Är det slut nu för Saab??
- Detta ämne har 21 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2008-11-20 16:09 av ayrton.
-
FörfattareInlägg
-
Det finns inget bilmärke ellr arbetsfordon som är felfria, har hört om ganska ruskiga
fel på alla märken oavsett om dom gått lite eller mycket. Min erfarenhet av arbetsfordon
är att vissa kan gå 10000 timmar med normal service andra 400 timmar, innan några stora
reperationer. Har inte upplevt att SAAB är sämre än andra bilar, har för närvarande
en 9-3 1,8 bensin och en 9.5 disel båda 2007 mellan 2000 och 4000 mil med normal service
och utan problem. Rötägg finns bland alla märken, min första 99a 1978 gick 15 mil
när motoren la av.Ingemar.
Själv har jag aldrig ägt en saab nyare än -77 men generellt vad jag hört från vänner och bekanta som ägt/äger nyare saabmodeller är att de hellre köpt en annan bil för samma pengar då känns som att man kan få mer för pengarna.
Visst kan dom haft otur med sina bilar, men är det inte egentligen så att man kan få mer bil för pengarna? Det intrycket har jag fått i alla fall…
Missförstå mig inte, självklart är det tråkigt att saab går utför, men saab är inte vad saab har varit (även om man gick back förr också) och det som händer kanske bara är naturligt? Det är inte realistiskt att GM ska pumpa in pengar i ett företag som går back år efter år.
Kanske det blir som med vauxhall i england, en opel med ett saabmärke på?
Pessimistiskt eller realistiskt? Avgör ni..
vad jag vil säga är att , många skruva själv , gå inte längre på dom nya ( oavsett märke)
men t.ex om du blir försent elle missa en service hos saab ( köpt bilen hos citoen tex)
så gäller inte saabs garantier även inom dom 8 år.
motor olja 4 liter för lite mer än 800 kr är för dyrt , visst kan man inte fylla den med en billigt ( rengörd ) olja.
t.ex kankjedje styrning ( glidskena) är nu inte mer från aluminium men plast ( sen B212 )
varm kallt många gånger så spricker det helt enkelt , motorer nu för dagen byggs för klen.
jag trodde att saab skulle blir typ lexus / xedos inom gm men det verkar inte så.
andra är med etanol , här var vi först tex i holland fanns bara en pump i hela landet.
i tyskland kommer nu samt hela europa mer tankstationer med etanol.till slut , jag har körd saab i mer än 20 år med alla modeller nästan , jag älskar dom mest dom gamla.
men tycker att när jag ska till släkten i utlandet , så måste jag har en bil som jag kan lita på , och inte har en tändkasset i bilen som reserve
denna känsla har jag tyvärr inte på dom nya o åker hellre ner en V4 :a 🙂Här kommer en till artikel angående ämnet:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/081119-lagg-ned-saab/index.xml
Man får väl hoppas att GM säljer Saab snarast…Här kommer en till tråkig sak, GM får inte hjälpa Saab om dom får statligt lån
nog är men lite ”rädd” för vad framtiden ska ge oss. Men man måste lära sig att skilja på saker… äpplen och päron är båda frukt, men är ändå inte samma sak.
Att sälja Saab eller Opel går förvisso, men är näst intill omöjligt så det mesta som vi anser vaar ”Saab” tillhör andra bolag ex. GME.
Att de lånen som GM får i USA även ska användas inom USA är ett rätt tomt krav och ett väldigt tomt löfte av de olika tillverkarna att ”lova”. Det innebär mer eller mindre bara att pengarna ska användas så att det gynnar USA, vilket det kan göra om en del utav pengarna investeras utomlands.
Dessutom så lider GM-USA värre än GM Europa, så även där finns skillnader som man måste ta med i aspekten när man som entusiast funderar på om det är slut för Saab nu.Så för egen del kan jag säga att jag är väldigt fundersam på hur länge vi kommer se produkter med varumärket Saab. Men vi har mycket utvckling i Sverige som tillhör GME och en hel del av den kommer säkert att få stanna oavsett om det inte rullar ut bilar med Saab-emblem.
Så…. är det kört för Saab? Vad är Saab? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.