900 GLI 1984 – ryckig när varm

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 GLI 1984 – ryckig när varm

• Författare

Hej!
      Jag har en tid varit sugen på att återigen skaffa mig en SAAB, och då min ordinarie pendlarbil (Kia Niro EV) står på verkstan efter närkontakt med ett rådjur så öppnade sig ett tillfälle att ”investera” i en förhållandevis fräsch 900 från -84. Den kommer nu alltså få gå som tillfällig bruksbil tills jag får tillbaka Niron, sen vara kvar som objekt/reservbil.

Men man kan väl inte räkna med att köpa en nästan 40 år gammal bil för 15 tkr och tro att den skall vara helt utan problem/utmaningar. Rent estetiska aspekter tänker jag att jag tar senare vartefter andan faller på, men det är några mer driftmässiga funderingar. Den har ibland varit kinkig att starta, särskilt kall, men nu lagom till denna köldknäpp (vi hade -17 i morse) så har jag iaf bytt batteri/jordfläta och gjort en provisorisk manuell kall-startsfunktion, så jag hoppas att de problemen skall vara ur världen.

Det jag skulle vilja ha lite input på är dock ett annat problem.
      Efter några minuter, när den blivit varm, så går den lite ryckigt, framför allt vid låg fart/belastning. Så landsväg fungera rätt bra men stadstrafik är lite trist. Jag upplever det som att problemet ökar vid högre utetemperatur. Det sitter ett K-Jetronic insprut på den så jag har försökt läsa på om detta (verkar inte vara ett så omtyckt system). Jag har gjort några enklare åtgärder som att byta bränslefilter och nya spridartätningar (även om jag tycker att spridarna gick att trycka i lite väl enkelt, osäker på hur tätt de håller) och letat efter tjuvluft mha startgas. Jag har även beställt en renoveringskit till den ökända WUR:en/styrtrycksregulatorn och en manometer så jag ska kunna kolla system och styrtryck, så det är tänkt att bli mitt nästa steg.

Men så till min fråga:
      Är det någon som har någon annat tips på vad jag bör kolla på som nästa punkt?

Attachments:
        januari 5, 2024 kl. 15:26 #512971

Hej och välkommen till forumet. Bra val av bil. Tändkablar, fördelarlock, rotor och tändstift (NGK) i bra skick? Mvh Bengt

januari 5, 2024 kl. 15:50 #512972

Tack, inte så många forum i detta format som det är någon fart i numera, men här verkar det vara en den engagemang, kul!

Jag har kollat tändstift och tändkablar och de ser rätt nya och fräscha ut, så även fördelarlock och rotor. Men jag ska säga att jag är ingen särskilt erfaren mekaniker så så man får nog anse att det är ett ”otränat öga” som har använts här, särskilt avseende de två senare delarna.NGK_BP6ES

Attachments:
            januari 5, 2024 kl. 21:31 #512976

Grattis till en fin Saab! Testa att köpa ett par flaskor STP spridarerengöring och töm i bensintanken innan du tankar fullt. Smuts i gamla spridare kan ställa till det map motorgång etc.

januari 10, 2024 kl. 13:36 #513051

Grattis till en fin Saab! Testa att köpa ett par flaskor STP spridarerengöring och töm i bensintanken innan du tankar fullt. Smuts i gamla spridare kan ställa till det map motorgång etc.

Tack så mycket!
              Men funkar verkligen dessa flaskor med spridarrengöring? Det sitter som jag förstår det någon form av filter i denna typ av spridare, om det har fastnat avlagringar i dessa kommer de lösas upp? Och riskerar det inte lösa upp avlagringar uppströms i systemet som sedan istället fastnar i spridarna?

Jag ska försöka få tillfälle att titta på hur spridarbilderna faktiskt ser ut.

januari 13, 2024 kl. 19:54 #513149

Jag har en 86:a som började gå ryckigt när den var varm efter att jag bytt några bränslerör (jag lyckades knäcka plaströr till spridarna när jag mekade koppling, slarvigt)

Jag gick igenom (blåste rent) bränslerör, bränslefördelare och styrtrycksregulatorn och kollade att spridarna fördelade jämt och nu går den bra. Dock har jag problem med alldeles för hög förbrukning så kör den minimalt, senaste tankningen 1,5 liter milen 🙁 . Bilen är ”ny” för mig så vet inte hur förbrukningen varit tidigare men jag skulle behöva få fatt på en Co-mätare som ett första steg.

mars 24, 2024 kl. 11:15 #514340

I förebyggande syfte, rengör främre jordpunkt i balken vid batteri/kylare. Notoriskt känd för att skapa div symptom.

Björn
                  Västerås
                  Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
                  Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
                  Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.