9000 kupefläkt

Forum Modellspecifika forum 9000 9000 kupefläkt

  • Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-26 08:52 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21486
    ingemargavle
    Deltagare

    9000 -91 2,3 cc. Min kupefläkt har gett upp
    (kolen har svarvat ner kollektorn så kopparen lossnat)

    Nu undrar jag om denna fläktmor monterades i andra modeller/ märken och vilka år.
    Fläkten heter Bosch DPD 12V 0 130 111 008 och om jag hittat rätt på nätet bör den hos SAAB heta 726 170 10

    Tipps motages tacksamt Ingemar

    #151628
    gagnefsbon
    Deltagare

    Var i kontakt med en kille som jobbar på Saab och enligt honom var kupefläktmotorn densamma alla i alla 9000 modeller oavsett årsmodell och ventilationsanläggning. Har för mig att jag betalade ca 1200kr för en ny Saab original.

    #151669
    ingemargavle
    Deltagare

    Tack för snabbt svar, har nu monterat en från skroten som jag hoppas håller ett tag.

    #151856
    rodder76
    Deltagare

    lite sent att ge sig in i detta ”snack” när fläktmotorn redan är bytt. Men rent generellt brukar de flesta som bytt motor en gång (på bil med AC/ACC) rekomendera att man monterar en flong ny, då arbetet är lagom djävligt.

    #151862
    porsche944
    Deltagare

    Helt rätt!!!!!!!!

    #151926
    Melwin
    Deltagare

    Så farligt är det inte att byta! :jobbar:

    #151933
    ingemargavle
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    lite sent att ge sig in i detta ”snack” när fläktmotorn redan är bytt. Men rent generellt brukar de flesta som bytt motor en gång (på bil med AC/ACC) rekomendera att man monterar en flong ny, då arbetet är lagom djävligt.

    Visst kan det vara bra att byta till nytt när man redan håller på att skruva men då min 9000 saknar ac och en ny fläkt var i dyraste laget för en bil som jag inte trivs med så fick det bli en begagnad. Skruvar hellre med mina 900 og.

    #151937
    rodder76
    Deltagare
    ingemargavle wrote:
    Visst kan det vara bra att byta till nytt när man redan håller på att skruva men då min 9000 saknar ac och en ny fläkt var i dyraste laget för en bil som jag inte trivs med så fick det bli en begagnad. Skruvar hellre med mina 900 og.

    Aha…. Utan AC/ACC…. ja då är det inte närmelsevis så djävligt som det kan vara med AC/ACC.

    #151942
    saabaero
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    Aha…. Utan AC/ACC…. ja då är det inte närmelsevis så djävligt som det kan vara med AC/ACC.

    Ähh, hur svårt kan det vara?

    1. Ta bort det som sitter ivägen
    2. Byt det som är trasigt
    3. Återmontera i omvänd ordning

    :duck: :duck: 😉

    Nää, jag jobbar inte åt Haynes :doh:

    #151957
    porsche944
    Deltagare

    Du borde jobbat åt Haynes :lecture: du får det att låta så lätt :jobbar: allt går ju men det är ialla fall inget kul jobb!

    #151960
    rodder76
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Ähh, hur svårt kan det vara?

    1. Ta bort det som sitter ivägen
    2. Byt det som är trasigt
    3. Återmontera i omvänd ordning

    Hahahaha….. det är precis så ”enkelt”.

    Arbetet är inte svårt i sig. Bara det att det är lite lätt omständigt att utföra.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng