Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Alternativ metod att kyla trubbnos?
- Detta ämne har 35 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2008-08-11 08:57 av .
- FörfattareInlägg
- 21 juli, 2008 kl. 16:26 #18293
phermansson
DeltagareEn värmebölja närmar sig i samma takt som vår resa till Båstad med TT+Saabo.
En TT är normalt ganska duktig på att gå varm, en Saabo bakom gör det inte bättre… 🙂Så, hur förbättrar man kylningen? En Spal-fläkt är en klassiker som jag ännu inte investerat i. En sexbladig fläkt likaså, men de kostar ju lika mycket om man nu får tag i en. Tropikgälar, ja det har jag. Ta bort luckorna i skärmarna, ja de vet jag inte ens var de är så de är borta.
Jag har provat med en 120mm fläkt monterad på kylaren, effekten är minimal. Det som hjälper är att höja kupévärmen, men hur kul är det när det är 30 grader varmt ute? :crazy:Så då funderar jag vidare: När man ska ventilera ett hus ska man dra ut luft och skapa undertryck. Detta är väl också poängen med lucköppningarna i skärmarna. Vad skulle det få för effekt om man hjälpte detta på traven? En passande fläkt i vart hål??
21 juli, 2008 kl. 17:20 #124367kmb
DeltagareJag har haft samma problem med min sport och jag tror att det var huvudskälet till att jag brände en kolv. Nu har jag satt i större huvudmunstycken (bytt från 115 till 125) och jag upplever att den går kallare nu (eller så är det bara en sämre sommar)
Karl Björling
21 juli, 2008 kl. 17:25 #124368pelleturbo
DeltagareKanske en större kylare eller montera ett extra värmeelement eller kylare ute i motor rummet?Har själv en trubbnos och de blir gärna varma när det är varmt ute.
21 juli, 2008 kl. 18:37 #124375stefan w
DeltagareTittar man in i utloppet på kylaren så ser man att röret går rakt igenom kylaren, det är bortfräst en öppning i rörets väggar så att det kylda vattnet kommer in i röret, jag har också märkt att om man öppnar värmekran fullt och stänger luftspjällen så man slipper varmluften in i kupen så klarar man motortempen lite bättre.
Det har fått mig att tro att cirkulationen skulle kunna förbättras med nån form av åtgärd i kylaren men jag vill först kolla om nån har gjort nån lyckad modifiering med det? Jag är inne på att löda på 22 mm stos på kylarens utlopp och öka upp inlopp/utlopp på pumpen till samma dimension…. på nåt sätt. Kanske även tillverka en egen större anslutning på motorblocket under grenröret.
Jag kan inte vara den förste med det, hur har ni andra gjort?
I inloppet på kylaren brukar sitta en strypning i form av en bricka med hål, vad händer om man tar bort den?
21 juli, 2008 kl. 19:03 #124378jrt
DeltagareDet är viktigt att det sitter en skiva under kylaren mot torpeden så att luften inte kan cirkulera tillbaka in i kylaren.
Att klippa bort plåten mellan (bakom) aluminium ribborna i fronten hjälper åxå till!
Det finns mycket att göra tex. Avgasbandage på grenrör och på kröken, Elfläkt (sålde en 96a till Vargön med citroen xantia fläkt den gick aldrig varm)21 juli, 2008 kl. 21:06 #124392phermansson
DeltagareDet var en del tips, tack!
Var ute och kollade lite ikväll, och min teori spricker nog. Under hålen i innerskärmarna är det upptaget avlånga hål där luften ska komma in. Just det, in, för de är vinklade framåt. Tanken är nog att fartvinden ska komma upp i hjulhuset och vidare in i motorrummet för att få ett övertryck.
När man tänker på det är det ju egentligen inte heller särskilt varmt i motorrummet även om motorn är bra varm.Kallare med större huvudmunstycke? Hmm, hur funkar det?
En extra kylare hade inte varit dumt, men så vill man ha det så original som möjligt…
Plåten bakom ribborna i fronten är redan borta.
Men avgasbandage låter intressant, och den där skivan! Är ganska säker på att den inte finns på min bil. Hur ska den sitta/se ut exakt?21 juli, 2008 kl. 21:38 #124396piin
Deltagare21 juli, 2008 kl. 21:52 #124397chakka
DeltagareDu skulle ju kunna ta med kylaren till en kylarfirma och höra med dem vilka möjligheter det finns att förbättra effektiviteten. Kan man få i ett modernare cellpaket borde det göra ganska märkbar skillnad.
21 juli, 2008 kl. 21:57 #124398Karl Ask
ModeratorXPs variant är väl ett tredje cellpaket. Det skall vara mycket bättre.
22 juli, 2008 kl. 00:07 #124402kmb
DeltagareEn fetare bränsleblandning medför en lägre förbränningstemperatur, men jag vet inte hur mycket det påverkar. Tempen har ju en tendens att dra iväg ordentligt vid slakmotor i varmt väder, så kanske någon av de andra lösningarna är bättre.
kalle
22 juli, 2008 kl. 07:33 #124407phermansson
DeltagareVerkar finnas mycket att göra ja, men nu är man ute i sista stund som vanligt 🙂
Bränd kolv… usch! Nä det får bli en tur till bildemonteringen strax. Får se om jag kan hitta nått bra, tidiga Ford Fiesta, 99T, Xantia är förhandstipsen. Sen får jag klippa till en skiva under kylet och klämma dit en rejäl fläkt.
Nån som vet någon annan bra fläkt?22 juli, 2008 kl. 07:56 #124409stefan w
DeltagareFläkt från Saab 99 är fin, går skapligt tyst men kan vara besvärlig att klämma in bakom kylaren, krävs nog modifiering av defrostermotorn. Fläkt från Toyota Tercel i mitten av -80 sitter framför kylaren så den borde kunna monteras framför kylaren på kortnosen också utan större besvär. Jag körde några år med en fläkt från en Simca som jag polvände anslutningarna på/bytte rotationsriktning så jag kunde montera den framför kylaren. Blåste lite sämre men det fungerade skapligt.
22 juli, 2008 kl. 10:21 #124412phermansson
DeltagareÅkte visst till rätt ställe på rätt dag, för jag tror jag gjort veckans fynd 🙂
Jag gick runt och kollade på bilarna som ska demonteras för att se om jag hittade en liten tryckande fläkt. Fick syn på en senare 99a som jag tyckte verkade lovande, men när jag väl klättrat upp på vraket under och kikade ned i motorrummet fick jag se en sugande relativt lång fläkt. Inget bra… Inte heller OG900ans fläkt var bra, liknande sort. Är det skillnad på B och H-motorernas fläktar kanske?Bara att leta vidare, det fanns en hel del bilar. Lite krångligt då de i vanlig ordning stod tre på varandra, men till slut var det en Mercedes från 93/94 som tilldrog sig uppmärksamheten. Lätt skabbig och krockad, men i fronten satt två relativt små fläktar. Kollade lite närmare, relativt enkelt att få loss dem, 28cm diameter, separata fläktar. Den ena hade blivit av med ett fläktblad, men den andra var hel.
Fläkten gick ganska enkelt att få loss, bara det undre fästet som bråkade. Sen kom det roliga: När jag skruvade kollade jag närmare på fläkten, och vad var det för fläkt? En Spal! Och visst kom den loss, och visst fungerade den. Efter lite prut bytte två hundralappar ägare, och en nöjd webbmaster åkte hem med en 282mm Spalfläkt att montera i TT’n 🙂22 juli, 2008 kl. 10:22 #124413piin
Deltagareska man ha en fläkt bakom kylaren så ska den väl suga ut luft? känns lite avigt att blåsa tillbaka luften in i motorrummet igen :blush:
22 juli, 2008 kl. 10:31 #124414phermansson
DeltagareDen ska sitta framför kylaren, det är för trångt bakom på trubbnosen. Här är Sten Arvid’s 93/96a med 247mm Spal:
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.