Är det en 1700!? !?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Är det en 1700!? !?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Är det en 1700!? !?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 5, 2012 at 19:06 #5594

      En kompis har en rova som han tror är en 1700 som jag skulle få ta över..

      Hur fanken kan jag identifiera att den är det eller inte!?

      /M

        april 5, 2012 at 19:12 #39114

        säkrast är att vända på den, ta av oljetråget och kolla om veven är märkt “17”, alternativt ta av topp och mät volymen…

          april 5, 2012 at 19:15 #41912

          På 1700vevarna står det 1.7 ingjutet på en vevsläng. Annars kan du mäta slaglängden, d.v.s. skillnaden mellan en kolvs högsta och lägsta vändpunkt. 59mm =1.5vev, 67mm=1.7vev

          /Per

            april 5, 2012 at 19:17 #41913

            Är du lite finurlig kan du mäta slaglängden med en pianotråd eller en grov ståltråd genom ett tändstiftshål om du inte vill ta av en topp. I alla fall så pass noga att du ser skillnad om det är 1700 eller 1500 vev.

              april 5, 2012 at 20:26 #41918

              Enl. Google så börjar motornumret på 1700:or på ‘M’.

              Erik Streda postade det här i en gammal tråd. Det är dom första bokstäverna i motornumret.
              EY = 1,5 HC
              EX = 1,5 LC
              MY = 1,7 HC
              MX = 1,7 LC

              /M

                april 5, 2012 at 20:38 #41919

                Båda typerna av vevaxel passar i vilket som helst av dom blocken. Så det är ju ingen garanti med märkningen på blocket.
                Ska du vara säker får du mäta eller kolla på veven.
                Finns olika typer av 1700 vevar med , fast alla har samma slaglängd. Men olika oljekanaler mm. Finns info om det på gamla forumet om du är nyfiken.
                Lycka till.
                /Per

                  april 6, 2012 at 13:12 #41931

                  Måste man verkligen lätta tråget?
                  Finns det inget lättare sätt?

                    april 6, 2012 at 13:20 #41932

                    Slaglängden går ju att mäta genom tändstiftshålet också.

                    /M

                      april 6, 2012 at 13:56 #41934

                      Hur då?

                        april 6, 2012 at 16:09 #41944

                        Som det beskrivs ovan: Kör ner en styv ståltråd genom tändstiftshålet och dra runt motorn och mät skillnaden mellan högsta och lägsta läget. Blir resultat runt 67mm är det en 1700, runt 59mm en 1500 (har för mig att det var de siffrorna som stod i inlägget högre upp). :wrench

                        96 V4 1975 ”Bollen”
                        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                          april 7, 2012 at 10:57 #41973

                          Janne Hagnell , har du provat?

                            april 7, 2012 at 14:31 #41982

                            Jag har ingen förhoppning om att min spis är annat än en 1500… :duck
                            Men jag har gjort det på moppemotorer (med sidtändstift, så det borde vara likt). Men framför allt är det ju ett lätt sätt att börja undersökningen.

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              april 7, 2012 at 14:49 #41985

                              Undrar om det funkar så bra. Vinkeln på tändstiftshålet är ju nästan horisontell..

                              /M

                                april 7, 2012 at 14:54 #41986

                                Jag har precis varit ute och försökt mäta på min V4 och konstaterat att i alla fall inte jag kan få ett tillräckligt bra mätresultat för att kunna avgöra vilken vev det är. Tändstiftshålet sitter helt enkelt i för flack vinkel i förhållande till cylinderloppet för att kunna få ner ståltråden utan att den viker sig.
                                Jag provade både plastad najtråd och 2mm hård ståltråd.

                                  april 7, 2012 at 14:58 #41987

                                  Hej. När std. B infördes kollade man slaglängden på V4 orna på tävlingarnna ibland med en tråd i tändstifthålet (så ingen fuskade och hade 1700 vev i motorn)Hälsn Anders.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.