Alternativ metod att kyla trubbnos?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Alternativ metod att kyla trubbnos?

  • Detta ämne har 35 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2008-08-11 08:57 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #124419
    phermansson
    Deltagare

    Så nu har jag varit en sväng i garaget och skruvat. I vanlig ordning saknades både tid, material och verktyg, men fläkten sitter där den ska i alla fall. Pedanterna skakar på huvudet, MacGyver och spännbandstillverkarna nickar gillande. 🙂
    Får se till att göra bättre fästen vid ett senare tillfälle.

    I bakhuvudet fanns även ett minne av att någon pratat om att det var effektiv att lyfta upp bakänden av huven. I sann MacGyver anda kapades ett par slangbitar till, dessa monteras sedan i huven (lätta att ta bort):

    För att undvika att huven lyfter för mycket sattes ett kraftigt gummi runt spolarburkhållaren som träs över kroken i huvlåset. Ser inte vackert ut, men kan nog fungera:

    Edit: Glömde ju… det är ett ruskigt drag i denna fläkt, en storm i jämförelse med den gamla jag hade. Den låter och drar ström, men det får det vara värt 🙂

    #124421
    mats a
    Deltagare

    Eftersom du har ett kraftigt övertryck i området vid huvens bakkant och vindrutan piper det nog inte ut så mycket luft där. Kanske att det kan vädra ut just där du satt slangarna, dvs vid sidorna av kupén.

    #124423
    phermansson
    Deltagare

    Men samtidigt har man väl ett övertryck under huven? Det trycks in luft både framifrån och från hålen i skärmarna?

    #124424
    mats a
    Deltagare

    Det är fråga om vilket som är störst. Naturen söker den minst besvärliga vägen så nog tar luften hellre vägen genom skärmhålen än ut genom glipan i huven. Men rally-V4:orna, som ju inte får ha gälar, kan förses med extralånga huvstöd i bakkant. Tar man dessutom bort listen så får man en liknande effekt. Så något måste det ju ligga i det.

    #124430
    fredrik
    Deltagare

    Sätt igen hålet vid batteriet så har du kommit lite längre på väg mot en mer kalgående kortnos.

    /Fredrik

    #124442

    Just det Fredrik.

    Om man studerar bilden på Min 93:a längre upp i tråden ser man att jag tätat spalten ovanför batteriet med en gummiläpp 🙂

    Det viktigaste är som tidigare sagts att man har kvar skivan under kylaren mot torpeden.

    #124443
    phermansson
    Deltagare

    Aha ok! När jag kollade så finns skivan, om än lite sliten. Ska se om jag hinner slänga dit nån tätning vid batteriet, det är varmt idag! 🙂

    #124444
    Magnus E
    Deltagare

    Kan man få in skivan med motorn kvar i?

    Jag gjorde ett försök vid ett stressat tillfälle och misslyckades!

    Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

    Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
    Magnus E

    #124448
    phermansson
    Deltagare

    Så, har klämt in en tätning mellan batteriet och plåten nu, får se vad det gör för verkan. Återkommer med testrapport i början på nästa vecka 🙂

    #124467
    piin
    Deltagare
    Magnus E wrote:
    Kan man få in skivan med motorn kvar i?

    Jag gjorde ett försök vid ett stressat tillfälle och misslyckades!

    försökte få i min skiva idag, tror inte att det går utan att lossa kylaren.

    #124477

    Gör en ersättningsskiva i delar och lägg pussel. Använd sedan silvertape. Så har jag gjort 🙂 Detta om det inte absolut ska vara original. Kylningen är ju väsentlig nu när vi får högsommarvärme.

    #124499
    peter h
    Deltagare

    Hej!

    SAAB sålde när det begav sig 2 olika termostater i original till tvåtaktarna.
    Den ena är svart och satt originalmonerad på bilarna.
    Den andra är grön och satt bla på Export-bilarna.

    Den gröna kallas även sommartermostat och fanns också som extra tillbehör i Sverige.
    Hemligheten med den är att den öppnar vid 10 grader lägre temperatur än den svarta termostaten.

    Får man tag i en sån (vilket jag lyckats med) så är det sedan inga problem med kylningen.

    Sen inträffar det omvända problemet på hösten – vid temperaturer under 10 grader blir det kyligt i bilen.
    Då får man byta tillbaka.

    För drygt 10 år sedan fick SAAB plötsligt in ett parti sådana från nåt restlager och det gick faktiskt att köpa dem över disk.
    Säkert helt omöjligt nu.
    Antar att de gick åt fort..

    Annars är det väl marknader som gäller.
    Ser man en maskingrön SAAB-termostat så är det en sommartermostat.
    Bara att hugga!

    Peter

    #124571

    Mer info om kylning TT trubbnos. (Kanske borde detta om kylning läggas som egen tråd; Webmaster?)

    Har idag varit fram och tillbaka från Perstorp till Landskrona på Thulinträffen.
    Med den konfiguration jag har på Miss Piggy (Trimmad 841ccm+ snurra på ca 55-60 pållar, elektrisk vattenpump, Vxlströmsgenerator, SPAL-fläkt (gamla fläkten borta), Borttagen kylargardinuppsättning och upptagna frontgälar) hade jag inga större problem.

    På vägen dit på morgonen var det ca 20 grader i luften. Jag körde ganska måttligt; dvs strax under 4000 rpm. Vattentemperatur runt 85 grader. Hemvägen bjöd på 30-gradig värme. Jag pressade henne lite till. Vattentemperaturen gick max upp till 95 grader. Men jag svettades; ingen AC……

    Jag är därför mycket nöjd med hur denna konstellation fungerar.

    Ni får själva räkna ut hur fort det gick 🙂

    #124611
    phermansson
    Deltagare

    Sommartermostat låter bra, en sån ska jag ha utkik efter.
    Har nu åkt 60 mil i hettan med Saabo efter, och vi snackar hetta 🙂 Men vi klarade oss från kokning i alla fall, ett par kylstopp fick det bli i vissa långa sega uppförsbackar. Jag har Spal-fläkt, bortklippt plåt, ingen kylargardin, tätning batteri–plåt, tropikgälar, uppspärrad bakkant på huven. Men ändå krävdes full värme i kupén med fläkten på max bitvis. Att stänga spjället ger sämre kylning, samma sak när man riktar om luften mot rutan. Bäst effekt gavs med fullt blås mot golvet, med risk för brännskador på fötterna… 🙂
    Men jag är ändå imponerad av att 46-åringen klarat 60 mil i 25-30 grader med Saabo på släp utan ett endaste lite krångel!

    OT: Tråden får vara som den är, även om jag kanske ändrar rubriken. Ska samla all nyttig info till Wikins sida om kylning.

    #124778
    Martin Sigge
    Deltagare

    Rätta mig om jag har fel!

    ”Sommartermostat” lär inte hjälpa många minuter. Den kan oxå bara öppna fullt.

    Om man får en varaktig förbättring med en annan termostat beror det nog på att den tidigare termostaten inte öppnade ordentligt.

    Att kolla att den befintliga termostaten öppnar helt det viktiga.

    /Martin

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng