900Aero -87 aka Valborg

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900Aero -87 aka Valborg

Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)
  • Författare

Har själv kommit fram till hur svårt de är att äga en fin ovanlig bil i originalskick.
      Jag tycker det är så svårt att inte få ändra bilen efter eget tycke och smak. En originalbil har ju sin charm om man själv slipper äga.

Men valborg ser fin ut och verkar göra ett bra jobb hos dig…tycker du ska behålla damen om du gillar henne, vilket du verkar göra ändå fast med viss hatkärlek 🙂

september 8, 2013 kl. 17:01 #196548

Som inlägg, men som resonemangssvar på Larzzons kommentar:

Vid vägs ände!
        Nu finns bara två vägar att gå. Samma två vägar har hela tiden funnits, men nu gör de sig påminda ”lite mer”
        1. Sälj. Helst till någon som vill bevara den historik bilen bär på.
        2. Bygg som jag själv vill ha

Fälgar i 4×108 inköpta. De ska på bil! Antingen blir det en annan og900, eller så är det nytt underställ till Valborg på tur.
        Mer och mer delar trillar in. Nya lyktglas fram, och nya blinkers. Bakljusen räckte inte pengarna till denna gång, men hamnar på en annan känd bil 😉 Lite annat småpill har lagts på hyllan. Men…. är det rätt? Att förfina henne är en sak, men att bygga bort Valborgs själ är dumt.
        Hatkärleken baseras i att jag kan skapa en fantastisk bil, på beskostnad av den unika ”Valborg”-känslan. Jag borde bygga på en annan. Men hur fan kommer jag till samma tajta känsla utan att det kostar mer än Valborg gjorde? Var hittar man en förarstol med känsla av 11700mil och inte 22000mil. Skillnaden är oändlig.
        Alla som kört Valborg imponeras av den tajta känslan, och då ska jag säga att Ni skulle känt den gamla växellådan innan bytet. Det var GRYMT.

Ni som läser ska veta.
        Hon är till salu! (enligt ”allt är till salu till rätt pris”-principen)
        Men annonseras gör jag inte innan jag är överens med mina känslor och/eller hittat en ersättare. Tills dess fixar jag det som måste fixas/förfinas. Nytt innertak är en sådan sak. Renovera fälgarna är en annan. Jakten på en bra bakre stötfångare löper vidare. När det finns blir det hellack av Aero-paketet med nya kromlister. Ni förstår? Ju mer jag gör, desto dyrare och svårare blir det att sälja! Fan…. Köp den innan jag helrenoverar bilen och bygger den som jag vill ha den.

september 10, 2013 kl. 04:46 #196560

Ja det är bara att sälja, det platina grå turbos cabben från 91 är fortfarande till salu.

//MH

september 10, 2013 kl. 07:44 #196563

Många historier skulle kunna berättas. Varje resa med Valborg är värd sin egna historia.
            Men i sanningens namn tror jag inte så många vill läsa om mina kärleksförklaringar om tidiga mornar, solnedgångar, kurviga landsvägar, soluppgång, dis och östgötaslätt.
            Jag och Valborg har hittat romantiken. Men den viktigaste delen för att hitta densamme, var att sluta använda henne….. ”till vardags”. Resorna blev färre, men längre, men framförallt utan familj men mot vänner. Att åka ner till garaget gör jag fortfarande hellre i 9-5an. Ingen romantik i det!

Hon har fått rulla, och snart har jag tillryggalagt 500mil med henne. Öland, Trollhättan, Gråbo, Nyköping och Norrköping har fått besök.
            Det enda oförutsedda var läckage på styrservoledningen. Turligt nog uppstod det antagligen på väg hem från garaget, och upptäcktes morgonen efter på väg tillbaka till garaget. Felet? Banalt och lika lätt. Den skruvade kopplingen (rör-rör) precis vid höger motorfäste! Hur f-n kan den bara släppa några gängvarv och börja läcka? Aja…. fin anledning att göra rent i servobehållaren. Bakslaget var att den servoolja jag hade inte räckte för spolning av systemet, så även om det mesta är nytt, ser den lika f-n svart ut. Får nog ta det i vinter…..

Men nu till allvaret.
            Valborg närmar sig vägs ende.
            Valborgs unika historik har gjort att jag inte haft vett att byta stereo, plocka bort Valborg Erikssons egna kassetband, satt dit tillbehörshögtalarna fram, and so on.
            Är DU den som uppskattar detta. Vill återföra henne till 15″ Aero och åka en 80-talsklassiker. Ta kontakt med mig och köp henne!

I min ägo kommer Valborg sannolikt att dö. Länge leve Valborg.
            Tofflorna byttes till ”gåbort”-skor redan innan jag kom in i bilden. I mitt bakhuvud har alltid tanken funnits att återföra henne till penisionärstofflorna, men nu kom vändningen. Nu har jag äntligen uppfyllt en dröm. Jag har äntligen hittat den ultimata fälgen. Sportsko i klassisk tappning. Som en Adidas Original. En lätt löparsko med anor från alla racingbanor i världen. Fälgen som får en wheelwhore att dra den djupa sucken som bara kan beskrivas med utlösning. Precis som med allt annat… smaken är som baken. Jag kräver inte att ni ska gilla det. Jag kan ha dem som tavlor, nattduksbord, fälgar, klockor. Jag får aldrig nog av BBS Motorsport E49 (E50 men framförallt E55).
            Nu ligger de i mitt garage….. i 4×108!
            Rädda Valborg om du värnar om historiken…. Jag är beredd att bygga på annan bil. Kniper ingen Valborg. Ja så sätter jag min prägel och en del av Valborg går förlorad!

Så en vädjan til hugande 900-entusiaster.
            Köp Valborg!
            Sälj en bra T16 till mig. Taklucka är krav!

@cabmange wrote:

Ja det är bara att sälja, det platina grå turbos cabben från 91 är fortfarande till salu.

//MH

Mange:
            Kommer någon och räddar Valborg är det inte osannolikt att jag diskuterar cabköp! Då blir det Trubbnos-Aero-Cab-bygge med ovanstående fälgar!
            Men Valborg måste väck för att få fram pengar i så fall.

Visar 4 inlägg - 31 till 34 (av 34 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.