99 Rally
- Detta ämne har 345 svar, 48 deltagare, och uppdaterades senast 2011-04-26 19:37 av Bengt Åkesson.
-
FörfattareInlägg
-
februari 5, 2010 at 17:51 #152648
niklas..skulle kunna tänka mig att eken var den sista som åkte med bilen..då nuvarande ägaren idag köpte bil (aol 847) av eken så följde jnf med ,,,
ska kolla i mina papper..har de utskrivna alla ägare på den..
mvh ÅkeMkt intressant.
Ja karossen är inte slut.
Det är fakta, att den står på museet med ett annat reg nr.
Allt enligt rallysport runt 81. Finns även bevis genom olika kännetecken på karossen.
Det var väll inte tänkt att bilen behövde ngt reg nr.
Men det är roligt att den fick det så vi fick se den köra lite.Efter det vet jag inte vad som hände. Och hur många karosser som använts. Bilen har haft ganska många ägare efter 81. Svårt att veta om det är samma kaross 83 och 85.
Eller om det är bara svets och spackel som skiljer.
Niklas
februari 6, 2010 at 08:59 #152691Krister K wrote:JNF756 i Vårdkasloppet 1983:[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eqELygo3eoo&feature=rec-fresh+div-r-8-HM[/video]
Helt klart en förare värdig en riktigt fin bil!
Med Vänlig Hälsning
Peter Bäckström
Saab Car MuseumRiktigt ball film. Finns det mer matrial från tävlingen.
Om det är ngn som undrar varför bilen byggs om.
Det är ganska enkelt. 81. Slutade man köra Special i Sverige och Grp 2 internationelt.
Det blev Grp A och Grp B. Många av sakerna på bilen var inte tillåtna i Grp A. Tex så enkla saker som skärmbreddarna.I backtävling är det en ennan sak. Därför är det inte konstigt att bilen dyker upp 83 i en backtävling.
85 var det under Ola Strömbergs stall. Med dom klassningar som fanns till 99 an.
Effekten blev tex lägre pga luftvågen och bränslehuvudet.Effekten som användes då var ca 200 hk. Under längre tävlingar (svenska) tom lägre 170 – 180.
Det gick troligtvis att få ut mer effekt med ett bättre bränsle.
Niklas
nkro wrote:Riktigt ball film. Finns det mer matrial från tävlingen.Niklas
Har hela (?) tävlingen på VHS i dålig kvalitet, fick den från en person i St Levene. 😉
Man borde kanske kontakta personen som lade ut detta klipp på Youtube… Han kanske har hela alltet.februari 6, 2010 at 19:36 #152721De officiella effektsiffrorna på Grupp A-motorn var 220 hk i 99:an ( och även i 900:an ). Siffror som jag bedömer vara konservativa = Väldigt trovärdiga, speciellt jämfört med dagens inflation i hästkrafter på rullande landsvägar.
Effektminskningen var mest beroende på att man var tvungen att använda standard K-jetronic aggregat, inloppsrör och grenrör med turbo, jämfört med de detaljer som man hade tidigare i grupp 2.
Därtill saknades ju vatten-luftintercoolern som man körde med på slutet. Jag är dock osäker om man klassade vatteninsprutningen i grupp A.Att man körde med lägre laddtryck för att få motorn att hålla i grupp A under längre tävlingar har jag aldrig hört talas om. Att sänka effekten till 170-180 hk är bara kasta in handduken på startlinjen i sammanhang som dessa. Saabs B20-grundmotor är väldigt stryktålig. Bevisat otaliga gånger tidigare under både 16-ventils och turboepoken i rally.
Med Vänlig Hälsning
Sixten SaabsonJag har läst om effekter på 220 hk.
Fått berättat om 240 hk.Att en varm sommardag var saaben tråkig att köra i Grp A pga av den saknade effekten.
Enligt en artikel i rallysport -82.
Räknade Matti Pajula med uppåt 200 hk i Pers turbo motor. Under det långa svenska rallyt var turbo trycket ngt nedskruvat för att motorn skulle tåla påfretningarna i Per Eklunds bil. Kanske inte så lågt som 170 hk.. Men lägre än 200 hk.
I Olas EMS (sugmotor) Grp A motor var det uppåt 170 hk.
Det låter som lite hemliga siffror. Vet inte om motorerna var bromsade.
Så Saabs siffror låter säkrare. Dock tror jag dom använde bättre bensin.
Framförallt bättre bensin än dagens pumpar.
Men siffror hoppas jag få till sommaren..
Niklas
februari 6, 2010 at 21:01 #152729Rallymotorer var avsedda (= skulle) att köras på handelsbensin på den tiden. Inte som idag på ett enhetsbränsle som FIA tillhandahåller (säljer) till WRC-bilarna.
När det gäller handelsbränsle så har vi nog bättre bränsle för tävlingssammanhang än någonsin direkt ur pumpen. Allt var faktiskt inte bättre förr…..
Med Vänlig Hälsning
Siksten SaabsonVet inte riktigt om vi pratar om samma sak.
E85 mår en turbomotor bra av. Men enligt reglerna står det att endast bensin är tillåten.
Om nu E85 skulle var tillåtet tror jag inte k-jetronic tycker om det.
Om inte smörjande tillsatser används. Vilket inte heller är tillåtet.
Alla oringar kan man dock byta mot sånt som tål bränslet.100 oktan fanns i pump med smörjande blytillsats.
Idag finns V-power på 99 oktan. Som troligtvis har ett lägre energiinnehåll mot tidigare bränsle.
Enhetsbränsle kom troligtvis ganska tidigt i Grp B eran. Bilden ovan visar Ekens bil från 85 som mkt väl kan använt ett sådant bränsle.
Niklas
I have some old reports out of german SAAB dealer magazines from the 80s.
There is reports from Ola Strömberg driving in the swedish rally championship in 1983 and 1984 with the group-A 99 Turbo. The engines were prepared and deliverd from Heuschmid (german tuner and rally driver in the 80s) and they claim to have around 245hk.
Best Regards,
Erikfebruari 7, 2010 at 17:25 #152772Hej Niklas,
Nej, vi talar nog inte om samma sak. Tråden handlar väl om Saab 99 som historisk rallybil och på det sätt den byggdes på tiden det begav sig eller hur man bygger den för historiskt rally FIA APP. K idag.
E85 som drivmedel är en helt annan “Historia” och förtjänar definitivt en egen tråd.
När det gäller bensinens “kvalitet” (som i och för sig har en komplicerad sammansättning) hävdar jag med bestämdhet att vi idag har mycket bättre handelsbensin istället för de vedervärdiga hopkok vi hade på 80-talet. Jag minns mycket väl hur K-jetronic for illa under den epoken. Om dagens bensin har mindre energiinnehåll låter jag dock vara osagt. Skulle det vara så talar vi nog om skillnader som knappt märks i praktiken.
Med Vänlig Hälsning
Siksten SaabsonMed Vänlig Hälsning
Siksten SaabsonJo det kan säkert stämma.
Vi kom över lite på åren efter -81.
När fler bilar tävlade med turbo, och alla möjliga blandningar tillverkades som var mer eller mindre farliga mot allt.
Nu när vi pratar bränsle har jag sett lite olika k-jetronic inkopplingar.
Den tidiga varianten 79. Bränslehuvud med 8 utgångar men luften går som orginal.
Inget jag vet hur det såg ut. Kan vara orginal luftvåg.Sen kom varianten med stora luftvågen och stora huvudet. Där var utgångarna byglade.
-80.Till Grp A kom orginal med större slitsar.
Även olika spridare användes.
Niklas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.