900 turbo -80?

Forum Modellspecifika forum OG900 900 turbo -80?

Detta ämne innehåller 14 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-04-04 20:12.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14015

    Molte
    Deltagare

    Hej!
    Hur är de, är det samma motor i 99 turbo som i 900 turbo av de första årsmodellerna? tex 1980?
    Är det en slitstark motor? Hur långt kan den gå innan den behöver en renovering om den har skötts bra. Det är förstås inviduelt men ni kan väl spotta i en riktning..?

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #93674

    pelleturbo
    Deltagare

    Det är samma motor B-motorn,akilleshälen på den motorn är väl vattenpumpen som är bökig att renovera och det börjar bli svårt att hitta delar till.

    #93675

    saabturbo
    Deltagare

    En bekants 99t har rullat 33000mil utan någon renovering-
    B-motorn är mycket slitstark.

    #93676

    Lustgasen
    Moderator

    som sagt , b motorn i de tidiga 900modellerna.. det jag undrar är vad det är för skillnad på b och h motorn?

    mvh

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #93677

    Molte
    Deltagare

    Okej.
    Ja de undrar jag med vad är de för skillnad?

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #93678

    hans s.
    Deltagare

    Största och mäst uppenbara skillnaden är att det inte finns någon agregataxel på H-motorn, det är axeln som driver fördelare, vattenpump och oljepump. Man ser skillnad på att H-motorn har en gjuten ventilkåpa där fördelaren sitter framtill och att det finns en remdriven vattenpump. Infästningen mot växellådan är lika, men H-motorn är lite längre då oljepumpen som sitter innanför remskivan tar lite extra plats.

    #93679

    Lustgasen
    Moderator

    Okej,men det sitter ju en aggregataxel på min med, så det stämmer inte!

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #93680

    carl l
    Deltagare

    Okej,men det sitter ju en aggregataxel på min med, så det stämmer inte!

    Har inte du en 99 Turbo? Dessa bilar har som du vet B-motor och enligt ovanstående inlägg av Hans har B-motorn aggregataxel. Allt är i sin ordning, eller?

    MVH
    Carl

    #93681

    Lustgasen
    Moderator

    Han skrev ju att h-motorn hade aggregataxel.eller?

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #93682

    petter
    Deltagare

    Största och mäst uppenbara skillnaden är att det inte finns någon agregataxel på H-motorn

    Min fetstil.

    Mvh Petter

    #93683

    carl l
    Deltagare

    Tillbaka till ämnet.

    En B-motor har – precis som en H-motor – en livslängd som överstiger många av de andra komponenterna i bilen. Det går inte att säga något generellt miltal innan renovering är nödvändig, men 30000 mil är inga problem för en motor som är välskött.

    Kolvringar och lager slits naturligtvis även på en välskött motor, men det finns exempel på orörda Saab-fyror som rullat betydligt längre än det exempel som Jonas N tar upp.

    Kontentan av allt är: Sköter man om sin motor, håller den i trim och kör med förstånd så håller den praktiskt taget hur länge som helst.

    #93684

    Lustgasen
    Moderator

    Största och mäst uppenbara skillnaden är att det inte finns någon agregataxel på H-motorn

    Min fetstil.

    Mvh Petter

    sorry, har väl dyslexi eller nåt sånt… pinsamt :/

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #93685

    Lustgasen
    Moderator

    Tillbaka till ämnet.

    En B-motor har – precis som en H-motor – en livslängd som överstiger många av de andra komponenterna i bilen. Det går inte att säga något generellt miltal innan renovering är nödvändig, men 30000 mil är inga problem för en motor som är välskött.

    Kolvringar och lager slits naturligtvis även på en välskött motor, men det finns exempel på orörda Saab-fyror som rullat betydligt längre än det exempel som Jonas N tar upp.

    Kontentan av allt är: Sköter man om sin motor, håller den i trim och kör med förstånd så håller den praktiskt taget hur länge som helst.

    Bra, roligt att höra, då borde min 99turbo klara ytterligare 30 000 mil. mvh

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #93686

    carl l
    Deltagare

    Renovering av topplock, byte av motorpackningar och annat får man räkna med. Men bottendelarna är väldigt stabila och rejält överdimensionerade för de 145 nordsvenska som gömmer sig i motorn. Så du kan lugnt köra vidare med din gamla turboklenod utan att oroa dig för motorn.

    #93687

    Molte
    Deltagare

    Det är en riktig kvalitéts motor med andra ord.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng