ABS Problem 1992 T16, luftning/LÖST!!!!

Forum Modellspecifika forum OG900 ABS Problem 1992 T16, luftning/LÖST!!!!

Detta ämne innehåller 44 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-27 10:44.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 45 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4928

    turbocab
    Deltagare

    Min TurboS 1992 bråkar med mig. Jag börjar misstänka att ABS systemet inte vart hundra nån gång i min ägo, men nu är det mer akut.

    Förutsättningar: Inga varningslampor lyser vid vanlig körning, sen köpet 4 år sen! ABS pumpen tar tid på sig att bygga tryck varje start, detta blev bättre när jag bytte Ackumulator dock. Ca 30 sekunder går pumpen, minst.
    Ibland så låser sig bakre bromsarna rätt hårt efter start när pumpen byggt tryck. Ett lätt tryck på bromsarna så löser sig det och kommer inte tillbaka. Mao: När pumpen byggt tryck så läcker en del av det igenom till bakbromsarna och aktiverar dom, men detta släpper så fort man rör pedalen coh återkommer ej.

    Ovan har vart sen köp ungefär, dock har det där med bakbromsarna i stort helt försvunnit sen två år. ABSen har aldrig vart så där supergrym, den megastumma pedalkänslan som många har saknas i bilen, dock har bromsarna alltid kommit igenom BP utan problem, dock utan att imponera. Min andra 1992 T16 är megastum och toklåser alla 4, det har min Aero aldrig gjort. Nu är det dock så här:

    Jag skulle byta backar igår, fram. Skitenkelt. Pressade tillbaka kolvarna litegrand bara som vanligt och monterade allt. Plötsligt var det skit-mjukt i pedalen, flexar rejält och jag har dåliga bromsar. Nu ikväll har jag luftat runt om, först fram mha luftman som vanligt, och bak mha ABS pumpen, enligt manualen. Massa vätska har kommit igenom, inga bubblor vad jag kan se. Lika slappt fortfarande… Pedalen sjunker lätt flera cm och nåt jättetryck har jag inte heller. ABS trycket håller sig dock fint, lampan slocknar nästan direkt varje gång tändningen dras på. Den Tryck-ack jag satte in nyligen funkar fint verkar det. DOCK: Nästan varje gång jag bromsar går ABS pumpen igång en liten stund för att bygga upp maxtryck, utan att varningslampor tänds.

    Frågor:
    -Kan man lufta en ABS bil med luftman? Manualen förespråkar trycka ner pedalen med öppen nipppel, hålla ner och stänga nippel. Upp pedal, osv. Dvs tvåpersoners-metoden. Är detta viktigt?
    – SKa ABS pumpen gå så himla mkt? Om den går nästan varje gång man bromsar, vart tar trycket vägen?
    -Hade ni satsat på att byta ventilblocket på sidan vänster skärm eller hela djäkla ABS-enheten?

    Jag är alltså inne på att det läcker tryck nånstans, antingen pga läckande ventiler i blocket, eller pga av huvudcylindern/ABS enhten är kass. Men var börja? Nån hade skitsvårt lufta på STCS vet jag och slog med en hammare på ventilblocket, för en ventil hade typ hängt sig öppen. ???

    Tacksam för tips innan jag börjar riva en massa…. Nu är bilen stående då bromsarna helt enkelt är farliga. Mkt märkligt att detta uppstår bara för att jag pressar tillbaka kolvarna en liten bit??? Dock var dom ju alltså inte helt hundra innan heller.

    #32104

    nibjo
    Deltagare

    Fråga 1: Jag har luftat min ABS fram med luftman och den har fungerat över sommaren tycker jag. Och bytt bromsbelägg och tryckt tillbaka kolvar har jag också gjort utan problem.

    /Niklas

    #32105

    andersson__
    Deltagare

    Bytte slangar och rör bak på min 9000 med abs i helgen och det funkade kanon med luftman.

    #32107

    turbocab
    Deltagare

    Ok, då skall det funka. Det vet jag ju eg för jag har gjort det på min 5D 1992 års bil också. Men nu är hela ABS enheten urplockad, har dragit slutsatsen att den har läckage i sig. Luftade på alla vis i helgen bla med hjälp av Karl här på forumet (Tack!), och det svampar… Pumpen drar direkt när man aktiverar bromsen. Och med tanke på dom problem som funnits länge så misstänker jag alltså att själva enheten bråkat ett bra tag och nu nått klimax. En ny är på gång redan – återkommer här i tråden med resultat.

    #27692

    porsche944
    Deltagare

    900 .or med ABS skall luftas enligt följande:

    1. Höger framhjul
    2. Vänster framhjul
    3. Höger bakhjul och MED på slagen vaccumpump, mao tändning på! Pedalen nere.
    4.Vänster bakhjul enligt ovan.

    Luftar man UTAN vaccumpump igång så finns det obönhörligen luft kvar i systemet!

    Obs! Pumpen får max gå 30 sek åtgången och skall sedan vila 2-3 minuter innan man gör nästa luftningsförsök.

    Gör man så här så ”trycker” pumpen ut vätskan på bakhjulen och luften är borta direkt.

    #32123

    turbocab
    Deltagare

    Jodå, jag har koll på det och har gjort precis enligt detta! Det flödar på bra med vätska bak, har säkert kört igenom en halvliter totalt. Inga bubblor. Fram samma sak, både med luftman och mha pumpa bromsen, inga bubblor alls, allt är klockrent. Men vid minsta manövrering av bromsen sen så rasar trycket och ABS pumpen går igång, och pedalen är superflexig. Detta har fått mig att misstänka att det läcker i själva enheten. Jag har även försökt utesluta ventilpaketet vänster fram men inte kommit på att det skulle kunna vara ett problem. Det faktum att bromsen tidigare legat på rätt hårt baktill efter att bilen startat indikerar ju också att något inte är helt 100 med enheten, det problemet har kommit och gått. Och inte har jag haft nån vidare känsla i pedalen heller sen köpet för 4 år sen, men det berodde ju mest på bristande tryck från acken, som dock bara löste problemen tillfälligt. Jag tror det ökade trycket vid anlagd broms med nya acken knäckte systemet slutligen…. Men vi vet snart! Ny enhet på plats till helgen. Om det inte hjälper så byter jag ventilpaketet. Men det bör inte vara det, om inte det läcker ut mot returen förstås, jag tycker mig dock ha uteslutit det. Men vad vet jag om det…. 🙄

    Tillägg: 2 minuter får pumpen gå enligt den verkstadspärm jag har, ABS 1989- sen skall den vila 5-10 minuter. Kanske är olika rekommendationer i olika manualer? 30 sekunder har den ju gått varenda gång jag startat bilen sen 4 år tillbaka.

    #32128

    s-o.d
    Deltagare

    Verkar som din pump är dålig.Den skall klara visst antal bromsningar innan den kopplar igång igen.När bilen är kall och startas går pumpen nästan alltid igång.Slå på tändningen vänta sedan en liten stund.Sen trycker du fort på bromsen räkna hur många ggr du behöver trycka på bromsen innan abs lampan tänds.10ggr ok,8ggr knappt godkänd och mindre än 8ggr,då skall du överväga att byta pumpen.

    #32129

    Karl Ask
    Moderator

    Pumpen gick igång vid första bromsningen och nästan med en gång… Så det är nog pumpen.
    Jag kommer förbi i helgen så luftar vi igen.

    #27753

    Jonas Åberg
    Moderator

    Hade exakt samma problem och symtom. Bytte pumpen så blev de bra.

    #32138

    turbocab
    Deltagare

    Ah, låter lovande då! Hoppas få dit allt smidigt igen. Riva är ju lätt som bekant… På en timma har man fullständigt förstört sin bil ser det ut som…. 😳

    #32187

    Jonas Åberg
    Moderator

    @turbocab wrote:

    Ah, låter lovande då! Hoppas få dit allt smidigt igen. Riva är ju lätt som bekant… På en timma har man fullständigt förstört sin bil ser det ut som…. 😳

    Ja 🙂 men när de funkar e man bara KUNG..en underbar känsla att man bara måste fixa något annat.. 😉

    #32311

    turbocab
    Deltagare

    Frustration. Ångest. Nya aggregatet är monterat, allt kopplat, vätska påfyllt. Bromspedals kontakten är limmad och klämd på plats igen, den gick ju av såklart. Vrider på nyckeln. Gläds åt hur sjukt tyst den nya ABS pumpen är. Helt galet tyst faktiskt. Faktum är att den går inte alls. Och varför kommer det rök ur den? Kommer min bil brinna upp nu? Tänker på trafikförsäkring och villaförsäkring och undrar över villkoren för självförvållad brand. Men det slutar ryka när jag stänger av tändningen, vilken tur.

    Så nu måste det nya agget ur, och jag tänker ta pumpen från det gamla aggregatet med förhoppningen att det inte var det som var kass. (den byggde ju upp trycket bra faktiskt).

    Om någon vill ha en TurboS 1992 i mkt fint skick och hämta på kärra och byta ABS aggregat så hör av er. Jag överväger lämna märket för gott.

    #32316

    porsche944
    Deltagare

    Hav tröst som man brukar säga! Sådant har vi säkert råkat ut för lite till mans, problem är som bekant till för att lösas!
    Höll själv på att bokstavligt talat elda upp min 944.a i fjol, men tänk vad 6 kg pulver kan göra 😎 om inte annat så skräpa ner ordentligt.

    #32320

    mr ems
    Deltagare

    LUNGN nu !! Det är pumpen som är blockerad ! Ta och ge pumpen en döving med hammar skaftet . Det är tåliga grejer, slå bara på metall delen . Ta en medhjälpar och när han/hon slår på tändningen larmar du till pumpen . Den skall starta !! Funkar det inte med våld ÖKA DET !!
    Har fölt denna tråd lite, med den gamla hydralenheten har du eller någon använt så kallad silicon olja eller liknade ?? Så på med blå stället och ut i garaget ! Och ska du sälja bilen pma …. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

    #32324

    turbocab
    Deltagare

    Mr EMS, jag är skyldig en öl vid tillfälle. Följde ditt råd, vred på tändningen, tog stora släggan och bonkade på alltihopa – och nog fan gick den igång!!!!!! Trycket byggdes upp, och lamporna slocknade efter en stund. Nu återstår bara luftning och såklart kolla om den ny enheten funkar i övrigt. Det får vi hoppas, jag tar uppenbarligen motgångar rätt dåligt just nu, blir lätt så med småbarn och sömnbrist som gäckar varje natt.

    Tack för moraliskt stöd ni andra! 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 45 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng