ABS problem 1992, luftning LÖST!!!
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / ABS problem 1992, luftning LÖST!!!
- Detta ämne har 23 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2011-09-26 18:00 av
turbocab.
-
FörfattareInlägg
-
Har du vacumsugit systemet ?
Luft är onekligen misstänkt ang svampigheten och jag får för mig att luften finns i ventilpaket/huvudcyl.Svårare att förklara den tidiga pumpstarten.
Har du bytt tryckvakten som styr pumpstart/pumpstopp ?
Om någon av ”gränserna” i tryckvakten är fel kan det effektiva området mellan start/stopp bli mindre och därför klara färre pedaltryck.
Accumulatorn är också misstänkt, trots att den är bytt.Funderar vidare……
Fenomenet skulle även kunna komma om pedalen inte går tillbaka helt, dvs den ligger och ”tjuvbromsar” så pass att det förbrukas servotryck. Om de vore felet borde pumpen starta ofta även om du inte rör pedalen.Faktum är att jag också upplever en viss svampighet i pedalen på min og900 som saknar ABS… Har luftat och vacumsugit utan resultat.
Provat 2 olika huvudcyl varav en nyrenoverad med ny kolv + packningar (originaldelar)
Bytt även bromsservot.
Enda kända felet är en handbromsvajer som kärvar lite så armen inte riktigt går tillbaka. Blir ingen skillnad om man inte använder handbromsen.
En viss svampighet finns i torpedväggen på og900 men det måste vara nått mer.Luft. Det måste vara det. Jag har vart på det igen, och nu luftat med pedalen i bromsat läge. Det kom sjukt mkt luft. Båda sidor. Ingen skillnad dock. Luftade igen. Ännu mera luft. Nu möjligen är det lite stummare, det tar högre upp? Tror jag…. Men det känns lite mer hoppfullt nu. Kanske.
To be continued.
Nej, nu släpper jag det. Verkstan får ta över. Jag har luftat på alla sätt, även med luftman och samtidig sugning av slangen via slang till insug och motorn igång. Djävla nice sätt att lufta för övrigt, synd bara att det inte hjälper på min bil. Ska hitta nån bra verkstad nu bara…. Eller om nån ger ett bra bud och hämtar skiten, men det vore ju ett gigantiskt nederlag så det är en dålig känsla….
LÖST. Hela sagan finns på Saabklubben, men lång historia kort: Det var OKEN som flexade. Jepp. Jag hade tyvärr bara ett hemma men det löste problemet till 50%. Galet stort tack till ”Mr EMS” från Skåne, du rädda mig från en dyrt verkstadsbesök.
Oken kommer från Mekonomen, renoverade. Köp inte dom, mitt tips. Jag tror inte dom vart 100% eg nån gång, men det har alltid känns hyfsat ändå. Men nu small dom helt när jag pressade tillbaka kolvarna för back-byte. Märkligt! Imorgon blir det Biltema och nya ok fram. Dom funkar kanon, jag har dom på min 5D bil runt om och den har dom bästa bromsar jag nånsin haft på en bil.
Det är för dåligt, minst 8ggr tror jag att jag läste. Du har luft i systemet. Eller läckande ok… Hur vanlig är det liksom? 🙄
Biltema – knappast firman man förlitar sig på för snabba reservdelar. På Biltema i Göteborg så har jag tidigare köpt nya ok fram, inga problem. Nu hade dom ett enda fram – Vänster. Det jag redan bytt alltså… Höger var ”beställningsvara”. 1,5 – 2 veckor trodde han killen utan att kolla nåt eller veta nånting eller vilja hjälpa till alls egentligen. FAN. Nu hade jag tur och hittade ett par med ”hyfsade” ok hemmavid så det får gå så länge. Eller så drar jag upp till Uddevalla och håller tummarna – där ligger det näst närmaste Biltema för mig. Är liiiiite trött på hela denna grejen nu, allt bara för att Mekonomen sålde halvdåliga grejor för ca 4 år sedan.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
