Aldrig mer en 9-5:a!!

Forum Övrigt Allmänt Aldrig mer en 9-5:a!!

Detta ämne innehåller 13 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-19 19:41.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4978

    krister
    Deltagare

    Nu är jag så irriterad på min 9-5:a, så nu måste jag bara få skriva av mej lite. Det handlar om en -03 kombi med 2,3:an. Har haft den i några år nu, och i början så skötte den sej rätt bra, men nu börjar det bara bli för mycket! Om vi börjar längst fram så har strålkastarglasen (i plast) mattats något otroligt. Finns ej nya att köpa, utan där åker man på att köpa kompletta ljusinsatser till en kostnad av lite drygt 2200 kr/st. Vet inte, kanske går det att polera klar hårdplast?? Lite längre in sitter det en turbo som jag oxå har fått byta. Tändkassetten är ganska nyligen bytt, likaså har jag helt nyligen fått byta ena hjullagret fram. Vidare så har kopplingen börjat slira (kostar ca. 2000 kr. om man vill ha en standard, och ca 2800 kr. om man vill ha aerons, samt ca. 13oo kr för en slavcylinder). Därtill kommer jobbet… I det ena fjäderbenet förekommer till o från ett irriterande knäpp-/klonkljud, och det är INTE fjäderbenslagringen, eftersom den är bytt. Åker säkert på nya stötdämpare oxå :AP

    Lite längre in i bilen finns det ett par säten, där det ena (passagerarsätet) har börjat knaka och knirra så fort någon sitter i det. Otroligt irriterande!! Vidare så har jag fått byta a-armsbussningarna i bakvagnen, och nu så har jag ett irriterande knäppande/knakande ljud i bakvagnen, som jag har konstaterat kommer från den bussningen där den undre hjälpbärarmen sitter fäst mot hjulspindeln. Bara å byta… :CE . DESSUTOM SÅ ÄR DET NÅGONTING INNE I BAKLUCKAN SOM SKRAMLAR!! Ja, det var väl hela bilen de. Jo förresten, motorn drar ganska mycket olja oxå!

    Tro nu inte att jag är en gnällmåns som inte gör något åt saken. Nädå, jag skruvar för fullt i den takt jag hinner, men ibland blir det bara lite ”to much” helt enkelt. Det kunde ju vara roligt att göra något annat ibland me 😉

    //Krister

    #31439

    phermansson
    Deltagare

    Det mesta är ju slitdelar? Strålkastarglasen är väl det som sticker ut, annars är det ju prylar som man får räkna med att byta så småningom på vilken bil som helst. Hur långt har den gått?

    #31440

    Morten S.
    Moderator

    Om vi börjar längst fram så har strålkastarglasen (i plast) mattats något otroligt.

    Plasten kan du polere / rubbe blanke. Kan legge ut en link senere. Har gjort det med godt resultat på min 2002 modell.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #32315

    hotrodder
    Deltagare

    Jag skruvar bilar hela dagarna och det du nämer hittar du på en Ford, VW, Nissan, Opel, Volvo, Audi, Madza, BMW…. ALLA märken har sin sina mer eller mindre roliga saker som helt enkelt går sönder eller som måste bytas efter en tid och 9-5´an (jag har två själv) är varken mer eller mindre represantiv för skräpbil än något annat märke. Sen kan man ju för all del även ha otur med sin bil med det gäller inte bara Saabar. Som frågat, hur långt har den gått?

    #32327

    topponaut
    Deltagare

    1997-1998 hade jag en 9000 2,3 Turbo 1991 års modell som hade gått runt 13.000 mil.
    Allt gick sönder på den. Den fick stå på verkstaden mest hela tiden. Till slut tröttnade jag på den och sålde den.
    Några år senare träffade jag köparen som glatt tackade mig för att han fick köpa min bil.
    Han hade kört ett flertal tusen mil med den och inget hade gått sönder, ”den bästa bil jag någonsin haft” sa han…
    Inte undra på det… jag hade väl i princip bytt allt på den under min ägartid… :WH
    Det handlar alltså om vilken tid som man går in som ägare på en bil, saker slits och går sönder.

    Som vinterbil har jag en Land Rover Discovery nuförtiden. Det är en bil som är känd för sin opålitlighet och förmåga att konsekvent gå sönder. Nu har den gått ca 40.000 mil och det enda jag bytt på den är bakre luftfjädring, elkabel för tändningen samt ett par kopparrör för sidolutningregleraren/stabilitetskontroll som rostat sönder.
    Inte mycket saker på så många mil för en biltyp med så dåligt kvalitetsrykte.
    Jag är verkligen positivt överraskad vad gäller den bilen. :CE

    #32331

    enor
    Deltagare

    Angående strålkastarna:

    Det finns speciellt putsmedel att köpa, som är avsett för plastrutor i cabsuffletter. Det borde fungera precis hur bra som helst även på ett par strålkastare (medlet gör underverk på rutorna).

    #32353

    rickard735
    Deltagare

    Här är en länk med bilder från Garaget angående polera upp plastglas på lyktor
    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=156677

    #32381

    Jonas Åberg
    Moderator

    Redan på slöjden i 3:an fick man göra en nyckelring i plexigas som värmdes upp och skruvades, sen polerades dom som f-n.

    Polera plast har rekare gjort så länge. det går bra med vanligt polermedel och en lågvarvig maskin.

    #32384

    viggenuffe
    Deltagare

    Polering av dina glas gör vi på Colorglo. Blir som nya igen o det e inte dyrt.

    Mvh Uffe

    #32406

    krister
    Deltagare

    Här fick man visst på pälsen, minsann 🙂 . Jodå, visst begriper jag att även andra bilmodeller och märken krånglar ibland. Och ja, visst är det mycket slitdelar som det handlar om i mitt fall. Men när ALLT kommer på en o (nästan) samma gång, ja då blir man ganska tvär. Det kan ju vara roligt att lägga de stackars surt ihoptjänade slantarna på någonting annat än bilen ibland. Någon undrad hur långt den hade gått? Mätaren står på runt 19800 mil, och det är väl så att 20000 mil är liksom en magisk gräns där det mesta i slitdelsväg tycks vara utslitet 🙁

    Kvalitetsmässigt så känns frugans 9000 -98 betydligt mer gedigen än min 9-5:a. Den går betydligt tystare, och den gnisslar o skramlar betydligt mindre oxå. Bortsett från ett gäckande elfel på den, så bara rullar den på. Har passerat 32000 vid det här laget. Och ja, kopplingen är bytt… 😉

    //Krister
    PS! Tack för tipsen om hur man polerar plast

    #32418

    William
    Deltagare

    Aldrig kul när det går sönder mycket på en gång… Men det är väl så när man står som ägare för perioden runt bilens konstruerade livslängd (25 000mil) Ligger själv där med min 91as 900 och alltid är nånting trasigt :mrgreen:

    #29960

    phermansson
    Deltagare

    Ja 20000 mil brukar ju alltid sägas vara en sån där gräns där mycket går sönder. Som nån skrev gäller det att köpa bilen i rätt fas av livet. Min 9-5 hade rasat 35000 i värde och kostat 23000 i delar under de två senaste åren innan jag köpte den. Då hade den gått just över 20000 mil…
    Det är tre år sedan och jag har bytt tändkassett, en bit av avgasröret, termostat och tändstift samt smörjat upp bromsarna på den tiden.

    #32424

    Jonas Åberg
    Moderator

    har dina stötdämpare klarat sig i 20k? Så har du kört billigt slavcylinder kan du packa om.

    Bästa med att fixa bilen är ju att sen vet du vad du har..nästan ny bil ju .

    Upp med hakan du kommer att älska henne igen..

    #32507

    krister
    Deltagare

    Vi kanske kan göra en bytesaffär mot en av dina dubbelnior? Den där med T16-spis verkar vara helt ok 😉 Nädå, skämt åsido. Jovisst vet jag att om jag ”bara” fixar felen så har jag ju en nästan ny bil. Problemet är bara att jag för stundem inte har bästa hälsan, kroppen har sagt ifrån. Sjukskrivning och dialysbehandling väntar runt hörnan, men det är ju en helt annan historia. Men man kan väl lugnt säga att kopplingsbytet (i synnerhet) inte kommer särskilt lägligt just nu… På tal om stötdämparna så har iaf inte jag bytt några på bilen. Kan inte säga vad som var gjort på den innan jag köpte den.

    //Krister

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng