9000 med högt miltal värd att satsa på?

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 9000 med högt miltal värd att satsa på?

• Författare

Såg en 9000 CSE 2.3 Turbo -95 till ett relativt lågt pris (2000€), såg fin både in och ut. Men miltalet är 44,000 mil, känns som kanske bilen börjar vara slut även om den hållits i skick?

september 13, 2024 kl. 14:33 #517661

Hej. Jag har inte haft någon bil som gått så långt så jag kan inte säga något av egen erfarenhet. Rent generellt så är bilen givetvis mer sliten ju längre den har gått,  men å andra sidan är det sällan milen utan rosten som är största bekymret. Lyssna hur motorn låter och hur bilen känns rent allmänt när du provkör den. Lycka till. Mvh Bengt

september 13, 2024 kl. 17:13 #517666

Hej!

Uppmärksamheter motor:

1) Kamkedja (uppgift om byte, annars lyssna efter slammer vid förhöjt varvtal eller abrupt gasavdrag)

2) Turbon är det nog dags för en renovering om inte det är gjort

3)  Titta i avgasröret på färgen av sotet (förutsatt att bilen gått en sträcka på landsvägen)

4)  Låt någon kolla efter rök ur avgasröret vid gasavdrag (blå rök ventillyftare slitna, vit rök kan vara ånga dvs vatten varm motor ingen ånga)

5) Lyft på oljestickan kolla färg och mängd (svart otät i kolvringar, ventillyftare, lite tar olja, mjölkig vatteninblandning)

6) Ta av locket på expansionskärlet. Gasa och kolla så att inga luftbubblor syns (läckage i topplockspackningen)

7) Kolla i motorrummet om det är grisigt med olja efter läckage från motor och växellåda. Det finns en toleransnivå hos bilprovningen.

7) Sist men inte minst. Lyssna på motorn när den går på tomgång om den går jämnt. Varvräknarnålen ska inte fluktuera. (ojämn kompression, slitna insprutningsmunstycken.)

Uppmärksamheter transmission:

A) Lyssna efter ljud knäppar vid skarp sväng nästan stillastående (slitna drivknutar)

B) Växla flitigt upp och ner och känn efter (slitna synkringar)

C) Lyssna efter vinande ljud på 5an.  (slitna pinjonglager)

D) Känn efter, är växellådan ”tight” dvs precisa växlingar eller är det fladdrigt.

E) Vid låg fart, släpp gasen och återuppta drivningen, känn efter glapp (drivaxelknutar).

Svåraste utfallet är typ ”ja det märks slitage både här och där” säljarens svar troligen ”ja de är i paritet med mätarställningen och priset”.

Den SAABen jag ägt som jag kört längst med hade gått 30000 mil när den blev stulen. Pinjonglagren i växellådan var den enda större reparationen jag fick göra på den 900 GLi -84. Har ägt och kört 5 st SAABar,  3000 mil V4, summa 20000 mil 99, 30000 mil 900GLi (8v),  20000 mil 900S (OG, 16v). (Erfarenheter från ett riktigt måndagsexemplar 99 2.0 -72 räknar jag inte. Senare 9000 har nog bra mycket bättre kvalitet än tidigare modeller.)

Troligen är det så att säljaren inte vill ta kostnader som som är exempelvis knutna till en eller flera av punkterna 1) – 7).  Slitage i växellåda lager och synkroniseringsringar är dyra reparationer. SAAB är inte känd för dom bästa växellådorna.  Turbo – stor effekt – påverkar givetvis livslängden.  På 900an är det ofta drivaxelknutarna som tar stryk, speciellt hö under avgasröret.

Eftersom du anger priset i € gissar jag att det är en utrikisk bil. Rost kanske inte är ett problem alls. För säg 10 år sen var det ”billigt” att köpa motor+växellåda och hinka i. Idag är urvalet kraftigt inskränkt på skrotarna. Det skulle vara någon som har någon till salu.

Lycka till

Mvh

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek
          SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
          SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
          SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

september 13, 2024 kl. 17:52 #517669

Fantastisk fin lathund för att kolla efter slitage. Det är väldigt stor skillnad om den långa sträckor eller den gått i stan. Min bästa bil någonsin var en 9000 Turbo 1988 B .

Den hade gått 56000 mil när jag sålde den. Turbo och motor i perfekt skick ( kollade av komp och turbo på Saabverkstad) .Det enda på dessa mil var två hjullager förutom service.

Det var rosten som tog den till slut Jag tror bilen gick 75000 mil innan den skrotades.

september 13, 2024 kl. 19:03 #517672

Jag anger priset i euro då jag är i Finland, det här forumet visar inte ens plats och det tänkte jag inte på.  Det är nog som det sades, jag är lite rädd priset reflekterar kostnaden. Jag kan säkert byta de flesta saker själv men just nu skulle jag inte vilja ta på ett projekt till, gärna den skulle få några år med pålitlig körning innan jag måste ta itu med nåt större.

september 13, 2024 kl. 22:55 #517683

Jag har en 9000 92, 2,0 i med tändfördelare och automat. 54000 mil, har gått som utryckningsfordon första 20000 milen. Haft den 20 år och kört 27000 mil själv med den. Sprucken topp vid 31000 mil, bytt något hjullager och förarstol. Automaten har fått oljebyte var 4000 mil och har aldrig krånglat. Sista åren i stort sett krångelfri. Så länge rosten hålls i schack tror jag det går att köra dessa bilar hur långt som helst.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.