900GL 1982, nybliven ägare söker mektips

Forum Modellspecifika forum OG900 900GL 1982, nybliven ägare söker mektips

Detta ämne innehåller 27 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-08-28 19:03.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare

Martin Norberg
    Deltagare

Hej!
    Blev nyligen ägare till en terrakotta-röd 900 GL från 1982 och letar tips från andra ägare. Bilen är vad man skulle kunna kalla en rullande renovering – körbar, besiktad, men saknar en del detaljer (mer om det sen). Jag är rätt teknisk av mig men har inte haft nån riktig mekbar bil tidigare, så det är en hel del att lära sig och det känns riktigt kul. Tanken är att jag ska kunna sköta det mesta själv så småningom…

Den har trots sin ålder väldigt lite rost. Väldigt fin i balkar och stag. Ett litet rosthål vid en plugg i förargolvet, och lite småblemmor på dörrarna och så nere på bakskärmkanterna. Det är rätt bra, för jag har ingenstans att svetsa (stadsbo) och har inte så bra koll på plåtsvetsning ändå. Så, första frågan – var kan man få mindre svetsjobb utförda i Västsverige? Skulle vilja åtgärda främst golvet så jag kan underredsbehandla innan vinterslasket. Andra frågan: Vad använder ni för underredsmassa när ni gör det själva? Finns också linolja, har jag hört. Är det bra?

Motorn är utbytt mot en B201 från 87 med Solexförgasare. Den går fint och jämnt. Den femväxlade lådan är däremot lite trög vid växlingarna. Ska jag leta efter en annan låda, eller kan det hjälpa med oljebyte? Vad häller ni i dessa lådor, och duger Biltemas motoroljor?

Bromsarna måste bytas eller renoveras, för pedalen vill sjunka ibland och det hugger till och kan blir trög om jag bromsar när jag backar ut från en parkering – även med handbromsen, vilket pekar på framhjulsoken och/eller lösa belägg i fronten antar jag. Bör jag byta huvudcylindern eller kan man nöja sig med att köpa en sats packningar? Var köper man lättast delarna? Bilen läcker alltså inte bromsvätska, men tappar stunsen i pedalen ibland om man inte pumpar snabbt med foten. Kan tillägga att den har stått ute i minst ett halvår utan att köras innan jag köpte den, och såklart satt bromsarna fast först.

Inuti saknas en hel del inredning, och sätena är i varierande halvkasst skick. Innertak och golvmatta saknas helt. Bäst vore att få montera ur en hel inredning (stolar, innertak, etc) från en annan OG900 (avsett årsmodell) som ska skrotas. Tar gärna emot förslag ifall någon har en sådan stående någonstans i Sverige. (efter att jag fixat bromsarna, så man vågar åka…)

Jag jobbar annars som lärare och tjänar alltså inte storkovan 🙂 Detta får därför bli en långsam renovering till hållbart bruksskick, ingen trim eller annat jox, och med tonvikt på utbyte av funktionella detaljer och mycket rostskydd eftersom jag bor i saltlakeändan av Sverige. Har alltid velat ha en ”datorfri” bil man kan förstå och serva hyfsat enkelt, så det vore kul att kunna få denna i bästa möjliga skick.

/Martin

askelius
    Deltagare

Hej!

Häftigt med äldre version av OG 900 som bruksbil!

