Alternativ metod att kyla trubbnos?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Alternativ metod att kyla trubbnos?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Alternativ metod att kyla trubbnos?

Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 31, 2008 at 12:12 #124781

      Hej. Kollar ingen i XP-manualen längre?

      1 kolla att du inte har ett 135 munstycke i förgasaren.
      All dagens 95 oktaniga bensin innehåller 5% Etanol som magrar ut våra motorer så att förbräningen går mer mot svetslåga än gasol brännare. Byt till 140 munstycke så har du minskat värmen vid källan.

      2. Köp en flaska Water wetter på Mekonomen eller närmsta MC affär.
      Obligatirisk för motocross som sätter igen sina kylare med skit.
      Okar värmeövergången till vattnet och sänker kyltemperaturen ca 5-10 grader.

      3. Kör du med Spal fläckten så ta bort din fyrbladiga fläck som bara stjäl effekt vid höga varv. Då får du bättre ork framför allt då du växlar ner för att dra eller köra om.

      4. Om inget annat hjälper köp ett XP-kyl med dubbla orginal kylkapacitet. Vår 90+Hp bil gick inte ens varmt i Mexico och på Le Mans 93:an så fick vi stänga av en av två 8″ fläktar för att få upp vattentemperaturen, men så hade vi ju oxå ett moddat 92:a kyl.

      MVH Niklas

        juli 31, 2008 at 13:11 #124783

        Jeg satt på en 6 blad vifte, det hjalp veldig, det er jo tross alt 50% økning enn standar 4 blad vifte, 6 bladene satt på bilene som ble solgt til bla. Norge så vidt jeg vet.

        Jeg fikk også satt inn nye kjøleribber i radiatoren min uten at det hjalp meget.

        Håper du får orden på problemet 🙂

        Henning.

          augusti 1, 2008 at 07:17 #124814

          Brug rent vand!

          I visse (danske i hvert fald) instruktionsbøger står der at man IKKE må have glykol i kølesystemet om sommeren, men kun rent vand. Det er vel også det som Ole-Petter er inde på.

          (Dertil kan man nok også bruge ”Water Vetter” for yderligere forbedring af køleevnen).

          Med henblik på luftstrømmen, mener jeg at det er sådan, at der under kørsel opstår et let undertryk i skærmkassen (hjulhuset)og derfor kan luften passere ud den vej.

          Det er ligesom på en Morris Mascot/Mini, hvor luften også går fra motorrum via køleren og ud i skærmkassen.

          Mvh
          Knud Skjoldborg

            augusti 2, 2008 at 23:27 #124881

            någon som kan förklara hur en sån här monteras? byter man ut orginalfläkten mot denna?


            http://www.tradera.com/Saab_56_64_6_bladig_kylflakt_-auktion-69068229

              augusti 11, 2008 at 08:06 #125262
              Skjoldborg wrote:
              Brug rent vand!

              I visse (danske i hvert fald) instruktionsbøger står der at man IKKE må have glykol i kølesystemet om sommeren, men kun rent vand.

              Har lärt mig att man ska ha glykol i året runt då det skyddar mot rost?

                augusti 11, 2008 at 08:57 #125263

                Jag såg den där plastfläkten på Tradera och frågade vad det var och fick svar av XP i denna tråd.
                http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Board=8&Number=85601&Searchpage=1&Main=14844&Words=+Kaparn&topic=0&Search=true#Post85601

              Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.