Är det skroten som gäller?

Forum Modellspecifika forum OG900 Är det skroten som gäller?

  • Detta ämne har 29 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-21 13:32 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5162
    robban.hag
    Deltagare

    hej,

    Har en 900i 8v som inte vill starta. det finns gnista och den får bensin. Testade med startgas men det hjälpte inte. Någon som har någon idé om vad det kan vara. Har ju precis fått igenom den på besiktningen, så jag vill ju inte köra den till skroten.

    /Robban

    #29238
    reino
    Deltagare

    Kolla vakuumslangar. Har tändningen ändrats så den står fel kanske?

    #29239
    robban.hag
    Deltagare

    @ReinO wrote:

    Kolla vakuumslangar. Har tändningen ändrats så den står fel kanske?

    Tror inte det är tändningen som har ändra sig. Vakumslangen? menar du den som går från ventilkåpan till baka till ”förgasaren”?

    /Robban

    #29229
    phermansson
    Deltagare

    Det är skillnad på gnista och gnista… Frågan är ju om den har tillräckligt kraftig gnista också. Provat med startkablar?

    #29230
    robban.hag
    Deltagare

    @phermansson wrote:

    Det är skillnad på gnista och gnista… Frågan är ju om den har tillräckligt kraftig gnista också. Provat med startkablar?

    Nej det har jag inte gjort. kanske är en idé. Gäller detta även om jag testat med startgas?

    /Robban

    #29231
    morsole
    Deltagare
    robban.hag wrote:
    hej,

    Har en 900i 8v som inte vill starta. det finns gnista och den får bensin. Testade med startgas men det hjälpte inte. Någon som har någon idé om vad det kan vara. Har ju precis fått igenom den på besiktningen, så jag vill ju inte köra den till skroten.

    Om du berättar hur långt den gått och lite allmänt kanske vi förstår lite bättre?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #29191
    robban.hag
    Deltagare

    @Morsole wrote:

    @robban.hag wrote:

    hej,

    Har en 900i 8v som inte vill starta. det finns gnista och den får bensin. Testade med startgas men det hjälpte inte. Någon som har någon idé om vad det kan vara. Har ju precis fått igenom den på besiktningen, så jag vill ju inte köra den till skroten.

    Om du berättar hur långt den gått och lite allmänt kanske vi förstår lite bättre?

    Mvh Johannes

    Den har gått strax över 18t mil. hyfsat nytt batteri, ny jordpunkt. Vad mer? Allt verkar funka, utan att den startar.

    /Robban

    #29192
    Janne Hagnell
    Moderator

    Om batteriet är liiiite för dåligt hör du knappt skillnad på snurrhastigheten på starten men det är lögn i 👿 att få den och starta. Testa ett annat batteri eller startkablar!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #29194
    robban.hag
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Om batteriet är liiiite för dåligt hör du knappt skillnad på snurrhastigheten på starten men det är lögn i 👿 att få den och starta. Testa ett annat batteri eller startkablar!

    japp jag får kolla detta. Det är ju ändå ett ganska enkelt test.

    #29167
    Jonathan
    Deltagare

    …eller prova att bogsera igång den.

    #31683
    peter engqvist
    Deltagare

    är tändstiften ok.

    gammla slitna? rätt stift?

    kanske får förmycket soppa.

    #29135
    hans h
    Deltagare

    @robban.hag wrote:

    hej,

    Har en 900i 8v som inte vill starta. det finns gnista och den får bensin. Testade med startgas men det hjälpte inte. Någon som har någon idé om vad det kan vara. Har ju precis fått igenom den på besiktningen, så jag vill ju inte köra den till skroten.

    /Robban

    Vi hade ett sådant fel på vår gamla 900i -88 (den är död sedan länge nu pga rost, men ändå).

    Den startade efter ca 45 minuters gnuggande på startmotorn först när vi looovade att inte köra ut på den isbelagda sjön. 😀
    Det visade sig så småningom att vi hade fel tänddelar, bla hade tändkablarna fel resistans och stiften var fel också. Det var sista gången vi handlade av Micro.

    #34509
    robban.hag
    Deltagare

    testade med startkabel och det funkade inte.

    det gick fint i helgen, men i måndags ville den inte.

    stiften ser fina ut och det är en fin blå gnista. bensin får den, men om det är för mycket eller för lite vet jag inte. men det ska väl inte spels någon roll. den startar ju inte ens med startgas.

    har kollat vakuumslangarna och de verkar ok

    #34510
    phermansson
    Deltagare

    Hur har du kollat att den får bensin? Blöta stift?
    Snurrar den bara på starten utan minsta antydan till att tända? Fick du ordentlig kontakt med kablarna? Ibland får man ju joxa lite så att det blir ordentlig kontakt överallt, då brukar varvtalet på starten öka något.

    #34512
    robban.hag
    Deltagare

    @phermansson wrote:

    Hur har du kollat att den får bensin? Blöta stift?
    Snurrar den bara på starten utan minsta antydan till att tända? Fick du ordentlig kontakt med kablarna? Ibland får man ju joxa lite så att det blir ordentlig kontakt överallt, då brukar varvtalet på starten öka något.

    Ja, stiften är blöta. Men om den inte startar ens med startgas, så måste det väl vara något annat? Det är en fin blån gnista på alla stift.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng