900 eller 9,3 eller?

Forum / Övrigt / Allmänt / 900 eller 9,3 eller?

Forum / Övrigt / Allmänt / 900 eller 9,3 eller?

  • Författare
    Inlägg
    • november 15, 2002 at 18:42 #11822

      Funderar på en nyare 900 eller 9-3, är det
      bättre att satsa på den sista moderna 900:an eller
      en tidig 9-3 ?
      Vilket år var det sista för 900:an ?
      Finns det några typiska barnsjukdommar på någon utav dom ?
      Kommer att satsa på den näst starkaste motorn med manuell vxllåda.

      Per/Haninge

        Anonym
        november 15, 2002 at 19:12 #82754

        Barnsjukdomarna fanns väl mest kring 94-95?
        GM900 och 9-3 är väl i princip samma bil, bara ändrad.
        Jag tycker att de borde döpt om bilen till 9-3
        redan 1994 så man sluppt allt förvirrande snack
        om “nya 900”,”gamla 9-3, och “nya 9-3″…

          november 15, 2002 at 19:23 #82755

          Tjena!

          Barnsjukdommarna på 900:an fanns, som Spejare säger, ihuvudsak på -94 och -95 års modeller, dessa åtgärdades och förekom inte på de sista årsmodellerna.

          9-3:an kom hösten -98.
          9-3:an lär vara förändrad på över 1100 punkter jämfört med 900:an.
          Dess förrändringar är mest tydliga på utsidan, i form av nya lysarrangemang både fram och bak.
          Chassit fick lite nya komponenter, vilka ledde till betydligt bättre vägegenskaper (dämpad Opel känsla).
          På insidan fick den bättre framsäten och 9-5:ans instrumentering, m.m., m.m.

          Personligen skulle jag välja en 9-3 -98 med Turbo-motor, då i-motorerna drog lite väl mycket bensin jämfört med effekten. Jag tycker dessutom att 9-3:an är snyggare/fräschare.

          Hoppas mitt svammel varit till hjälp.
          MVH William

            november 16, 2002 at 08:07 #82756

            Visst,
            Det är till 99 % endast det samlade intrycket
            som är det bästa betyget för ett bilmärke
            (1 % står jag väl själv för)
            Skämtåsido, erfarenhet är aldrig fel, läs bara annonsen i DN från den 16/11 om Audis serviceanda.
            För min del så spelar det ingen roll hur bra bilarna är när inte helheten finns där.
            Forsätt gärna att lufta tankarna då min senaste ägda bil (erfarenhet) är en 9000-93:a.

            Per/Haninge

              november 16, 2002 at 14:15 #82757

              Läs på Aftonbladets testöversikt, den är bra och ger mycket fakta i frågan.

              http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/1999/9909/990920.html

                november 17, 2002 at 17:29 #82758

                Det kommer an på,
                skal du ha en slit-og-släng bruksbil: 9-3 T, men om du vil kombinere hverdagstransport med kulturgjerning, skal du ha en opprinnelig (t.o.m. -93?) 900T eller 900S (LPT).
                De er jo så mye vakrere (men jeg er heller ikke upåvirket av en nyere 9-3 Viggen, skal innrømmes …)
                Strengt subjektivt,
                T

                  november 18, 2002 at 08:12 #82759

                  Hej Per!

                  Om det skulle vara så att du fastnar för 900 av senare årsmodell så vet jag en pedantskött 900 Talladega -97 12.000 mil med det mesta utrustning, till ett bra pris. Bilen finns i Uppsala på kvällstid och Kista under dagtid.

                  Hör av dig om du är intresserad.

                  08-757 31 07

                    november 26, 2002 at 16:09 #82760

                    Jag har slutligen bestämt mig för en 900 aero 92-93.
                    Det verkar som att dom gamla 900:orna ger mest för pengarna.
                    Tack alla för tipsen.

                    Per/Haninge

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.