Vad det gäller rost och rostskydd så skulle jag rekommendera att köra med dinitrols produkter, i ett första steg deras ML som är ganska tunnflytande. Denna produkt bör man lägga först innan någon form av tjockare rostskyddsmedel appliceras för att det skall dra in i eventuell rost. Kallpressad linolja är inte heller helt tokigt som ”steg 1”, dock ej kokt då denna har större molekyler som gör att den penetrerar sämre i rostporer. Nästa steg är en tjockflytande (typ tektyl) att applicera, då brukar jag använda mercasols produkter, Dinitrol fungerar säkert lika bra. Detta kallas för ”steg 3” enligt gradering för mercasol. I hjulhus kan man använda underredsmassa för att få ett tjockare slitskydd men jag upplever att ”steg 3” produkter är tillräckligt nötningsbeständiga om man inte kör mkt grusväg såklart. Även i hjulhus skall man ta en tunnflytande produkt först. När det gäller dörrar, baklucka, huv insida skärmar så är det endast tunnflytande som gäller, viktigt att dräneringar i dörrar och baklucka är fria från smuts. Allra viktigast är förarbetet, att man gör grundligt rent och får bort så mkt rost som möjligt innan rostskyddsbehandling för ett bra resultat.
    Vad det gäller bromsarna så verkar dina främe bromsok och dess bygel vara slitna, därav klonkade ljudet vid backning, de som är duktiga med svets kan fixa detta genom att bygga på lite material där det är slitet, alt byta ut mot bättre. Att bromsen inte alltid fungerar som den skall beror sannolikt på huvudcylindern. Har ej renoverat en sådan så kan ej säga svårighetsgraden i detta. ang växellådan så hade jag börjat med ett oljebyte för att se om det hjälper.

Lycka till med projektet 🙂

Martin Norberg
    Deltagare

Tackar för tipsen!
    Om man hittar en senare årsmodell att ta delar ifrån, tex en 900i (såg en sådan idag som stod och rostade bort), passar inredningen (speciellt taket)? Är det samma bromsar som på min från 1982? Behöver väl renoveras ändå, men det vore trevligt att ha lite utbytesdelar.

askelius
    Deltagare

Ja det mesta i inredningsväg skall nog passa, iaf från bilar fram tom -91 när det bytte framstolar till 9000. De går säkert att passa in dem med men kanske lite ändring som krävs då. Bromsarna är såvitt jag vet samma fram till 1987 undantag riktigt tidiga 900or där skiljer sig iaf främre bromsskivor möjligtvis oken med, tror att det nyare systemet kom -81 som varade fram till -87 när de inför -88 fick handbroms bak och ventilerade skivor fram.

Jonathan
    Deltagare

Välkommen hit och grattis till en bra bil! Min far har en exakt likadan bil, en 900 GL -82 (eller -83), som han bruksat utan större problem de senaste åren. En riktigt pålitlig Saab det där! 🙂

Vad det gäller delar till din bil så kan du fortfarande få tag i vissa saker hos Biltema, Mekonomen osv. Men deras utbud blir allt glesare. Desto mer delar, i princip allt, går att hitta i Saabklubbens webbshop: https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/. Det enda som krävs för att handla där är ett medlemskap i klubben. Våra priser är även låga, så man ska kunna hålla sin Saab rullande utan större kostnader.

En annons här på forumet kan också hjälpa dig hitta delar. Särskilt större saker, som inredning, är bra att annonsera efter här. I min erfarenhet försöker Saabentusiaster inte ta några överpriser. Vi är alla rätt så snåla här. 😉

Om du inte redan har det, se då till att skaffa en verkstadshandbok (VHB) till din bil. Det är det första man bör köpa, då den besvarar i princip alla tekniska frågor (och resten kan vi nog hjälpa till med här i forumet). VHB finns att få tag i på CD-rom via vår Norrlandssektion: https://saabklubben.se/norrland/annonssidacd.htm eller så kan du annonsera efter en inbunden variant här. De brukar även dyka upp på t ex Tradera.

Martin Norberg
    Deltagare

Tackar för responsen! Det är kul att det finns andra som är intresserade. Jo med tanke på bilens ålder är det säkert mycket fler slitdelar än jag tror som behöver bytas ut. Allt av gummi är väl åldrat, både bussningar och slangar kan jag tänka. Noterade också att kopplingen slirar lite ibland, så det blir väl ytterligare ett projekt så småningom. Bara det går att hålla den rullande mellan förbättringarna så är jag nöjd! 🙂

Martin Norberg
    Deltagare

Är det nån som har koll på tankmätaren förresten? Lampan som varnar för låg nivå fungerar, men mätarnålen funkar bara ibland. Tror den stod med tom tank ett tag innan jag köpte den, så jag misstänker flottören i tanken. Det finns en anslutning med fyra kablar och ett bränslerör under ett lock därbak, kan man få upp den på något sätt?

Janne Hagnell
    Deltagare

Tankmätare som strular pga stillastående är ibland självreparerande om man har tålamod. På min V4 flög nålen som en galning mellan tom och full under stora delar av förra säsongen (ackompanjerat av ett klickande ljud i ytterlägena, fruktansvärt irriterande) men nu är den helt stabil även om den fortfarande vägrar gå högre än ca 2/3 hur full tanken än är.

lsoderlund
    Deltagare

Troligen har tankarmaturen kleggat igen, blir ju så efter 33 år utan att någon öppnat tanken. Troligen är det bara flottören som är dålig, varför inte fiska upp den och göra rent den? Kan verkligen göra underverk.

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

Martin Norberg
    Deltagare

Under hemfärden med bilen då jag fyllde tanken till max så skakade nålen igång under sista biten av resan och visade rätt till och med. Så det finns kanske hopp! 🙂
    Men nästa dag ville den inte. Så rengöring av tankarmaturen är nog grejen. Det går fyra sladdar till en liksom v-formad kontakt. Vilken tåt gör vad?
    Behöver jag specialverktyg för att skruva loss flottörhuset från tanken?

Martin Norberg
    Deltagare

Förresten, vad gör man med en förgasarmotor som surnat? Flyttade runt bilen några meter hit och dit framför huset igår och rätt var det var så ville den bara tända på ett par cylindrar, och sen ingen. Tittade i förgasarens insug och det var lite blött.
    Läste att det är bra att ta av tändstiften och pytsa i lite olja (motor? tvåtakt?) så kompressionen kommer tillbaka. Hur brukar ni göra?

Janne Hagnell
    Deltagare

Plocka ur och torka stiften brukar räcka.

cx-t2
    Deltagare

Tänkte ang innertaket. Det är nog helt fruktlöst att försöka hitta ett som är ok. Gör du mot förmodan det så är det inte längre ok efter demontering och montering. Skulle det helt osannolikt klara den behandlingen ändå, så kan du ställa nedräkningstimer på när det kommer ner.

Mitt råd är att du skaffar ett tak från en 900:a oavsett skick som du byter tyg på innan du tar ut nuvarande (som jag antar är där, men saknar tyg?). Det skiljer mellan 3 och 5 dörr. Tyg finns, men det blir tydligen aldrig 100-likt. Somliga förespråkar t.o.m. svart tyg.

Har detta på alla min 900:or och jag kommer att byta i en av dem vilket år som helst nu….

/M

askelius
    Deltagare

cx-t2 är det svårt att byta tyget själv? Vilket lim bör man använda? Har hör flera som gett sig på detta och att det har släppt efter ett tag, troligen fel lim kan tänkas alt. för lite… Skall nämligen göra detta på min 99a 4 dörr när vindrutan skall bytas.
    /Jerry

cx-t2
    Deltagare

Har inte gjort det själv än. Jag resovisar mina forskningsresultat 😉

Men jag tror också på fel lim alt. för lite. Det kan ju också tänkas vara ett sådant där fall där en riktig sadelmakare ska in. De har ju provat sina produkter genom åren och det kan ju tänkas finnas lim som inte säljs till privatpersoner. Dessutom är ju en person som jobbar med sitt lim regelbundet naturligtvis skickligare på att använda det. När jag använder vanligt kontaktlim vart 5:e år så slutar det oftast med ilskna ord och tandagnisslan.

Sedan beror det på vad man har för krav. I den senaste Saaben så har någon plastat innertaket! Hade ett klapperljud i kupén. Det visade sig komma från solskyddens klapprande mot den stenhårda plastytan :-D.

/Mattias

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng