900 T16 -85
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 -85
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 T16 -85
- Detta ämne har 15 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-31 07:52 av saabmicke.
-
FörfattareInlägg
-
Har då fått hem den lilla 4-dörrars turbon från Östersund. Vill tacka Urban (SaabAero) för tipset.. 😀
Mycket fin bil med endast 14.900 mil på mätaren. Gick som en klocka hela vägen från Östersund ner till Skåne.
Har en skadad bakdörr samt hundben på vänster sida som skall fixas till, i övrigt bara lite småskavanker.
Ingen rost har jag lyckats hitta hittills men däremot ett stöldskadat lås på förarsidan samt en del mindre bulor
som inte bör vara så svåra att få bort.Fräsch invändigt och all el verkar fungera.
Känns som en toppenbil faktiskt.Har förstått att 4-dörrars T16 från denna årgång inte är så vanliga?
Har inte bestämt mig om den skall få rulla i vinter, behöver service först och sedan besiktning.
Lägger upp lite bilder så länge…
@SaabAero wrote:
Trevligt!
Verkar ha lite skador men det är ju sånt som är relativt enkelt att hitta delar till.
Hittade en 900i -87:a i Malmö i samma färg med fyra dörrar.
En bil som kommit till Skåne från Boden förra året.
Det enda vi behöver göra förutom att flytta dörren är att också flytta över elhissen.Hundbenet går att återställa.
I övrigt rostfritt så långt ögat når…. 😀
oktober 30, 2012 at 19:50 #49037Ser ut att kunna bli en riktig pärla den här! Hur är den maskinellt, renoverad eller original?
@Christian Haugsöen wrote:
Ser ut att kunna bli en riktig pärla den här! Hur är den maskinellt, renoverad eller original?
Den ser ut att vara helt original. Har endast rullat 14.900 mil och har ägts inom samma familj sedan ny.
Är inte sönderkörd på något sätt, snygg och pråper invändigt också.Lite småpyssel utvändigt och lite “småfilande” så blir den så gott som ny igen.
Skall nu omgående få ny olja, stift, filter etc och jag undrar om vi inte byter kamkedjan också.
Kan inte se att det är gjort så det känns säkrare att göra det nu.oktober 30, 2012 at 20:06 #46996Trevligt fynd du gjort, kommer följas 🙂
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
@Mattias E wrote:
Varför byta kedja? Hela idén med kedja är ju att den normalt sett inte ska behöva bytas…
Jo, nog kan den behövas bytas ibland.
Fick kedjebrott på en 9000T i våras så numera är jag lyhörd.
Blir lättare att göra det innan det händer och då kan man känna sig säker.
Tror inte det är någon fara men även om bilen “bara” gått knappt 15.000 mil så är den ju faktiskt
27 år gammal och det finns inget servicekvitto eller stämpel som bekräftar att det är gjort.oktober 30, 2012 at 22:07 #49050@Saabmicke wrote:
@Mattias E wrote:
Varför byta kedja? Hela idén med kedja är ju att den normalt sett inte ska behöva bytas…
Jo, nog kan den behövas bytas ibland.
Fick kedjebrott på en 9000T i våras så numera är jag lyhörd.
Blir lättare att göra det innan det händer och då kan man känna sig säker.
Tror inte det är någon fara men även om bilen “bara” gått knappt 15.000 mil så är den ju faktiskt
27 år gammal och det finns inget servicekvitto eller stämpel som bekräftar att det är gjort.Ta ut sträckaren o mät den!! 😉
oktober 31, 2012 at 05:24 #49056Tänk hur olika kejorna slits, jag fick bytapå en 2.3 T som hadegått ca 14000 mil som va helt slut medans grannens har gått en bra bit över 40000, fast det rasslar en hel del när han starta upp den…
Det första som tar stryk om man slarvar med oljebyten är kedjorna.
Att bara byta kedja och inte drev är oftast helt värdelöst eftersom dreven är lika slitna. När kedjan slits blir den lite längre och får därmed en annan delning och detta drabbar även dreven.
En ny kedja på slitna drev innebär då att drev och kedjor inte har riktigt samma delning. Är skillnaden riktigt stor börjar kedjan kugga över :( @Andreas Hermansson wrote:
Tänk hur olika kejorna slits, jag fick bytapå en 2.3 T som hadegått ca 14000 mil som va helt slut medans grannens har gått en bra bit över 40000, fast det rasslar en hel del när han starta upp den…
2,3 långmotorerna hade dåliga kedjor och drev från fabrik.
Det lär ha funnits 2 olika leverantörer av drev och kedjor där den ena hade problem med kvalitén. Tyvärr blandades det friskt mellan de två leverantörerna så samma motor kunde innehålla både bra och dåliga prylar :ID
På motorer med balansaxlar ska man ha i åtanke att balansaxlarna snurrar dubbelt så fort som kammarna, dvs balansaxelkedja och drev slits mer än kamkedjan.Det blev en bra diskussion kring detta och jag tackar för alla tipsen.
Skall kedjan bytas så byts givetvis dreven samtidigt. Skulle aldrig komma på tal att enbart byta kedjan.Min 9000 som fick kedjebrott i våras hade vid det tillfället gått 28.000 mil. Jag hörde själv inte något
“rassel” som kunde varnat mig. Kanske beror det på att jag inte har något “motoröra” men kedjan gick av
helt utan förvarning.Tidigare har jag levt i tron att “man hör när det är dags” och kanske är det så?
Vill bara slippa gå igenom det en gång till för även om det är mycket jobb att byta kedja så är det inte
mycket i jämförelse med om den går av….@cabmange wrote:
En kedja kan gå av utan förvarning, min gamla bil som brorsans son har med ny kedja och allt, där small den av vid lugn landsvägskörning, och att det inte blev sallad av ventilerna. Den toppen sitter på en annan motor idag utan åtgärd. Otroligt ja.
//MH
Att det inte blev “ventilsallad” är ju otroligt i sig, det är ju bara att gratulera. Att en ny kedja går av är ju dock anmärkningsvärt..
Det lär väl finnas en del olika fabrikat på kedjorna och en som går av trots att den är ny, vill man ju INTE montera.
Till min 9000 köpte jag en kamkedjesats från Speedparts och tänkte göra detsamma till denna.Det blev som sagt en spännande diskussion av detta, kanske skulle vi lägga upp en separat tråd just när det gäller kamkedjor
i en annan del av forumet?
Det är mycket intressant att läsa om allas olika erfarenheter när det gäller just detta. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.