Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Är det en 1700!? !?
- Detta ämne har 17 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-04-10 09:37 av .
- FörfattareInlägg
- 5 april, 2012 kl. 19:06 #5594
markus a
DeltagareEn kompis har en rova som han tror är en 1700 som jag skulle få ta över..
Hur fanken kan jag identifiera att den är det eller inte!?
/M
5 april, 2012 kl. 19:12 #39114Per-Erik
Deltagaresäkrast är att vända på den, ta av oljetråget och kolla om veven är märkt ”17”, alternativt ta av topp och mät volymen…
5 april, 2012 kl. 19:15 #41912vinkel4
DeltagarePå 1700vevarna står det 1.7 ingjutet på en vevsläng. Annars kan du mäta slaglängden, d.v.s. skillnaden mellan en kolvs högsta och lägsta vändpunkt. 59mm =1.5vev, 67mm=1.7vev
/Per
5 april, 2012 kl. 19:17 #41913vinkel4
DeltagareÄr du lite finurlig kan du mäta slaglängden med en pianotråd eller en grov ståltråd genom ett tändstiftshål om du inte vill ta av en topp. I alla fall så pass noga att du ser skillnad om det är 1700 eller 1500 vev.
5 april, 2012 kl. 20:26 #41918markus a
DeltagareEnl. Google så börjar motornumret på 1700:or på ’M’.
Erik Streda postade det här i en gammal tråd. Det är dom första bokstäverna i motornumret.
EY = 1,5 HC
EX = 1,5 LC
MY = 1,7 HC
MX = 1,7 LC/M
5 april, 2012 kl. 20:38 #41919vinkel4
DeltagareBåda typerna av vevaxel passar i vilket som helst av dom blocken. Så det är ju ingen garanti med märkningen på blocket.
Ska du vara säker får du mäta eller kolla på veven.
Finns olika typer av 1700 vevar med , fast alla har samma slaglängd. Men olika oljekanaler mm. Finns info om det på gamla forumet om du är nyfiken.
Lycka till.
/Per6 april, 2012 kl. 13:12 #41931fuling
DeltagareMåste man verkligen lätta tråget?
Finns det inget lättare sätt?6 april, 2012 kl. 13:20 #41932markus a
DeltagareSlaglängden går ju att mäta genom tändstiftshålet också.
/M
6 april, 2012 kl. 13:56 #41934fuling
DeltagareHur då?
6 april, 2012 kl. 16:09 #41944Janne Hagnell
ModeratorSom det beskrivs ovan: Kör ner en styv ståltråd genom tändstiftshålet och dra runt motorn och mät skillnaden mellan högsta och lägsta läget. Blir resultat runt 67mm är det en 1700, runt 59mm en 1500 (har för mig att det var de siffrorna som stod i inlägget högre upp). :wrench
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”7 april, 2012 kl. 10:57 #41973fuling
DeltagareJanne Hagnell , har du provat?
7 april, 2012 kl. 14:31 #41982Janne Hagnell
ModeratorJag har ingen förhoppning om att min spis är annat än en 1500… :duck
Men jag har gjort det på moppemotorer (med sidtändstift, så det borde vara likt). Men framför allt är det ju ett lätt sätt att börja undersökningen.96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”7 april, 2012 kl. 14:49 #41985markus a
DeltagareUndrar om det funkar så bra. Vinkeln på tändstiftshålet är ju nästan horisontell..
/M
7 april, 2012 kl. 14:54 #41986vinkel4
DeltagareJag har precis varit ute och försökt mäta på min V4 och konstaterat att i alla fall inte jag kan få ett tillräckligt bra mätresultat för att kunna avgöra vilken vev det är. Tändstiftshålet sitter helt enkelt i för flack vinkel i förhållande till cylinderloppet för att kunna få ner ståltråden utan att den viker sig.
Jag provade både plastad najtråd och 2mm hård ståltråd.7 april, 2012 kl. 14:58 #41987silis
DeltagareHej. När std. B infördes kollade man slaglängden på V4 orna på tävlingarnna ibland med en tråd i tändstifthålet (så ingen fuskade och hade 1700 vev i motorn)Hälsn Anders.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.