900 turbo -80?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 turbo -80?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 turbo -80?
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2006-04-04 20:12 av Molte.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Hur är de, är det samma motor i 99 turbo som i 900 turbo av de första årsmodellerna? tex 1980?
Är det en slitstark motor? Hur långt kan den gå innan den behöver en renovering om den har skötts bra. Det är förstås inviduelt men ni kan väl spotta i en riktning..?MVH
'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaapril 2, 2006 at 16:55 #93674Det är samma motor B-motorn,akilleshälen på den motorn är väl vattenpumpen som är bökig att renovera och det börjar bli svårt att hitta delar till.
Största och mäst uppenbara skillnaden är att det inte finns någon agregataxel på H-motorn, det är axeln som driver fördelare, vattenpump och oljepump. Man ser skillnad på att H-motorn har en gjuten ventilkåpa där fördelaren sitter framtill och att det finns en remdriven vattenpump. Infästningen mot växellådan är lika, men H-motorn är lite längre då oljepumpen som sitter innanför remskivan tar lite extra plats.
Tillbaka till ämnet.
En B-motor har – precis som en H-motor – en livslängd som överstiger många av de andra komponenterna i bilen. Det går inte att säga något generellt miltal innan renovering är nödvändig, men 30000 mil är inga problem för en motor som är välskött.
Kolvringar och lager slits naturligtvis även på en välskött motor, men det finns exempel på orörda Saab-fyror som rullat betydligt längre än det exempel som Jonas N tar upp.
Kontentan av allt är: Sköter man om sin motor, håller den i trim och kör med förstånd så håller den praktiskt taget hur länge som helst.
Största och mäst uppenbara skillnaden är att det inte finns någon agregataxel på H-motorn
Min fetstil.
Mvh Petter
sorry, har väl dyslexi eller nåt sånt… pinsamt :/
Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)Tillbaka till ämnet.
En B-motor har – precis som en H-motor – en livslängd som överstiger många av de andra komponenterna i bilen. Det går inte att säga något generellt miltal innan renovering är nödvändig, men 30000 mil är inga problem för en motor som är välskött.
Kolvringar och lager slits naturligtvis även på en välskött motor, men det finns exempel på orörda Saab-fyror som rullat betydligt längre än det exempel som Jonas N tar upp.
Kontentan av allt är: Sköter man om sin motor, håller den i trim och kör med förstånd så håller den praktiskt taget hur länge som helst.
Bra, roligt att höra, då borde min 99turbo klara ytterligare 30 000 mil. mvh
Saab 93B -59 (Blå)
Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)Renovering av topplock, byte av motorpackningar och annat får man räkna med. Men bottendelarna är väldigt stabila och rejält överdimensionerade för de 145 nordsvenska som gömmer sig i motorn. Så du kan lugnt köra vidare med din gamla turboklenod utan att oroa dig för motorn.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.