Aero 1984 Utbildning

Forum Övrigt Projekt / Min bil Aero 1984 Utbildning

Detta ämne innehåller 37 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-01 13:54.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)
  • Författare

saabfjollen
    Deltagare

Saab 900 Aero från 1984 måste jag lära mig lite om nu.
    Detta blir ingen super-aktivt projekt utan bara få bilen i skapligt skick med måttlig arbetsinsats.Många saker ska ses över och en smula förbättras.

Jag har bara en försäljnings broschyr på den men den innehåller inte så mycket fakta mest bara fina bilder.

Jag har inga krav att bilen måste vara 100% original men den ska inte vara någon ”Red Baron” eller någon tillbehörs-tyngd farkost som min EMS.

Det kommer bli att jag kollar på mitt lager vad som finns innan jag kommer letar eventuella reservdelar.

Första bilden på den är här. Framskottat ur sin snöhög.

Skinn-stolarna är så slitna så dom och baksäte ska väck.I stället ska denna plysch-inredning sättas i. Den kommer från en 900 turbo ca: 1984-1986, jag mins inte riktigt.

Min första fråga är: Har jag en sådan tur att Aeron också hade denna klädsel vid något tillfälle?

Jag hoppas någon som vet kan se på denna något dåliga bild vad för plysch-klädsel jag har.

cabmange
    Deltagare

Kolla Walles -85:a han har samma fast beige.

Din röda gissar jag är från -86.

//MH

saabfjollen
    Deltagare

Kanon! Nu kommer det kännas mycket bättre när den sitter på plats att man inte avvikit från vad som kunde finnas på en Aero.

turbocab
    Deltagare

Ja det ser väl ut som en lyxplysch inredning i tyg detta? Och det var standard i en Aero, skinn var tillval! Mkt få Aeros hade dock tyg. Hade man råd med en Aero 1984 så hade man råd med skinn också, eller nåt åt det hållet. Men i princip så kan den inredningen gå som original i en Aero. 🙂

Martin
    Deltagare

Lyxplyschen är mycket bekväm, faktiskt mycket bekvämare än en skinndito.
    Dessutom har plyschen en fantastisk hållbarhet.

saabaero
    Deltagare

Det finns en del intressant ang T16 1984 i denna tråd
    http://www.900klubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=181

saabfjollen
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Det finns en del intressant ang T16 1984 i denna tråd
    http://www.900klubben.se/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=181

Ja där var mycket intressant info!!

Tack för det!!

saabfjollen
    Deltagare

Det gäller att vara rädd om den motorn…Jössös vad den har saker som bara var på årsmodellen 1984.

cabmange
    Deltagare

hur ser man det på motornumret? har ett bytt block stående i denna gröna kulör med kolvar. Kan ju vara en fråb 85 också.

//MH

saabaero
    Deltagare
    cabmange wrote:
    hur ser man det på motornumret? har ett bytt block stående i denna gröna kulör med kolvar. Kan ju vara en fråb 85 också.

//MH

Enklast är väl att kolla startmotorplaceringen ?
    Startmotorn under insuget var väl en ”nyhet” till MY-85

Sen är det väl inte osannaolikt att du hittat en ”bastard” som inte stämmer med hur det borde se ut. Det är ju inte helt ovanligt med sånna prylar från Saab 🙂

saabaero
    Deltagare
    Turbocab wrote:
    Ja det ser väl ut som en lyxplysch inredning i tyg detta? Och det var standard i en Aero, skinn var tillval! Mkt få Aeros hade dock tyg. Hade man råd med en Aero 1984 så hade man råd med skinn också, eller nåt åt det hållet. Men i princip så kan den inredningen gå som original i en Aero. 🙂

Enligt den 900 Aero brochyr för MY 1984 som jag har var läderklädsel standard.
    Det står faktiskt en särskild notering om just detta.

Endast på ett par punkter har vi fallit för frestelsen att låta ”lyxutrustning” få överhanden över vårt funktionella tänkande. Ett sådant exempel är läderklädseln.

Broschyren är tryckt 1983 och har en notering om att specar mm kan komma att ändras efter att broschyren tryckts.
    Även tidningsartikeln nedan (Bilsport Nr 4 2/2-15/2 1984) skvallrar om att läderklädsel är standard.

Kan lyxplysch ha varit extrautrustning 1984?

Enl en annan broschyr med utrustningslistor för MY1985 är lyxplysch standardutrustning och skinnet tillval.

saabfjollen
    Deltagare

Otroligt men jag sitter just nu och läser en del av det du skriver ”saabaero” i min nyköpta broschyr som jag förmodar är denna.

Men jag har förstått att allt inte är hugget i sten därför är det väldigt intressant att ta del av allt ni skriver.

saabaero
    Deltagare
    saabfjollen wrote:
    Otroligt men jag sitter just nu och läser en del av det du skriver ”saabaero” i min nyköpta broschyr som jag förmodar är denna.

Jepp, samma broschyr : )

saabfjollen wrote:
    Men jag har förstått att allt inte är hugget i sten därför är det väldigt intressant att ta del av allt ni skriver.

Nää, det är väl med detta som med alla andra 900/9000 att det verkar finnas fler ”specialare” än bilar som följer fabriksspecen 😀

turbocab
    Deltagare

Jo men då var väl skinn standard 1984 då modellen var ny för att verkligen knocka marknaden, vilket man ju gjorde på flera punkter! Kanske ville man spara lite pengar till 1985, lät priset vara samma och skinn istället tillval eftersom dom visste att det skulle alla köpa ändå. 🙂 Alla vill ju ha skinn, men på många äldre bilar har skinnet spruckit och dött medans plyschen är jättefin. Som Martin sade, den är outslitlig. I min 1984 LUX med 42000 mil (!) på mätaren ser det jättefint ut, det hade inte en skinninredning gjort.

lars olsson
    Deltagare

Har sett en annons, på den franska motsvarigheten till blocket, en 1984 Aero som var till salu och den hade plyschinredning. Kan tänka mig att detta är att föredra i varmare länder då den lär vara lite svalare på varma sommardagar.

/Lars

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 38 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng