9000 kupefläkt

Forum Modellspecifika forum 9000 9000 kupefläkt

• Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-26 08:52 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    ingemargavle
    Deltagare

9000 -91 2,3 cc. Min kupefläkt har gett upp
    (kolen har svarvat ner kollektorn så kopparen lossnat)

Nu undrar jag om denna fläktmor monterades i andra modeller/ märken och vilka år.
    Fläkten heter Bosch DPD 12V 0 130 111 008 och om jag hittat rätt på nätet bör den hos SAAB heta 726 170 10

Tipps motages tacksamt Ingemar

gagnefsbon
    Deltagare

Var i kontakt med en kille som jobbar på Saab och enligt honom var kupefläktmotorn densamma alla i alla 9000 modeller oavsett årsmodell och ventilationsanläggning. Har för mig att jag betalade ca 1200kr för en ny Saab original.

ingemargavle
    Deltagare

Tack för snabbt svar, har nu monterat en från skroten som jag hoppas håller ett tag.

rodder76
    Deltagare

lite sent att ge sig in i detta ”snack” när fläktmotorn redan är bytt. Men rent generellt brukar de flesta som bytt motor en gång (på bil med AC/ACC) rekomendera att man monterar en flong ny, då arbetet är lagom djävligt.

porsche944
    Deltagare

Helt rätt!!!!!!!!

Melwin
    Deltagare

Så farligt är det inte att byta! :jobbar:

ingemargavle
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    lite sent att ge sig in i detta ”snack” när fläktmotorn redan är bytt. Men rent generellt brukar de flesta som bytt motor en gång (på bil med AC/ACC) rekomendera att man monterar en flong ny, då arbetet är lagom djävligt.

Visst kan det vara bra att byta till nytt när man redan håller på att skruva men då min 9000 saknar ac och en ny fläkt var i dyraste laget för en bil som jag inte trivs med så fick det bli en begagnad. Skruvar hellre med mina 900 og.

rodder76
    Deltagare
    ingemargavle wrote:
    Visst kan det vara bra att byta till nytt när man redan håller på att skruva men då min 9000 saknar ac och en ny fläkt var i dyraste laget för en bil som jag inte trivs med så fick det bli en begagnad. Skruvar hellre med mina 900 og.

Aha…. Utan AC/ACC…. ja då är det inte närmelsevis så djävligt som det kan vara med AC/ACC.

saabaero
    Deltagare
    Rodder76 wrote:
    Aha…. Utan AC/ACC…. ja då är det inte närmelsevis så djävligt som det kan vara med AC/ACC.

Ähh, hur svårt kan det vara?

1. Ta bort det som sitter ivägen
    2. Byt det som är trasigt
    3. Återmontera i omvänd ordning

:duck: :duck: 😉

Nää, jag jobbar inte åt Haynes :doh:

porsche944
    Deltagare

Du borde jobbat åt Haynes :lecture: du får det att låta så lätt :jobbar: allt går ju men det är ialla fall inget kul jobb!

rodder76
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Ähh, hur svårt kan det vara?

1. Ta bort det som sitter ivägen
    2. Byt det som är trasigt
    3. Återmontera i omvänd ordning

Hahahaha….. det är precis så ”enkelt”.

Arbetet är inte svårt i sig. Bara det att det är lite lätt omständigt att utföra.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng