ABS-delete

Forum Modellspecifika forum OG900 ABS-delete

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-11-19 14:31.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #451728

    Erik
    Deltagare

    Halloj!

    Tänkte fråga om det är någon här på forumet som utfört en ABS-delete på sin bil och monterat konventionell huvudcylinder? När bilarna var nya och MK II låsningsfria bromssystemet var fräscht så var det säkert ett toppenbra system men såhär 30 år senare är de ett mindre helvete att felsöka och skruva med. Har någon utfört dylik operation och fått igenom det på besiktningen?

    Hälsningar
    Erik

    • Detta ämne redigerades 17 timmar, 24 minuter sedan av .
    #451730

    turbocab
    Deltagare

    Jag har som backup-plan i min cabbe att deleta hela ABS-skiten också, om det falerar rejält nån gång. Det här är ju gamla bilar nu, och jag tror inte Bilprovningen bryr sig alls. Fungerande bromsar med bra värden, det skall det vara. ABS eller inte… Se till att alla ABS lampor är ute bara och inget lyser så kan jag inte tro det är några problem. Det är ju ingen på Bilprovningen som kan 900 speciellt bra idag ändå. Alla modeller hade ju inte ens ABS, på Turbo vart det väl standard 1990 tror jag, på Insprutarna nån gång 1991 eller 1992? Jag har tex inte haft en enda bilrprovare som kollar backspärren med nyckeln på senare år, dom har ingen aning om den regeln. Att dom skulle veta när ABS kom och inte är ju inte troligt. Till min bil har jag en broms-cylinder med pedal mm liggande för att kunna göra manövern. Det krävs att man drar fram bromsrör till bakaxeln mm, så det är ju lite pyssel helt klart. Men inget som inte låter sig göras. 🙂

    Att göra manövern och sen vara ärlig och försöka regga om hade jag absolut inte försökt med, det lär inte lyckas enkelt. Bygg om, se till att det ser original ut och spela dum. Det är min plan – ifall det blir aktuellt.

    #451733

    Regin
    Deltagare

    Jag har som backup-plan i min cabbe att deleta hela ABS-skiten också, om det falerar rejält nån gång. Det här är ju gamla bilar nu, och jag tror inte Bilprovningen bryr sig alls. Fungerande bromsar med bra värden, det skall det vara. ABS eller inte… Se till att alla ABS lampor är ute bara och inget lyser så kan jag inte tro det är några problem. Det är ju ingen på Bilprovningen som kan 900 speciellt bra idag ändå. Alla modeller hade ju inte ens ABS, på Turbo vart det väl standard 1990 tror jag, på Insprutarna nån gång 1991 eller 1992? Jag har tex inte haft en enda bilrprovare som kollar backspärren med nyckeln på senare år, dom har ingen aning om den regeln. Att dom skulle veta när ABS kom och inte är ju inte troligt. Till min bil har jag en broms-cylinder med pedal mm liggande för att kunna göra manövern. Det krävs att man drar fram bromsrör till bakaxeln mm, så det är ju lite pyssel helt klart. Men inget som inte låter sig göras.🙂
    Att göra manövern och sen vara ärlig och försöka regga om hade jag absolut inte försökt med, det lär inte lyckas enkelt. Bygg om, se till att det ser original ut och spela dum. Det är min plan – ifall det blir aktuellt.

    Kräver lite jobb ja, men inte alls omöjligt…..
    Förutom det med kontrollampor samt styrbox ….

    Montera huvudbroms cyl från bilarna 1987 ->
    (och jo, den kom 1987 ihop med 114.3)

    Av med den lilla delen av plastskenan i motorrummet på torpedväggen –
    sitter 2 mutter där bakom för att komma åt bytta pedalställ.
    Har du farthållare, måste du ha en annan (kortare) bygel till brytarna vid pedal.

    Det skall monteras 2 bromsslangar bak vi bakaxel –
    2 bromsrör inne i bilen istället för det ena, (men lite tjockare) som ligger där redan.
    Glöm heller inte ta med den ”nippel” som skall gå genom torpedväggen –
    bilarna med ABS har inte alla 4 ”uttagen” till bromsrören i den.

    Bakaxel bör bytas, liksom spindlarna i framvagn det dessa har ABS givare monterade där –
    bilarna utan ABS har ”gjutningen” där, men inget ”hål”……..
    Monterings detaljer i främre hjulhus till ABS ledning d v s under övre länkarm –
    samt vid övre spindelled, skall bort.
    Är man duktig, så kan man kanske göra lite små täckplåtar –
    och skruva dit som ”lock” där framme där ABS givare har suttit.
    Bak blir det nog lite mera jobb då det är helat annan montering av bromsrör på bakaxel…

    ABS kransarna behöver man mig veterligen göra något åt –
    har för mig dessa passar på även om man konverterar….. 🤔

    Har säkert glömt något –
    så bara fyll på i så fall 😋

    #451777

    saabaero
    Deltagare

    Jag har för mig det är nån skillnad på pedalställen med/utan ABS ?
    Är det inte nått fäste för pedalställ alt huvudcylinder som skiljer lite ?
    Hålen för ABS-givarna tror jag finns på alla bakaxlar och spindlar från typ 91 nån gång. På tidigare är det olika art nr med/utan ABS men från en årsmodell har jag för mig det är samma. Nu är ju detta en lite detalj i sammanhanget som inte är avgörande.
    Kuggkransarna spelar ingen roll om dom är kvar.

    I eljobbet ingår även att fixa bromsvarningslampan (nivåvakten).

    #451778

    saabaero
    Deltagare

    En annan intressant fråga i ämnet är om det skulle vara möjligt att återfylla ackumulatorn med rätt tryck ?
    Vet ju att detta görs på t.ex. Cittror med gasfjädring.

    #451781

    Regin
    Deltagare

    Jag har för mig det är nån skillnad på pedalställen med/utan ABS ?

    Stämmer bra det, med ABS går hela ”stället” även längre in i bilen.

    Sedan är det faktisk en skillnad till –
    bil med ABS (Vänster) vs med ABS och Airbag (Höger)
    ABSvsABS

    Bilagor:
    #451786

    saabaero
    Deltagare

    Har själv funderat om det skulle vara genomförbart att uppgradera till ABS från ng900 istället.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.