900 T16 rycker vid gas

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 T16 rycker vid gas

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 T16 rycker vid gas

  • Författare
    Inlägg
    • maj 14, 2010 at 16:35 #22187

      Har ett litet problem som jag tänkte att nån kanske har en lösning på:

      Motorn svarar inte när man trycker ner gasen snabbt, det tar 0,5-1 sekund och då rycker den till rejält. Man måste alltid gasa lite försiktigt. Är även onormalt ryckig när man släpper gasen och motorbromsar. Problematiskt eftersom det sliter på motorfästen och annat, samt gör bilen svårkörd i stadstrafik.

      Motorn har Bosch LH 2.4.

        maj 14, 2010 at 16:47 #158073

        Angående gassläpp & motorbroms, så föreslår jag att du kollar upp inställingen på “gasspjällsåtergångsdämparen” eller vad det nu heter. Är inte den rätt inställd, uppstår ryckighet vid gassläpp.

          maj 14, 2010 at 17:54 #158075

          1. Täta ALLA tjuvluftläckor
          2. Kontrollera att slangarna till fördelare och BTR sitter på rätt ställe
          3. Kontrollera membranet i bypassventilen
          4. Börja felsökningen… LMM och/eller BTR är heta kandidater.

            maj 14, 2010 at 18:01 #158077

            Hmm, tror inte det finns nån sån på den här bilen, ska styras elektroniskt. Däremot kan man justera spjäll-läget, vet inte om jag gjort det rätt, men det klickar iaf när spjället stängs.

              maj 14, 2010 at 18:04 #158078

              Okej, ska gå igenom det, återkommer om det inte funkar. tackom!

                maj 14, 2010 at 19:53 #158084

                Ställ tändningen också! Blås gärna i slangen som går till fördeleran. Det skall vara bomstopp, men när du ger tryck så skall man höra att nånting rör sig litegrand i den, det är tändförställningen vid laddtryck som arbetar.

                Bränsletrycksregulatorn kanske kan ge sånt här också som någon sagt innan. Blås i den vacumslangen också. Ska vara bomstopp där med. När vi ändå är inne på det, blås gärna i slangen som går till avlastningventilen också, den som sitter precis innan turbon, går en slang från insuget ner till den. Ska inte gå blåsa i den heller…. Går sönder ibland på T16, jag har bytt två st!

                  maj 14, 2010 at 19:54 #158085

                  Hm, du bor i Borås, jag är några mil bort och meckar bara, i Östra Mölndal. SKiter det sig så glid förbi nån kväll så får vi väl mecka en stund? Dra ett PM vettja.

                    maj 14, 2010 at 21:27 #158093

                    Jag bor på Hisingen. Just nu är bilen lite nerplockad då. Tack så mycket för alla tips!
                    AV:n hade jag inte tänkt på faktiskt, tror jag har en ny liggandes i källaren.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.