Är det en 1700!? !?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Är det en 1700!? !?

• Detta ämne har 17 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-04-10 09:37 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    markus a
    Deltagare

En kompis har en rova som han tror är en 1700 som jag skulle få ta över..

Hur fanken kan jag identifiera att den är det eller inte!?

/M

Per-Erik
    Deltagare

säkrast är att vända på den, ta av oljetråget och kolla om veven är märkt ”17”, alternativt ta av topp och mät volymen…

vinkel4
    Deltagare

På 1700vevarna står det 1.7 ingjutet på en vevsläng. Annars kan du mäta slaglängden, d.v.s. skillnaden mellan en kolvs högsta och lägsta vändpunkt. 59mm =1.5vev, 67mm=1.7vev

/Per

vinkel4
    Deltagare

Är du lite finurlig kan du mäta slaglängden med en pianotråd eller en grov ståltråd genom ett tändstiftshål om du inte vill ta av en topp. I alla fall så pass noga att du ser skillnad om det är 1700 eller 1500 vev.

markus a
    Deltagare

Enl. Google så börjar motornumret på 1700:or på ’M’.

Erik Streda postade det här i en gammal tråd. Det är dom första bokstäverna i motornumret.
    EY = 1,5 HC
    EX = 1,5 LC
    MY = 1,7 HC
    MX = 1,7 LC

/M

vinkel4
    Deltagare

Båda typerna av vevaxel passar i vilket som helst av dom blocken. Så det är ju ingen garanti med märkningen på blocket.
    Ska du vara säker får du mäta eller kolla på veven.
    Finns olika typer av 1700 vevar med , fast alla har samma slaglängd. Men olika oljekanaler mm. Finns info om det på gamla forumet om du är nyfiken.
    Lycka till.
    /Per

fuling
    Deltagare

Måste man verkligen lätta tråget?
    Finns det inget lättare sätt?

markus a
    Deltagare

Slaglängden går ju att mäta genom tändstiftshålet också.

/M

fuling
    Deltagare

Hur då?

Janne Hagnell
    Moderator

Som det beskrivs ovan: Kör ner en styv ståltråd genom tändstiftshålet och dra runt motorn och mät skillnaden mellan högsta och lägsta läget. Blir resultat runt 67mm är det en 1700, runt 59mm en 1500 (har för mig att det var de siffrorna som stod i inlägget högre upp). :wrench

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

fuling
    Deltagare

Janne Hagnell , har du provat?

Janne Hagnell
    Moderator

Jag har ingen förhoppning om att min spis är annat än en 1500… :duck
    Men jag har gjort det på moppemotorer (med sidtändstift, så det borde vara likt). Men framför allt är det ju ett lätt sätt att börja undersökningen.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

markus a
    Deltagare

Undrar om det funkar så bra. Vinkeln på tändstiftshålet är ju nästan horisontell..

/M

vinkel4
    Deltagare

Jag har precis varit ute och försökt mäta på min V4 och konstaterat att i alla fall inte jag kan få ett tillräckligt bra mätresultat för att kunna avgöra vilken vev det är. Tändstiftshålet sitter helt enkelt i för flack vinkel i förhållande till cylinderloppet för att kunna få ner ståltråden utan att den viker sig.
    Jag provade både plastad najtråd och 2mm hård ståltråd.

silis
    Deltagare

Hej. När std. B infördes kollade man slaglängden på V4 orna på tävlingarnna ibland med en tråd i tändstifthålet (så ingen fuskade och hade 1700 vev i motorn)Hälsn Anders.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng