ABS Problem 1992 T16, luftning/LÖST!!!!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / ABS Problem 1992 T16, luftning/LÖST!!!!

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 45 totalt)
  • Författare

Nu är jag impad. Över den motivation och kunskap som folk här besitter. Stort tack till ”Mr EMS”, ditt samtal förut räddade mig ur ruinerna av mitt svårt sargade Saabintresse. Tipset var kort och gott ”kolla oken och slangarna”. Mkt riktigt, vi klämde åt en slang och djäklar vad stumt det vart…. 😯 Bytte på rekordtid bägge slangarna (gött jag hade liggande) och luftade. Karl var hemma en sväng och var stor hjälp! Tack! Men ingen skillnad…. Snabbt som fan fram med de två helt nya ok jag hade liggande och bytte ena sidan – då upptäckte jag att dom var till 9000 och inte hade hålet för att fästa slangens fästbygel. Fan också, Blocket-killen lurade mig, han svor på att dom var till 900, men det var alltså 9000, såg jag ju först nu. Men ett ok till gömde sig i en låda nånstans och monterades, och luftades. Nu är det 50% Bättre, dvs problemet är i OKEN. Imorrn kommer nästa ok bytas. Biltema äger…. 😛

Med andra ord: Jag bytte i denna historias början broms-belägg fram till Saab original. När jag pressade tillbaka kolvarna med en polygrip så förstörde jag oken fram, båda två, och dessa blev svampiga på ett sätt man inte trodde var möjligt. Oken var Mekonomen renoverade för ca 5 år sen, och mitt förtroende för renoverade dylika ok är väldigt sargat. Jag har aldrig tyckt att bromsarna var nåt speciellt i denna bilen men aldrig haft problem på BP eller i trafiken. Men troligen har oken inte vart sådär hundra nån gång? Och jag som lade en förmögenhet på hjulhusrenovering av denna bilen, tänk om man vetat att oken var halvdana från början.

För övrigt så har jag bytt hela ABS agget och ventilpaketet helt i onödan. Kanon…. Det där tipset med svetstången och klämma slangarna var ju sjukt mkt värt. Ska skriva upp det på ett A1 ark och limma upp i taket så jag alltid har infon där. 🙄

Tack för support alla och tips även ni andra, jag har lärt mig galet mkt om ABS nu, så mkt är säkert. Och jag har ett delvis isärplockat ABS agg på hyllan för framtiden, kan ju vara bra. Nu kan jag även smälla på nya 16″ Aero på bilen och rulla upp till 1e Oktober fest på Lördag, det skall bli nice! Och om ni tycker jag har kort stubin så kan jag bara skylla på sömnbrist, en krävande liten son med galet stark vilja och allt vad det innebär… Jag har inte sovit fullt ut sen hösten 2009 ungefär, gissa om man blir lite kort i humöret och vill skrota bilhelvetet när det fortsätter krångla…. 😳

september 25, 2011 kl. 20:58 #32883

Ja, det var otroligt skönt när det visade sig vara det. Kan säga att det tog inte lång tid att byta slangar fram och sedan lufta. Inte bra, då var det bara igång med oken och en 10 minuter senare och tredje oket på plats. Snabbt och effektivt. 😀

september 26, 2011 kl. 04:53 #32890

Gött :AP

september 26, 2011 kl. 05:01 #32891

fan vad skönt martin!!! Då e det bara att lägga lite biltema ok på hyllan 😀

då kanske vi ses på lör förrsten ha det gött :CH

september 26, 2011 kl. 06:00 #32897

Trevligt att det löste sig till slut!
              Vore intressant att veta vad som är fel med oken.
              Kanske räcker det med nya packningar för att dom ska bli som nya igen ?

Ang Biltemas ok kan jag tipsa om att använda original glidpinnar istället för Biltemas då dessa brukar rosta

september 26, 2011 kl. 07:14 #31246

Oken var möjligen det sista jag trodde skulle krångla, dom har gått kanske 1500 mil på sommaren sen inköp. Tveksamt om jag gör nån större undersökning på dom, det lockar att gå ner till sjön med dom och kasta i skiten under rituella former. Nån liten eld, jojka lite och ha en rolig hatt på mig tänkte jag. Vad tror ni om det?

Tack för tipset med glidpinnarna där, men jag kände till det redan. Typiskt biltema. Dock har jag deras fram-ok som sagt på vinterbilen och dom är fortfarande skitfina efter en halv vinter och hela sommare, funkar 100%. Ska handla idag, och bygga ihop allt ikväll igen.

september 26, 2011 kl. 21:11 #32942

Skulle oxå vilja veta vad för fel på oken. Fick höra att det kan hända att man får demontera och/eller knacka på oken för att få ur besvärliga luftfickor.

Bra nu har vi ju en till ABS Expert på forumet.. :AP

september 26, 2011 kl. 21:25 #32943

Hm, nu vet jag inte riktigt ut eller in längre…. Det var nog inte oken ändå. Jag bytte allt och inte fan vart det nån större skillnad? Däremot broms-backarna – där var nog problemet. Så nu känner jag mig rätt korkad och insikten att jag inte skall hålla på med sånt här längre klarnar för varje dag. Jag suger på att mecka bil helt enkelt. Men sista länken i kjedjan är ju backarna, och jag testade alltså att riva ur dom också. Och jag tror det har flexat i det anti-gnissel skickt som sitter på original backarna. Åtminstone dom jag hade på nu. Man ser ju hur inre kolven har gjort en ring i det där skicktet. En uppsättning ”Mintex” backar från Mekonomen låg i alla fall på hyllan, med en ren metall-yta utan mjukt bös, och det gjorde susen! Nu är det typ bra. Jag saknar fortfarande det helt sjuka betonggolvskänslan jag har in min 5-dörrars 1992, men det är i alla fall stopp nu och bromsarna tar bra, ABS går och jobbar finfint när man klipper på blöt asfalt. Det märkliga är att samma typ av backar i samma originalkartong, blå från Saab, är helt djäkla bomstopp i den nämnda bilen, så varför inte i min TurboS????

Min officiella slutsats är att jag hade nog fel i ABS aggregatet också, innan….. Men att backarna också bidrog till det hela.

Inofficiellt så var det nog så att backarna var hela djävla problemet och jag har gått igenom allt detta elände och skrotat bilens original ABS system helt i onödan, då jag bara behövde byta backarna egentligen. Men det kommer jag aldrig erkänna för mig själv, insikten om det är för tung att bära. Tack för alla tips i alla fall: Nu vet jag hur man byter ABS-agg, lite mer om hur hydralbiten funkar och att det ofta är mkt enklare än man tror.

september 27, 2011 kl. 05:38 #32951

Tisdag morgon: 3 mil i kaoskö avverkade utan problem. En sak till är bättre nu: När jag startade imorse och körde iväg så lös ABS lampan i ett par sekunder, till skillnad från kanske 30 sekunder tidigare. Mao så håller den trycket bättre den nya enheten och det är ju trevligt! Den har alltid lyst längst av alla bilar jag testat. Nu ska jag bara testa med en tryck-ack till jag har liggande för att hitta den bästa.

Bromsarna är i alla helt ok nu och bilen är klar för lördag. 😛

september 27, 2011 kl. 05:53 #32958

Så framt du inte har trumbromsar på din bil –
                        så heter det alltså bromsklossar 😉

september 27, 2011 kl. 07:34 #32969

Så klart! 😳

Ingen annan som haft flexande bromsklossar? Så mkt att pedalen bottnar och pumpen drar direkt? Jag tycker det låter galet och hade inte trott på det själv nästan, men verkar vara faktum.

september 27, 2011 kl. 08:11 #32971

@Plankan wrote:

Så framt du inte har trumbromsar på din bil –
                            så heter det alltså bromsklossar 😉

Undrar om inte bromsbelägg är mer korrekt om vi nu ändå ska vara petnoga :mrgreen:

@Turbocab wrote:

Ingen annan som haft flexande bromsklossar? Så mkt att pedalen bottnar och pumpen drar direkt? Jag tycker det låter galet och hade inte trott på det själv nästan, men verkar vara faktum.

Jag är också skeptisk till att detta skulle vara problemet, fast å andra sidan om det sitter nått material som flexar mellan kolv och belägg så är det inte konstigt om det det blir lite svampigt.
                            Om nu beläggen flexar, borde inte det skapat lite problem med anliggande broms också 😕 😕

Var beläggen du bytte ut mycket slitna ?
                            Ofta tycker jag slitna belägg upplevs som lite svampiga av någon anledning.

Oavsett orsak så är det ju bra att du äntligen hittat fel!

(Lite OT så har det varit lite svampigt även på min og900 men det löste sig med ytterligare luftning. Jag hade en luftficka i en av kretsarna bak efter byte av huvudcylinder och tydligen har jag inte luftat tillräckligt mycket för att flytta luftfickan ända bak till oket)

september 27, 2011 kl. 09:07 #32974

Beläggen jag bytte från var Greenstuff nästan helt nya. Men jag tyckte inte dom verkade nåt, dåliga bromsar, så jag satte in original som jag har på min 5D, för att få samma grymma verkan i TurboS. Men det sket sig ju. Nu är det dock mkt bättre, bättre än nånsin tror jag, men backarna måste ju köras in lite också.

september 27, 2011 kl. 10:33 #32984

@Turbocab wrote:

Dom gångar där det kan bli sådär är väl mest när man monterar på bromsklossar på gamla skivor som är ”runda”
                                D V S att ytan på dom nya klossarna inte ”täcker/rör” 100% på skivan.

Men detta är väl inte fallet här ❓

september 27, 2011 kl. 10:44 #32986

Nej, inte alls, nästan helt nya grejor allting, mkt få mil på allting! Jag tror det är anti-gnissel beläggningen, man ser ju hur kolven pressat ojämnt på den.

Här är skrotet förresten, med fungerande bromsar. Var rätt gött köra den idag efter allt strul. Kanske tur jag inte skrotade den i delar trots allt. (ok, jag övervägde inte detta jättemkt…. 🙄 )

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 45 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.