99an leker diesel

Forum Modellspecifika forum 90/99 99an leker diesel

  • Detta ämne har 8 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2008-12-17 17:35 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18846
    ayrton
    Deltagare

    Jo när jag stänger av min 99a efter den blivit ordentligt varm så självantänder lite bränslerester och motorn går några varv till innan den dör ordentligt.

    Tyder ju på bra kompression i alla fall men varför gör den åp detta vis?

    #129042
    saabbosse
    Deltagare

    har du kollat tändinställningen??

    #129045
    kaparn
    Deltagare

    Orsaken till att motorn går efter att du stängt av den är sotrester och avlagringar som glöder runt tändstiftet. Orsaken till att det är sotrester där är felinställd tändning.

    #129048
    2takt_nicke
    Deltagare

    Kan bero på kasst bränsle, Familjens brukis glödtänder på 95

    #129078
    Johan-99T16
    Deltagare

    Kolla om det sitter rätt stift i motorn, för mjuka stift kan också ge dessa symtom.

    Saab 99 -84 med B202(16V turbo++)

    #129465
    hakan persson
    Deltagare

    Kan också bero på för hög tomgång.
    Mvh Håkan

    #129472
    lsoderlund
    Deltagare

    Min 99 har glödtändt på 95 oktan med, vet fler som haft samma problem, detta avhjälps genom att tanka 98 oktan istället, funkar för mig iaf.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #132049
    jonas e
    Deltagare

    Min v4 glödtänder emellanåt, antar att tändinställning+nya stift borde göra susen. Det märkliga är att den bara glödtänder ibland, oftast enstaka tillfällen. Startar jag och slår av motorn en andra gång brukar den inte glödtända mer.

    Hur vet man att det handlar om tändningen eller om sotrester? tyder glödtändning på bra kompression, varför?

    Nån som vet om glödtändning är skadligt på nåt sätt?

    #132054
    urban
    Deltagare

    När jag var barn hade mina föräldrar en 900 -82 med automat som glödtände ofta och mycket. Pga. automaten ver det inte helt lätt att få stopp på motorn. Jag har nu en 900 84 som har en magnetventil för att stänga bränslet när tädningen stängs av. Den har aldrig glödtänt. Tipps byt till ett nyare insugsrör med magnetventil.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng