900i aut -85, kallstartproblem ibland

Forum Övrigt Allmänt 900i aut -85, kallstartproblem ibland

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-04-02 12:14.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

fredrikc
    Deltagare

Hej hopp!
    Jag har en 900i -85 som ibland tvekar vid gaspådrag vid kallstart, motorn liksom ”chokar” och dör nästan. Jag tror detta beror på att den får för mkt bensin. Tidigare i vintras lade den av helt men har sedan gått rätt så bra efter byte till nya tändstift. De gamla var mkt svarta sotiga och oljiga, så det verkar ju som den får för mkt bensin och surar igen. Vilka komponenter är det som styr bränsleinsprutningssystemets funktion vid kallstart, och hur kan man kontrollera att detta fungerar tillfredsställande?

Tack på förhand! // Fredrik C

saab-jonte
    Deltagare

det kan tänkas att doseringsmekanismen är felaktig, oftast p.g.a. att skivan som styr flödet är skev eller liknande, lätt hänt eller att något fastnat emellan och då får den en för fet blandning

mabo
    Deltagare

Hej! styrtrycksventilen styr uppfetningen vid kallstart så det är troligtvis den som strular.

bluesman
    Deltagare

Kallstartsventil som läcker är vanligt, termotidkontakten, tjuvluft kan väl också vara möjligt.Hade ett liknande problem en gång som löstes av en så enkel lösning som byte av backventilen mellan spjällhus o fördelare.
    Lycka till!

Mvh

fredrikc
    Deltagare

Tack för svaren! Man ska tydligen inte ge upp om man inte får svar inom ett par-tre dagar… ibland trillar det in några förslag efter mer än en månad 🙂 Jag har fått några uppslag här och det känns som att det är dags att sätta sig in i hur det här K-Jetronic-systemet fungerar egentligen… En massa prylar ni nämner som jag inte alls känner till, men det borde väl stå förklarat i Haynes? eller? Kanske finns nån manual nånstans på internet? Nån som har nån länk kanske? Jag skall ut och surfa efter info…

// Fredrik C

saab-jonte
    Deltagare

jo. det kan finnas möjligheten att det står lite info om insprutningsproblemet du har i Haynes handbok, men det är nog bättre att leta i exempelvis Saab 900 Verkstadshandbok (orginal) finns att köpa lite här och där på olika marknader / tradera.com och säkert på massa andra ställen

lycka till

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng