Alternativ metod att kyla trubbnos?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Alternativ metod att kyla trubbnos?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Alternativ metod att kyla trubbnos?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 21, 2008 at 16:26 #18293

      En värmebölja närmar sig i samma takt som vår resa till Båstad med TT+Saabo.
      En TT är normalt ganska duktig på att gå varm, en Saabo bakom gör det inte bättre… 🙂

      Så, hur förbättrar man kylningen? En Spal-fläkt är en klassiker som jag ännu inte investerat i. En sexbladig fläkt likaså, men de kostar ju lika mycket om man nu får tag i en. Tropikgälar, ja det har jag. Ta bort luckorna i skärmarna, ja de vet jag inte ens var de är så de är borta.
      Jag har provat med en 120mm fläkt monterad på kylaren, effekten är minimal. Det som hjälper är att höja kupévärmen, men hur kul är det när det är 30 grader varmt ute? :crazy:

      Så då funderar jag vidare: När man ska ventilera ett hus ska man dra ut luft och skapa undertryck. Detta är väl också poängen med lucköppningarna i skärmarna. Vad skulle det få för effekt om man hjälpte detta på traven? En passande fläkt i vart hål??

        juli 21, 2008 at 17:20 #124367

        Jag har haft samma problem med min sport och jag tror att det var huvudskälet till att jag brände en kolv. Nu har jag satt i större huvudmunstycken (bytt från 115 till 125) och jag upplever att den går kallare nu (eller så är det bara en sämre sommar)

        Karl Björling

          juli 21, 2008 at 17:25 #124368

          Kanske en större kylare eller montera ett extra värmeelement eller kylare ute i motor rummet?Har själv en trubbnos och de blir gärna varma när det är varmt ute.

            juli 21, 2008 at 18:37 #124375

            Tittar man in i utloppet på kylaren så ser man att röret går rakt igenom kylaren, det är bortfräst en öppning i rörets väggar så att det kylda vattnet kommer in i röret, jag har också märkt att om man öppnar värmekran fullt och stänger luftspjällen så man slipper varmluften in i kupen så klarar man motortempen lite bättre.

            Det har fått mig att tro att cirkulationen skulle kunna förbättras med nån form av åtgärd i kylaren men jag vill först kolla om nån har gjort nån lyckad modifiering med det? Jag är inne på att löda på 22 mm stos på kylarens utlopp och öka upp inlopp/utlopp på pumpen till samma dimension…. på nåt sätt. Kanske även tillverka en egen större anslutning på motorblocket under grenröret.

            Jag kan inte vara den förste med det, hur har ni andra gjort?

            I inloppet på kylaren brukar sitta en strypning i form av en bricka med hål, vad händer om man tar bort den?

              juli 21, 2008 at 19:03 #124378

              Det är viktigt att det sitter en skiva under kylaren mot torpeden så att luften inte kan cirkulera tillbaka in i kylaren.
              Att klippa bort plåten mellan (bakom) aluminium ribborna i fronten hjälper åxå till!
              Det finns mycket att göra tex. Avgasbandage på grenrör och på kröken, Elfläkt (sålde en 96a till Vargön med citroen xantia fläkt den gick aldrig varm)

                juli 21, 2008 at 21:06 #124392

                Det var en del tips, tack!
                Var ute och kollade lite ikväll, och min teori spricker nog. Under hålen i innerskärmarna är det upptaget avlånga hål där luften ska komma in. Just det, in, för de är vinklade framåt. Tanken är nog att fartvinden ska komma upp i hjulhuset och vidare in i motorrummet för att få ett övertryck.
                När man tänker på det är det ju egentligen inte heller särskilt varmt i motorrummet även om motorn är bra varm.

                Kallare med större huvudmunstycke? Hmm, hur funkar det?
                En extra kylare hade inte varit dumt, men så vill man ha det så original som möjligt…
                Plåten bakom ribborna i fronten är redan borta.
                Men avgasbandage låter intressant, och den där skivan! Är ganska säker på att den inte finns på min bil. Hur ska den sitta/se ut exakt?

                  juli 21, 2008 at 21:38 #124396

                  vet ej hur orginalet ska se ut, min var borta så jag gjorde en på frihand. glömde dock att lägga i den då jag hade ut motorn :banghead: har den stor funktion?
                  lite onödigt stort hål för hastighetsmätarvajern jag vet.

                    juli 21, 2008 at 21:52 #124397

                    Du skulle ju kunna ta med kylaren till en kylarfirma och höra med dem vilka möjligheter det finns att förbättra effektiviteten. Kan man få i ett modernare cellpaket borde det göra ganska märkbar skillnad.

                      juli 21, 2008 at 21:57 #124398

                      XPs variant är väl ett tredje cellpaket. Det skall vara mycket bättre.

                        juli 22, 2008 at 00:07 #124402

                        En fetare bränsleblandning medför en lägre förbränningstemperatur, men jag vet inte hur mycket det påverkar. Tempen har ju en tendens att dra iväg ordentligt vid slakmotor i varmt väder, så kanske någon av de andra lösningarna är bättre.

                        kalle

                          juli 22, 2008 at 07:33 #124407

                          Verkar finnas mycket att göra ja, men nu är man ute i sista stund som vanligt 🙂
                          Bränd kolv… usch! Nä det får bli en tur till bildemonteringen strax. Får se om jag kan hitta nått bra, tidiga Ford Fiesta, 99T, Xantia är förhandstipsen. Sen får jag klippa till en skiva under kylet och klämma dit en rejäl fläkt.
                          Nån som vet någon annan bra fläkt?

                            juli 22, 2008 at 07:56 #124409

                            Fläkt från Saab 99 är fin, går skapligt tyst men kan vara besvärlig att klämma in bakom kylaren, krävs nog modifiering av defrostermotorn. Fläkt från Toyota Tercel i mitten av -80 sitter framför kylaren så den borde kunna monteras framför kylaren på kortnosen också utan större besvär. Jag körde några år med en fläkt från en Simca som jag polvände anslutningarna på/bytte rotationsriktning så jag kunde montera den framför kylaren. Blåste lite sämre men det fungerade skapligt.

                              juli 22, 2008 at 10:21 #124412

                              Åkte visst till rätt ställe på rätt dag, för jag tror jag gjort veckans fynd 🙂
                              Jag gick runt och kollade på bilarna som ska demonteras för att se om jag hittade en liten tryckande fläkt. Fick syn på en senare 99a som jag tyckte verkade lovande, men när jag väl klättrat upp på vraket under och kikade ned i motorrummet fick jag se en sugande relativt lång fläkt. Inget bra… Inte heller OG900ans fläkt var bra, liknande sort. Är det skillnad på B och H-motorernas fläktar kanske?

                              Bara att leta vidare, det fanns en hel del bilar. Lite krångligt då de i vanlig ordning stod tre på varandra, men till slut var det en Mercedes från 93/94 som tilldrog sig uppmärksamheten. Lätt skabbig och krockad, men i fronten satt två relativt små fläktar. Kollade lite närmare, relativt enkelt att få loss dem, 28cm diameter, separata fläktar. Den ena hade blivit av med ett fläktblad, men den andra var hel.
                              Fläkten gick ganska enkelt att få loss, bara det undre fästet som bråkade. Sen kom det roliga: När jag skruvade kollade jag närmare på fläkten, och vad var det för fläkt? En Spal! Och visst kom den loss, och visst fungerade den. Efter lite prut bytte två hundralappar ägare, och en nöjd webbmaster åkte hem med en 282mm Spalfläkt att montera i TT’n 🙂

                                juli 22, 2008 at 10:22 #124413

                                ska man ha en fläkt bakom kylaren så ska den väl suga ut luft? känns lite avigt att blåsa tillbaka luften in i motorrummet igen :blush:

                                  juli 22, 2008 at 10:31 #124414

                                  Den ska sitta framför kylaren, det är för trångt bakom på trubbnosen. Här är Sten Arvid’s 93/96a med 247mm Spal:

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.