900GL 1982, nybliven ägare söker mektips

Forum Modellspecifika forum OG900 900GL 1982, nybliven ägare söker mektips

• Detta ämne har 27 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2015-08-28 19:03 av .
Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    askelius
    Deltagare

Okej! Ja det är nog lite klurigt att få detta bra. Jag var helt inställd på att lämna till sadelmakare tills jag pratade med en som fått offert på detta, ynka 5000:- ville de företaget ha för detta på en 900 GL 😂 därav att jag började tänka på att göra det själv. Men först skall jag kolla runt lite bland sadelmakare och se vad de vill ha för de, måste ju finnas billigare hoppas jag 😉 tyg kan man ju fixa från Top’N trim i Hbg och skicka med taket isf.

Haha! Ja det var ju oxå en variant på innertak! 👍

Janne Hagnell
    Moderator

Känner en tapetsör jag kan kolla med om du vill.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Martin Norberg
    Deltagare

Nä taket är HELT borta. Bara plåt! Så jag är helt inställd på att hitta ett kasst tak och klä om med brun plysch eller vad det ska vara på den bilen! (Det som är kvar av golvmattorna är murrbruna).
    Tack för idéerna, keep’em coming…

askelius
    Deltagare

vart i Sverige finns denne tro? 😀

askelius
    Deltagare

Nä taket är HELT borta. Bara plåt! Så jag är helt inställd på att hitta ett kasst tak och klä om med brun plysch eller vad det ska vara på den bilen! (Det som är kvar av golvmattorna är murrbruna). Tack för idéerna, keep’em coming…

alla hade vitt tak oavsett kulör på övrig inredning, vissa har valt svart när de renoverat, vitt ger dock en känsla av rymligare kupé 👍 här är en länk till ett företag som säljer just sånt tyg. ”Int134” är det som är i de närmsta likt med original kulör. http://www.topntrim.nu/biltyger/innertak.php finns kanske fler som säljer tyg…

Martin Norberg
    Deltagare

Aha! Suveränt ställe. Ser på länken att det är tyg laminerat med skum. Måste vara därför de ofta pajar med tiden, när skumgummiskiktet blir smuligt och delar sig.
    De verkar rekommendera lim från 3M.

Har någon koll på var man hittar golvmatta som metervara?
    Brukar det ligga ytterligare dämpmaterial under mattan framme vid torpedväggen?

askelius
    Deltagare

Precis. Det är skummet som ger sig. Finns där ingen skrot i närheten där du kan plocka golvmattan?

Jonathan
    Deltagare
    Janne Hagnell
    Moderator

vart i Sverige finns denne tro? 😀

Vårgårda, Älvsborg.

96 V4 1975 ”Bollen”

Martin Norberg
    Deltagare

Har just lärt mig lektion 1: TITTA på motorn när nåt inte funkar!

Den ville ju inte starta och jag kunde inte förstå varför. Tog ut tändstiften och kollade, hällde tom i en lite skvätt olja i varje cylinder. Samma sak. Sen upptäckte jag att vakuumslangen ovanpå insuget hade ploppat ur! Troligen vid baktändningen som skedde när motorn var igång senast. Tryckte tillbala den och VIPS så spann den som en katt. Fånigt att jag inte såg felet!
    Borde man kanske skaffa en ny bussning till slangen på insuget?

Janne Hagnell
    Moderator

Ja, det är inte alltid den gamla devisen ”finns det gnista och bensin så ska den gå” stämmer. Höll på att bli knäpp på en moppe som var tokdöd trots att bägge parametrarna var okej. Till slut rev jag i desperation av ljuddämparen – och den startade direkt! Visade sig att en insekt byggt bo i och korkat igen utblåset…

96 V4 1975 ”Bollen”

Martin Norberg
    Deltagare

Man ska ha tur då om man råkar hitta felet! 🙂
    För andra med samma problem kan jag ju meddela att om det sista motorn gör när man stänger av den är ett ”PYYS!” så betyder det att vakuumslangens gummifäste ploppat ur hålet i insuget. Det hände igen nämligen efter att jag varit ute och kört. Men det var ju bara att trycka tillbaka. Får väl ta reda på vad delen heter och skaffa en ny sådan.

Martin Norberg
    Deltagare

Hade tur idag! Hittade en femdörrars 900i på skroten. Tillbringade halva dagen där med att skruva loss allt som gick att få med. Äntligen fick jag ett innertak! Behöver kläs om, men annars ok. Och massor av andra småsaker till inredningen, och en ny förarsidospegel (min gamla satt lite löst)… och… en oskadad VINGE! Får se om den åker på så småningom. Allt för ett oerhört schysst pris.
    Femdörrars som denna har vissa skillnader mot min tredörrars, men förvånansvärt mycket stämmer. Stolarna var rätt ok, men framstolarna är ju inte fällbara så dem fick jag tyvärr lämna.
    Var rätt kul att köra hem med ett helt tak kittlande mig i nacken.
    Fick också med hatthylla och de små sidopanelerna där bakhögtalarna brukar sitta. Måste också kläs om. Var får man tag i hållbart filttyg till såna ställen?

En helt annan fråga: Min bil har bakåtlut! Känns som om främre fjädringen är lite för effektiv, så att det blir ett par cm extra mellan fälg och hjulhuskant. Baktill är det normalt, alltså inte onormalt lågt eller så. Sätter jag mig på kofångarna så fjädrar allt normalt och låter inte konstigt. Är det nåt jag kan göra utan att plocka isär hela framvagnen?

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng