900i (1987) går dåligt när den blir varm?

Forum Modellspecifika forum OG900 900i (1987) går dåligt när den blir varm?

Detta ämne innehåller 12 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-03-17 15:51.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7039

    saablar
    Deltagare

    Hej,

    Köpte en 900i ifrån 87 som visat sig vara minst sagt strulig. Just nu startar den väldigt lätt i kylan och går ganska OK. Den kan bluddra lite när den varvar upp/ner,
    men generellt inga problem att dra på ordentligt. När värmen stiger, vilket kan ta någon/några km så börjar den att
    baktända/misstända ordentligt och dumma sig. Till slut dör den. Sen får man vänta tills den kallnat, vilket kan ta sin tid.

    Vad har vi gjort hittils:
    – Nya tändkablar, nya stift, nytt fördelarlock (köpte ny rotor men det blev fel modell, men den nuvarande ser OK ut)
    – Provat med annan tändspole.
    – Tagit bort soppafilter och luftfilter.
    – Gått igenom vakumslangar.
    – Rengjort LMM och diverse kontakter/jordpunkter.

    Bilen har ingen katt så det finns ingen lambdasond. Kan det vara tändmodulen som strular ? Alla hjälp vore guld då idéerna börjar ta slut.

    #53297

    hup213
    Deltagare

    För litet ventilspel kan ställa till det.

    Pelle i Härnösand

    #51109

    morsole
    Deltagare

    Tillsatsluftsliden, ta loss den och lägg den i diesel alternativt WD40 över natten; styrtrycksventilen strular ofta på detta sprutet; kolla gärna bränsletryck, både arbets- och styrtryck.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #53298

    hubbe
    Deltagare

    Hej,

    när en kall motor går bra och varm sämre, så får motorn oftast för mycket bensin.
    Kallstartventilen?

    Hubbe

    #53300

    morsole
    Deltagare

    Styrtrycksventilen kallas även ”varmkörningsventil” av vissa; den styr bränslet.

    Tillsatsluftsliden styr luften.

    Du får kanske kolla temperaturgivaren också.

    Det finns de som har vilka värden det ska vara där; kolla i faq trådarna på olika forum.

    Klart att den får för mycket soppa, frågan är bara VAD som gör det…

    Lycka till med felsökningen!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #49582

    bluesman
    Deltagare

    Läckande kallstartsventil, läckande insprutningsventiler eller insprutningsventiler som strålar mer än ger den fina dimma de skall ge är inte ovanligt. Kärvande luftmängdmätare. Lycka till med felsökandet.

    MVH

    #53314

    saabaero
    Deltagare

    Kass hallgivare i fördelaren ?
    Har en bil som hade liknande symptom. Fördelarbyte gjorde susen på den.
    Misständningarna gjorde att den surade och blev svag.

    Tillsatsluftslid
    Om den inte öppnar => tomgångsproblem vid kall motor
    Om den inte stänger => hög tomgång vid varm motor
    Knappast den som strular.

    #53321

    saablar
    Deltagare

    Tack för hjälpen, väntar lite med tändmodulen då mao.

    Börjar nog med tempgivaren, ska dubbelkolla resistansen.

    Vad det gäller hallgivaren, SaabAero. Antar man måste byta hela fördelaren. Går det att kontrollera hallgivaren på något vettigt sätt ?

    Har ingen möjlighet att trycktesta just nu, så avvaktar lite med det för nu.

    Mvh
    Niklas

    #53333

    morsole
    Deltagare

    Hittade en tråd där de kollar hallgivaren…

    http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=299775

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #53338

    saablar
    Deltagare

    Uppdatering:
    Kollade temperaturgivaren;
    Ca 20* – 635-722 Ohm.
    Ca 90* – 300 Ohm och tickade uppåt mot ca 450 efter efter någon minut i takt med avkylningen.

    Konstiga siffor om jag jämför mot manualen. Provade att dra ut temperaturgivaren under färd, ingen skillnad. 🙁

    Intressant också ang. temperaturgivaren är att i handboken så ser kontakten ut som termotidkontakten, dvs två stift, men i verkligheten så är det bara en (1) flatstiftskontakt på temperaturgivaren… Så fel bild, antar jag bara … Eller?

    Kollade också hallgivaren, blev lite osäker på om jag mäte rätt, men fick 12.82 V till 12.4x V volt beroende på hur rotorn stod. Låter detta riktigt ?

    #53344

    saabaero
    Deltagare

    @saablar wrote:

    Kollade också hallgivaren, blev lite osäker på om jag mäte rätt, men fick 12.82 V till 12.4x V volt beroende på hur rotorn stod. Låter detta riktigt ?

    För att få ett felaktigt värde måste du mäta när den inte fungerar, dvs när inte bilen tänder alls.
    Så länge bilen går eller bara misständer kommer du nog att få ok värden.

    Enklast är nog att provbyta trots allt. Har du svårt att hitta en fungerande att testa är det såklart smart att kolla andra uppslag först.

    I mina gömmor finns en fördelare att prova men det borde finnas någon lite närmare 🙂

    #53349

    andreas1
    Deltagare

    När hallgivaren sitter löst brukar man kunna kolla det genom att spruta kylspray på den. Startar den då är givaren kass.
    Detta borde gå även när den sitter i fördelaren

    #53446

    saablar
    Deltagare

    Uppdatering: Det ser ut som vi har fått igång den. 🙂
    Vi byte rotorn mot en ny ifrån Mekonomen och nu går den klockrent.
    Tack för alla tips/hjälp.

    Ps! Köp ingen rotor ifrån feltema. :@ 😛

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng