900 T16 rycker vid gas

Forums Modellspecifika forum OG900 900 T16 rycker vid gas

This topic contains 7 replies, has 4 voices, and was last updated by 2010-05-14 21:27.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Har ett litet problem som jag tänkte att nån kanske har en lösning på:

Motorn svarar inte när man trycker ner gasen snabbt, det tar 0,5-1 sekund och då rycker den till rejält. Man måste alltid gasa lite försiktigt. Är även onormalt ryckig när man släpper gasen och motorbromsar. Problematiskt eftersom det sliter på motorfästen och annat, samt gör bilen svårkörd i stadstrafik.

Motorn har Bosch LH 2.4.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Angående gassläpp & motorbroms, så föreslår jag att du kollar upp inställingen på “gasspjällsåtergångsdämparen” eller vad det nu heter. Är inte den rätt inställd, uppstår ryckighet vid gassläpp.

saabaero
    Deltagare

1. Täta ALLA tjuvluftläckor
    2. Kontrollera att slangarna till fördelare och BTR sitter på rätt ställe
    3. Kontrollera membranet i bypassventilen
    4. Börja felsökningen… LMM och/eller BTR är heta kandidater.

Hmm, tror inte det finns nån sån på den här bilen, ska styras elektroniskt. Däremot kan man justera spjäll-läget, vet inte om jag gjort det rätt, men det klickar iaf när spjället stängs.

Okej, ska gå igenom det, återkommer om det inte funkar. tackom!

turbocab
    Deltagare

Ställ tändningen också! Blås gärna i slangen som går till fördeleran. Det skall vara bomstopp, men när du ger tryck så skall man höra att nånting rör sig litegrand i den, det är tändförställningen vid laddtryck som arbetar.

Bränsletrycksregulatorn kanske kan ge sånt här också som någon sagt innan. Blås i den vacumslangen också. Ska vara bomstopp där med. När vi ändå är inne på det, blås gärna i slangen som går till avlastningventilen också, den som sitter precis innan turbon, går en slang från insuget ner till den. Ska inte gå blåsa i den heller…. Går sönder ibland på T16, jag har bytt två st!

turbocab
    Deltagare

Hm, du bor i Borås, jag är några mil bort och meckar bara, i Östra Mölndal. SKiter det sig så glid förbi nån kväll så får vi väl mecka en stund? Dra ett PM vettja.

Jag bor på Hisingen. Just nu är bilen lite nerplockad då. Tack så mycket för alla tips!
    AV:n hade jag inte tänkt på faktiskt, tror jag har en ny liggandes i källaren.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng