900 GLs -80 skakar vid motorvägsfart

Forums Modellspecifika forum OG900 900 GLs -80 skakar vid motorvägsfart

This topic contains 6 replies, has 5 voices, and was last updated by 2010-08-22 21:33.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #22658

    mabo
    Deltagare

    Hej min 900 GLS automat skakar vid farter över 90 kmh.

    I övrigt går den underbart men just i höga farter är det nästan som om att den kommer i självsvängning och skakar förskräkligt men inte konstant, det kommer och går.

    Däcken är hyfsat nybalanserade och inga vibrationer känns i ratten. Vad kan det vara? obalanserade drivaxlar? dåliga stötdämpare? Tacksam för tips! Mvh/ Martin

    #161504

    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

    Kanske något i framvagnen. Gamla motorkuddar?

    #161511

    morsole
    Deltagare

    Byt inre knutar så blir du säkert av med din obalans…
    Vid slitage bildas små gropar i inre knutar där tripoderna helst lägger sig; och det är i varierande rakt fram läge.
    Byt sida på inre drivknutar så blir du av med ditt problem!
    Lite jobb men väl värt det!
    Samma shims som förut, bara byta sida på knuten! Glöm inte gängtätning i skruv för förbanden!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #161547

    mabo
    Deltagare

    Tack för tipset!

    Då ska jag prova att skifta sida på knutarna. Ska jag byta plats på hela knuten (klocka och tripod)? eller ska jag mixa och sätta höger tripod i vänster klocka och vice versa?

    #161549

    walle
    Deltagare

    köp nya å sätt på varför lägga massa energi på skifta knutar när man kan sätta på nya mvh

    #161556

    morsole
    Deltagare

    Tja har man tillgång till nya är ju valet kanske lättare.
    Du kan inte byta sida på kompletta nav, ty du har hastighetsmätaren på vä sida.
    Det är inte så svårt som det låter, LITE trångt med motor i bil, men det går ändå.
    Motorn driver framåt, därför får man “gropar” på “drivsidan” av tripoderna.
    Motsatt är det fräscht, bara byta sida alltså. Behövs inga nya FÖR DEN SAKENS SKULL.
    Men ta ut naven, knacka försiktigt ut tripoderna, byt sida på dem och det blir som en ny bil.

    Lycka till!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #161558

    peter engqvist
    Deltagare

    jag skulle dubbelkolla balansen i däcken först.

    slitna drivklockor brukar resultera i vibrationer i framvagnen under axeleration inte i konstant fart.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng