9000 kupefläkt

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 9000 kupefläkt

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 9000 kupefläkt

  • Författare
    Inlägg
    • januari 20, 2010 at 12:27 #21486

      9000 -91 2,3 cc. Min kupefläkt har gett upp
      (kolen har svarvat ner kollektorn så kopparen lossnat)

      Nu undrar jag om denna fläktmor monterades i andra modeller/ märken och vilka år.
      Fläkten heter Bosch DPD 12V 0 130 111 008 och om jag hittat rätt på nätet bör den hos SAAB heta 726 170 10

      Tipps motages tacksamt Ingemar

        januari 20, 2010 at 19:24 #151628

        Var i kontakt med en kille som jobbar på Saab och enligt honom var kupefläktmotorn densamma alla i alla 9000 modeller oavsett årsmodell och ventilationsanläggning. Har för mig att jag betalade ca 1200kr för en ny Saab original.

          januari 21, 2010 at 11:34 #151669

          Tack för snabbt svar, har nu monterat en från skroten som jag hoppas håller ett tag.

            januari 24, 2010 at 20:21 #151856

            lite sent att ge sig in i detta “snack” när fläktmotorn redan är bytt. Men rent generellt brukar de flesta som bytt motor en gång (på bil med AC/ACC) rekomendera att man monterar en flong ny, då arbetet är lagom djävligt.

              januari 24, 2010 at 21:21 #151862

              Helt rätt!!!!!!!!

                januari 25, 2010 at 16:46 #151926

                Så farligt är det inte att byta! :jobbar:

                  januari 25, 2010 at 19:18 #151933
                  Rodder76 wrote:
                  lite sent att ge sig in i detta “snack” när fläktmotorn redan är bytt. Men rent generellt brukar de flesta som bytt motor en gång (på bil med AC/ACC) rekomendera att man monterar en flong ny, då arbetet är lagom djävligt.

                  Visst kan det vara bra att byta till nytt när man redan håller på att skruva men då min 9000 saknar ac och en ny fläkt var i dyraste laget för en bil som jag inte trivs med så fick det bli en begagnad. Skruvar hellre med mina 900 og.

                    januari 25, 2010 at 20:07 #151937
                    ingemargavle wrote:
                    Visst kan det vara bra att byta till nytt när man redan håller på att skruva men då min 9000 saknar ac och en ny fläkt var i dyraste laget för en bil som jag inte trivs med så fick det bli en begagnad. Skruvar hellre med mina 900 og.

                    Aha…. Utan AC/ACC…. ja då är det inte närmelsevis så djävligt som det kan vara med AC/ACC.

                      januari 25, 2010 at 20:36 #151942
                      Rodder76 wrote:
                      Aha…. Utan AC/ACC…. ja då är det inte närmelsevis så djävligt som det kan vara med AC/ACC.

                      Ähh, hur svårt kan det vara?

                      1. Ta bort det som sitter ivägen
                      2. Byt det som är trasigt
                      3. Återmontera i omvänd ordning

                      :duck: :duck: 😉

                      Nää, jag jobbar inte åt Haynes :doh:

                        januari 26, 2010 at 06:45 #151957

                        Du borde jobbat åt Haynes :lecture: du får det att låta så lätt :jobbar: allt går ju men det är ialla fall inget kul jobb!

                          januari 26, 2010 at 08:52 #151960
                          SaabAero wrote:
                          Ähh, hur svårt kan det vara?

                          1. Ta bort det som sitter ivägen
                          2. Byt det som är trasigt
                          3. Återmontera i omvänd ordning

                          Hahahaha….. det är precis så “enkelt”.

                          Arbetet är inte svårt i sig. Bara det att det är lite lätt omständigt att utföra.

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.