Angående vinter konservering

Forum Övrigt Allmänt Angående vinter konservering

Detta ämne innehåller 7 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-25 20:29.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14576

    kortnos
    Deltagare

    Sommaren är för min del snart till ände, nu börjar verkligheten och jobbet tillbaka till ”fjollträsk”. Sitter i tankarna att saaben ska undan snart för hösten o vintern.

    Vänder mig åter igen åt mitt saab orakel för nya frågor=)
    Har aldrig under dom åren min motor varit körbar vinter konserverat den som visa föreskriver. Att ex köra motorn o sen döda den genom att hälla olja i förgasaren tills den storknar. Är det verkligen nödvändigt? Är det så stor fara för motorn att stå torr under vintern. Vore dumt om det börja dyka upp lager ljud om några år för jag var för lat för att konservera. Men jag gör det bara om det är nödvändigt. Motorn är dessutom renoverad så den är som ny!

    Om jag blir intalad om annat på detta forum, hur gör man på en treförgasare ska jag hälla i alla tre samtidigt o låta motorn storkna???

    Sprid lite ljus för en novis, hur ska man göra???

    #96985

    Martin Sigge
    Deltagare

    Jag brukade hälla olja tills den storknade förr i tiden. Men jag vet inte egentligen hur nödvändigt det är, men rökmolnet när man startar igen blir häftigt Särskilt om det är kallt och vindstilla och man har 2″tumssystem. Det blir en blå anaconda som slingar sig ut ur de bakre regionerna
    Har man trippelförgasare blir det väl till att hälla i alla tre samtidigt. En variant kan vara att köra på en 8%ig blandning sista vändan och köra med choken så att den surar till riktigt, och sedan tanka fullt med normalblandning (full tank undviker kondens pga temperaturväxlingar).

    Tjing!

    MO

    #96986

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ställ in bilen i ett ”tält” som du kan snickra ihop av läkt och byggplast (även golv)
    Anslut lämpligt avfuktningsaggregat. OBS! Om bilen står kallt så använd INTE ett kondenseringsaggregat. Då fryser kondensvattnet. Använd sk sorptionsaggregat tex från Munters Torkar.
    Försök hålla under 50% relativ fuktighet i utrymmet. Då slipper du rost, mögel och annat skräp och dessutom slipper du att konservera motorn. Bilen hålles dessutom dammfri. Om du har en hygrostat (styr fuktigheten) i ditt torra utrymme så tänk på att skaffa en kapslad så att det inte bildas gnistor som kan antända ev bensinångor i utrymmet.

    Så här har vi gjort i försvaret under lång tid för materiel som skall förvaras längre tid och även dagligdags på grejor i bruk. En avfuktare är rätt fort intjänad om man jämför med vad rostiga bromsar, cylinderlopp mm och möglig klädsel mm kan dra iväg kostnadsmässigt.

    Ett tips i all enkelhet!

    /B

    #96987

    staffanv
    Deltagare

    I förgasaren har jag aldrig hört, men däremot att hälla i olja via tändstiftshålen och dra runt med startmotorn.
    Någon form av avfuktare i bilen (typ Torrbollen) rekomenderas också.
    Om man ska ha öppet (och riskera släppa in möss) eller ha stängt (och riskera fukt) har diskuterats.
    Ställ batteriet åt sidan.
    Palla upp bilen och förvara däcken på bra sätt.
    Lägg på ett lager vax.

    Och ett bra tips jag sett är att skriva en lista med vad man gjort och lägga den i bilen så man kommer ihåg det på våren.
    Annars finns det folk som varmkör bilen då och då under vintern istället.

    #96988

    jellybear
    Deltagare

    I förgasaren har jag aldrig hört, men däremot att hälla i olja via tändstiftshålen och dra runt med startmotorn.

    Båda alternativen finns och fungerar: Spruta konserveringsolja i förgasaren med motorn igång tills dess att motorn surnar och dör (då är man säker på att konserveringsoljan hittat in hela vägen till cylindrarna och att alla vitala delar blivit ordentligt insmorda) eller häll i via tändstiftshålen och kör startmotorn. Den första varianten har fördelen att även förgasaren blir inoljad.

    I vilket fall som helst blir det ett rejält nice rökmoln när man drar igång bilen ett halvår senare!

    #96989

    phermansson
    Deltagare

    Tycker varianten med olja i förgasaren är bra. Varför? Det verkar logiskt, är enkelt och rekommenderas i instruktionsboken.

    #96990

    kortnos
    Deltagare

    Men hur går det med tändstiftet och munstyckten är jag tvungen att göra rent munstyckerna när dom är full i olja????

    #96991

    phermansson
    Deltagare

    Nä någon rengöring ska inte behövas och jag har inte märkt några problem. Någon särskild olja ska inte heller behövas, tolkar jag boken rätt går det fint med vanlig tt-olja så det kör jag med.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng