Annan motor i 93:a?

Forum Modellspecifika forum 92/93 Annan motor i 93:a?

  • Detta ämne har 10 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2005-07-31 10:08 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12905
    anonymous
    Deltagare

    Har fått tag på ett Saab 93 chassi som jag tänker ge mig på och renovera (mycket jobb men visst får man en guldstjärna om man räddar en 93:a från skroten…? :-). Vill nog vara originalet trogen i möjligaste mån, förutom på en punkt: motorn. Har funderingar på att sätta in en annan modernare motor med fler hästkrafter. Någon som har några tips, någon som har gjort detta? Finns det något smått som passar?

    /Steven

    #88004
    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Här är länken:

    Saab 92

    #88005
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Här är en bild…

    [image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/555265-9-2-1.jpg[/image]

    /B

    #88006
    enor
    Deltagare

    visst får man en guldstjärna om man räddar en 93:a från skroten…? 🙂

    Ja men å andra sidan får man 5 överkorsade döskallar om man sätter i nåt annat än en tvåtaktare i en saab innan 1967 års modell. Jag frågar mej bara VARFÖR? Bilens hela själ sitter i soundet och blåröken! Vill du ha effekt så trimma en tvåtaktsmotor istället! Fyrtaktare i en sån bil är inte ens ”dumt” eller ”löjligt”, bara helt obegripligt.

    #88007
    dahlen_dup1
    Deltagare

    Mitt råd blir helt klart att sätta tillbaka den 750 cc motor som skall sitta där, den mest välljudnade av de alla tvåtaktsmotorerna, putsar du till den lite så har du vips 40 mycket friska hästkrafter.

    Eller så gör du som vi gjort, kramat en sisådär 75,5 hk ur den , men då är den inte lika praktisk att åka och handla med.

    Många tycks ha fått för sig att man för säkerhets skull ska sätta i en ”åttfemti” i 93:or gärna då en 66-a motor med treförgasare och hela konkarongen, varför undrar jag, .,..inte ens snyggt.

    Bättre cruiser-motor än originalet finns inte

    Lycka till,

    Göran

    #88008
    hans s.
    Deltagare

    Nu väcks drömmarna: Saab 93 med nyare tvåtakts snöskotermotor på 130-150hk, växellåda och bromsar från V4 och något breddade plåtfälgar och vipps har vi skaffat oss en killer! (Man kan ju alltid bygga tillbaka om man tröttnar?)

    Alla dessa likformiga plaststylade moderna bilarna behöver komkurens av bilar som är designade så att de inte behöver stylas med en massa plast och krafs överallt!

    #88009
    robin t
    Deltagare

    Om jag hade kunskaperna så skulle jag gärna pula ner en sån här i motorrummet på en kortnos. Tvåcylindrig tvåtaktare (bör låta underbart med andra ord) från Rotax på 998cc och 163hk.

    #88010
    anonymous
    Deltagare

    Tack för tips o idéer! Det där med snöskotermotor låter onekligen intressant; det är fler som har föreslagit det faktiskt. Helt klart värt att överväga, om det nu går att genomföra…

    Förstod att jag skulle trampa på några tår när jag föreslog ombygge av en gammal SAAB. Tro mig, jag uppskattar värdet av originalbilar, har en TT 65:a i mycket fint originalskick. Varför bygga om? Ja, för att det vore roligt helt enkelt. Behålla utseendet men sätta in en starkare o nyare motor som ger många fler HK. Kanske lite bredare fälgar. Medge att det kan bli ett roligt litet kraftpaket? Och vill jag cruisa har jag ju alltid 65:an…

    Nåväl. Jag hinner nog gå igenom många idéer framöver, vi får se hur det blir. Har många timmars rostlagning framför mig innan ngn motor ska in.

    /S

    #88011
    anonymous
    Deltagare

    Någon som har satt in en V4 motor o växellåda i en 93:a förresten? Borde väl inte vara så svårt, va? Vad bör man tänka på?

    /Steven

    PS. Litet tips om ni passerar Östersund i sommar: Kom o hälsa på 50-tals macken på Jamtli (länsmuséet) – helt klart sevärt! Jobbar nämligen som mackföreståndare där…

    #88012
    phermansson
    Deltagare

    enor har så rätt… original ska vara original och Saab ska vara Saab. Vill man leka finns det väl gott om riskokare att bygga med?

    #88013
    pettersson
    Deltagare

    Var det inte så att Ford använde ett antal 93:or för att prova V4 motorn i någon gång i slutet av 50:talet . I så fall är ju SAAB 93 orginalbilen till V4 motorn! Men det ska ju vara tvåtakt i en gammal SAAB

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng