900GLE -80 SKÄNKES!!!!
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900GLE -80 SKÄNKES!!!!
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-11 18:04 av
thoomas.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Jag behöver er hjälp. Funderar på om det är nån mening att låta min GLE stå och förfalla några år till innan det kan finnas tid för renovering eller om det är dags att skrota den?
Den har gått 20 000 mil och stått still i 10 år varav de 8 senaste utomhus. Den blev stående pga läckande automatlåda och var i övrigt i ett väldigt gott skick. Tyvärr har åren utomhus inte varit snäll mot den och nu är frågan vad jag ska göra med den? Hur sällsynt är en sådan här bil? Är det någon annan som har ett likande objekt där man kan ihop till 1 st vettig bil? Är det värt att bara plocka isär den och sälja de delar som är ok?
Jag lägger in fler bilder i kommande poster så ni kan bilda er en uppfattning.
Mvh
Thomas

Att rädda är självklart det alla vill…. Men ingen vill utföra eller betala för det.
Därför är jag krass och säger ”plocka i delar”. Skänk hellre än attityd vara girig och låta saker gå till skrot, ty det kan finnas mycket som kan komma till användning hos andra.
Som exempel ser inredningen skaplig ut, där kanske nån vill ha en bättre än de redan har.
Lister o sånt kan va svårt att hitta för de som trots allt renoverar. Kanske kan de putsa liv i det som ser tråkigt ut.
Stötfångarna med sina smala lister är ovanliga i okrockat skick och med lister i behåll….Så det finns saker som säkert kan glädja någon. Men det är en jävla börda att renovera hela bilen, även om det färdiga resultatet skulle imponera på många!
Jag håller helt med Rodder. Tyvärr, den är lite för dålig. På ett 900 forum är det som att svära i Kyrkan, men du har en lång och tung renovering framför dig. När du är klar har du en 1980 GLE AUtomat i toppskick! Marknadspris kanske om du har en djävla tur: 30.000. INGEN kommer vilja slanta rejält för en GLE Automat, det skall vara TURBO. Så djäkla enkelspåriga är vi Saabare tyvärr. Så plocka det som är fint och sälj av. Om du älskar bilen, inte bryr dig om tid och pengar och bara vill ha den kvar så rädda den, självklart. En sådan bil kan kosta hur mkt som helst, du gör det för din skull och ditt nöje. Men ingen kommer visa dig uppskattning annat än genom att berömma dig på träffar och sen tyst säga ”synd det var en automat, och ingen turbo…”. Sorry.
Värre objekt har ju rustats. Tycker absolut att du ska bevara eller sälja till nån som vill ta hand om den. Plocka i delar ser jag som absolut sista utvägen.
Inredningen var ju som sagt jättefin på bilderna, och den har ju alla rätta detaljerna som man inte ser ofta. Smala listerna försvann väl -81 precis som backspeglarna som blev integrerade istället. Handskfacksluckan med GLE på försvann även den ganska tidigt.
Taklucka, smala lister i kofångarna och vit rand i blinkers är inte heller jättevanligt.Jag säger iaf bevara! Behöver du hjälp att leta grejer eller så, så hjälper jag gärna till. Arbetskraft kan jag bidra med ifall du bor i närheten av Uppsala. 😉
@Turbocab wrote:
Jag håller helt med Rodder. Tyvärr, den är lite för dålig. På ett 900 forum är det som att svära i Kyrkan, men du har en lång och tung renovering framför dig. När du är klar har du en 1980 GLE AUtomat i toppskick! Marknadspris kanske om du har en djävla tur: 30.000. INGEN kommer vilja slanta rejält för en GLE Automat, det skall vara TURBO. Så djäkla enkelspåriga är vi Saabare tyvärr. Så plocka det som är fint och sälj av. Om du älskar bilen, inte bryr dig om tid och pengar och bara vill ha den kvar så rädda den, självklart. En sådan bil kan kosta hur mkt som helst, du gör det för din skull och ditt nöje. Men ingen kommer visa dig uppskattning annat än genom att berömma dig på träffar och sen tyst säga ”synd det var en automat, och ingen turbo…”. Sorry.
Nä, nån ekonomi kommer det nog aldrig att gå att få i ett sådant här projekt. Anledningen till att jag sparat den(utöver att varje 900 i sig är värd att räddas :teeth ) är att alla är så fokuserade på just turbobilar och det vore synd att inte rädda 80 års modells Top of the line Lyx-Saab, vilket i mina ögon var en GLE Aut till skillnad mot den sportiga turbon. Vet ni om det finns några fina kvar därute så kanske man kan rymma i samvetet att plocka isär/skrota den?
Mitt problem nu är att tiden inte räcker till detta objekt ännu på ett par år, två andra bilbyggen + en husrenovering är i vägen först. Ni känner säkert igen situtionen…… :tssk All hjälp för att få iordning den skulle naturligtvis uppskattas!
@ReinO wrote:
Värre objekt har ju rustats. Tycker absolut att du ska bevara eller sälja till nån som vill ta hand om den. Plocka i delar ser jag som absolut sista utvägen.
Inredningen var ju som sagt jättefin på bilderna, och den har ju alla rätta detaljerna som man inte ser ofta. Smala listerna försvann väl -81 precis som backspeglarna som blev integrerade istället. Handskfacksluckan med GLE på försvann även den ganska tidigt.
Taklucka, smala lister i kofångarna och vit rand i blinkers är inte heller jättevanligt.Jag säger iaf bevara! Behöver du hjälp att leta grejer eller så, så hjälper jag gärna till. Arbetskraft kan jag bidra med ifall du bor i närheten av Uppsala. 😉
Den har tom justerbara övre infästningar av säkerhetsbältena i fram. Det har jag aldrig sett på någon annan 900!!!

Tyvärr bor jag lite för långt från Uppsala(bor i Gbg-området) annars hade jag verkligen uppskattat hjälp.@M.Broberg wrote:
Den va la inte så farligt rutten..?
Den var i alla fall inte det innan alla åren ute så det finns en hyfsad grund att stå på.
@rodder76 wrote:
Att rädda är självklart det alla vill…. Men ingen vill utföra eller betala för det.
Därför är jag krass och säger ”plocka i delar”. Skänk hellre än attityd vara girig och låta saker gå till skrot, ty det kan finnas mycket som kan komma till användning hos andra.
Som exempel ser inredningen skaplig ut, där kanske nån vill ha en bättre än de redan har.
Lister o sånt kan va svårt att hitta för de som trots allt renoverar. Kanske kan de putsa liv i det som ser tråkigt ut.
Stötfångarna med sina smala lister är ovanliga i okrockat skick och med lister i behåll….Så det finns saker som säkert kan glädja någon. Men det är en jävla börda att renovera hela bilen, även om det färdiga resultatet skulle imponera på många!
Det är ju självklart bättre om den kan komma till nytta på något sätt än att skrota den men även att plocka i delar tar tid. Kanske skulle testa med en annons för att se om nån seriös vill ta över den så man vet att den kommer till nytta?
Jäklar! Justerbara bältesfästen, det måste ju vara grymt unikt för denna, för jag har aldrig ens hört att det skulle finnas till dessa. Än mer anledning att spara bilen. =)
Ska den ha kvar automaten som den ska vara orginal eller tänker du byta till manuell? Tror säkert du kan få tag på en automatlåda hyfsat lätt om du skulle vilja. Eller går det att täta läckaget bara kanske?
Ja Gbg blir kanske lite långt att åka för att hjälpa till att meka. 🙄 Men som sagt, behöver du delar så hjälper jag gärna till att leta.
maj 25, 2013 kl. 05:39 #190890Du har en till här som bor i Gbg 😉
Visst, en rostigare än min LYX är den men inte såå farligt röten, har sett mycket värre än detta…
Bilar:
2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)@ReinO wrote:
Ska den ha kvar automaten som den ska vara orginal eller tänker du byta till manuell? Tror säkert du kan få tag på en automatlåda hyfsat lätt om du skulle vilja.
Det stämmer 🙂 Jag har en automatlåda, som ska bytas ut. Den kan fås mycket, mycket billigt till nästa vår om du nu promt ska ha en sån :teeth 13000 mil från 92.
För övrigt skulle jag nog letat reda på en lite fräschare kaross att bygga din GLE på. Säkerligen mindre arbete att flytta över allt specifikt än att dessutom laga upp karossen. I slutändan kommer det enda som inte är original GLE vara chassinumret. Det skulle i vart fall jag kunna leva med..@ReinO wrote:
Jäklar! Justerbara bältesfästen, det måste ju vara grymt unikt för denna, för jag har aldrig ens hört att det skulle finnas till dessa. Än mer anledning att spara bilen. =)
Ska den ha kvar automaten som den ska vara orginal eller tänker du byta till manuell? Tror säkert du kan få tag på en automatlåda hyfsat lätt om du skulle vilja. Eller går det att täta läckaget bara kanske?
Ja Gbg blir kanske lite långt att åka för att hjälpa till att meka. 🙄 Men som sagt, behöver du delar så hjälper jag gärna till att leta.
Tänker ha kvar automaten. Jag tycker det hör i hop med denna lyxiga glidarbil! :king
Tar gärna hjälp med letande om jag drar igång det hela!
@TurboLamko wrote:
Du har en till här som bor i Gbg 😉
Visst, en rostigare än min LYX är den men inte såå farligt röten, har sett mycket värre än detta…
Det skulle helt klart vara både trevligt och föra projektet betydligt närmare Räddas med lite meksällskap!
@svartvit wrote:
@ReinO wrote:
Ska den ha kvar automaten som den ska vara orginal eller tänker du byta till manuell? Tror säkert du kan få tag på en automatlåda hyfsat lätt om du skulle vilja.
Det stämmer 🙂 Jag har en automatlåda, som ska bytas ut. Den kan fås mycket, mycket billigt till nästa vår om du nu promt ska ha en sån :teeth 13000 mil från 92.
För övrigt skulle jag nog letat reda på en lite fräschare kaross att bygga din GLE på. Säkerligen mindre arbete att flytta över allt specifikt än att dessutom laga upp karossen. I slutändan kommer det enda som inte är original GLE vara chassinumret. Det skulle i vart fall jag kunna leva med..Om jag kommer ihåg rätt så var det en packbox mellan låda och motor som läckte rejält vilket tyder på att själva lådan är ok. Men om jag ser behov av en annan låda vet jag vart jag ska leta!
En annan kaross kan känns som en intressant idé! Vilka årsmodeller ska man hålla sig till för att få den orginal?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.