Alternativ metod att kyla trubbnos?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Alternativ metod att kyla trubbnos?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Alternativ metod att kyla trubbnos?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 22, 2008 at 14:40 #124419

      Så nu har jag varit en sväng i garaget och skruvat. I vanlig ordning saknades både tid, material och verktyg, men fläkten sitter där den ska i alla fall. Pedanterna skakar på huvudet, MacGyver och spännbandstillverkarna nickar gillande. 🙂
      Får se till att göra bättre fästen vid ett senare tillfälle.

      I bakhuvudet fanns även ett minne av att någon pratat om att det var effektiv att lyfta upp bakänden av huven. I sann MacGyver anda kapades ett par slangbitar till, dessa monteras sedan i huven (lätta att ta bort):

      För att undvika att huven lyfter för mycket sattes ett kraftigt gummi runt spolarburkhållaren som träs över kroken i huvlåset. Ser inte vackert ut, men kan nog fungera:

      Edit: Glömde ju… det är ett ruskigt drag i denna fläkt, en storm i jämförelse med den gamla jag hade. Den låter och drar ström, men det får det vara värt 🙂

        juli 22, 2008 at 15:09 #124421

        Eftersom du har ett kraftigt övertryck i området vid huvens bakkant och vindrutan piper det nog inte ut så mycket luft där. Kanske att det kan vädra ut just där du satt slangarna, dvs vid sidorna av kupén.

          juli 22, 2008 at 17:37 #124423

          Men samtidigt har man väl ett övertryck under huven? Det trycks in luft både framifrån och från hålen i skärmarna?

            juli 22, 2008 at 18:35 #124424

            Det är fråga om vilket som är störst. Naturen söker den minst besvärliga vägen så nog tar luften hellre vägen genom skärmhålen än ut genom glipan i huven. Men rally-V4:orna, som ju inte får ha gälar, kan förses med extralånga huvstöd i bakkant. Tar man dessutom bort listen så får man en liknande effekt. Så något måste det ju ligga i det.

              juli 22, 2008 at 21:28 #124430

              Sätt igen hålet vid batteriet så har du kommit lite längre på väg mot en mer kalgående kortnos.

              /Fredrik

                juli 23, 2008 at 08:13 #124442

                Just det Fredrik.

                Om man studerar bilden på Min 93:a längre upp i tråden ser man att jag tätat spalten ovanför batteriet med en gummiläpp 🙂

                Det viktigaste är som tidigare sagts att man har kvar skivan under kylaren mot torpeden.

                  juli 23, 2008 at 09:53 #124443

                  Aha ok! När jag kollade så finns skivan, om än lite sliten. Ska se om jag hinner slänga dit nån tätning vid batteriet, det är varmt idag! 🙂

                    juli 23, 2008 at 10:50 #124444

                    Kan man få in skivan med motorn kvar i?

                    Jag gjorde ett försök vid ett stressat tillfälle och misslyckades!

                    Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

                    Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
                    Magnus E

                      juli 23, 2008 at 12:53 #124448

                      Så, har klämt in en tätning mellan batteriet och plåten nu, får se vad det gör för verkan. Återkommer med testrapport i början på nästa vecka 🙂

                        juli 23, 2008 at 20:24 #124467
                        Magnus E wrote:
                        Kan man få in skivan med motorn kvar i?

                        Jag gjorde ett försök vid ett stressat tillfälle och misslyckades!

                        försökte få i min skiva idag, tror inte att det går utan att lossa kylaren.

                          juli 24, 2008 at 08:44 #124477

                          Gör en ersättningsskiva i delar och lägg pussel. Använd sedan silvertape. Så har jag gjort 🙂 Detta om det inte absolut ska vara original. Kylningen är ju väsentlig nu när vi får högsommarvärme.

                            juli 24, 2008 at 20:07 #124499

                            Hej!

                            SAAB sålde när det begav sig 2 olika termostater i original till tvåtaktarna.
                            Den ena är svart och satt originalmonerad på bilarna.
                            Den andra är grön och satt bla på Export-bilarna.

                            Den gröna kallas även sommartermostat och fanns också som extra tillbehör i Sverige.
                            Hemligheten med den är att den öppnar vid 10 grader lägre temperatur än den svarta termostaten.

                            Får man tag i en sån (vilket jag lyckats med) så är det sedan inga problem med kylningen.

                            Sen inträffar det omvända problemet på hösten – vid temperaturer under 10 grader blir det kyligt i bilen.
                            Då får man byta tillbaka.

                            För drygt 10 år sedan fick SAAB plötsligt in ett parti sådana från nåt restlager och det gick faktiskt att köpa dem över disk.
                            Säkert helt omöjligt nu.
                            Antar att de gick åt fort..

                            Annars är det väl marknader som gäller.
                            Ser man en maskingrön SAAB-termostat så är det en sommartermostat.
                            Bara att hugga!

                            Peter

                              juli 26, 2008 at 19:46 #124571

                              Mer info om kylning TT trubbnos. (Kanske borde detta om kylning läggas som egen tråd; Webmaster?)

                              Har idag varit fram och tillbaka från Perstorp till Landskrona på Thulinträffen.
                              Med den konfiguration jag har på Miss Piggy (Trimmad 841ccm+ snurra på ca 55-60 pållar, elektrisk vattenpump, Vxlströmsgenerator, SPAL-fläkt (gamla fläkten borta), Borttagen kylargardinuppsättning och upptagna frontgälar) hade jag inga större problem.

                              På vägen dit på morgonen var det ca 20 grader i luften. Jag körde ganska måttligt; dvs strax under 4000 rpm. Vattentemperatur runt 85 grader. Hemvägen bjöd på 30-gradig värme. Jag pressade henne lite till. Vattentemperaturen gick max upp till 95 grader. Men jag svettades; ingen AC……

                              Jag är därför mycket nöjd med hur denna konstellation fungerar.

                              Ni får själva räkna ut hur fort det gick 🙂

                                juli 28, 2008 at 19:20 #124611

                                Sommartermostat låter bra, en sån ska jag ha utkik efter.
                                Har nu åkt 60 mil i hettan med Saabo efter, och vi snackar hetta 🙂 Men vi klarade oss från kokning i alla fall, ett par kylstopp fick det bli i vissa långa sega uppförsbackar. Jag har Spal-fläkt, bortklippt plåt, ingen kylargardin, tätning batteri–plåt, tropikgälar, uppspärrad bakkant på huven. Men ändå krävdes full värme i kupén med fläkten på max bitvis. Att stänga spjället ger sämre kylning, samma sak när man riktar om luften mot rutan. Bäst effekt gavs med fullt blås mot golvet, med risk för brännskador på fötterna… 🙂
                                Men jag är ändå imponerad av att 46-åringen klarat 60 mil i 25-30 grader med Saabo på släp utan ett endaste lite krångel!

                                OT: Tråden får vara som den är, även om jag kanske ändrar rubriken. Ska samla all nyttig info till Wikins sida om kylning.

                                  juli 31, 2008 at 11:28 #124778

                                  Rätta mig om jag har fel!

                                  “Sommartermostat” lär inte hjälpa många minuter. Den kan oxå bara öppna fullt.

                                  Om man får en varaktig förbättring med en annan termostat beror det nog på att den tidigare termostaten inte öppnade ordentligt.

                                  Att kolla att den befintliga termostaten öppnar helt det viktiga.

                                  /Martin

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 36 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.