Är det slut nu för Saab??
- Detta ämne har 21 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2008-11-20 16:09 av ayrton.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 30, 2008 at 13:34 #129606
Nää inte precis, men det som skrämmer mig ännu mer är att man lägger ner ”utvecklingen” under två år? Hur tänker man då, det är ju lika bra att slå igen idag istället för om två år gå i KK pga att man ligger så långt efter i utvecklingen!
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
oktober 30, 2008 at 13:37 #129607Själv hoppas jag att någon annan biljätte köper upp saab och inser dess kvalitéer bättre än vad GM.
håller med att 9-5 o 9-3 blir för gammal
problemet är med att dom båda ( saab o volvo ) bygger inte längre en svensson bil.
tå fiat med deras retro av 500 storsäljare ! retro av 96:a kanske ??andra är med 9-5 o 9-3 sen 94- uppåt som inte blir bättre ( tyvärr)
motor problem , kam kjedje ram o vevlager vevaxel givare osovidarejag haft sista åren .en 900 95 med…. kass motor bytt till en från skroten o såldes
skulle köpa en 9-3 aero med ….kass motor kam kjedje gick sönder under färd = kass
12.500 för en motor som måste kolla eller bytta kjedje med : blir för dyr.en 9-5 som började med …….. kam kjedje hos saab 17000 spänn ( kan göra det själv men har inget tech 2 så dom tå duktig betalt )
hos mekonomen verkstad 15000 spännsålde skitet istället , o köpte tillbaks en cheva V8 :a som gå inte sönder
det blir för mig inget saab mer efter 93 o gamla 900:a tyvärrjag kommer ALDRIG köpa en bil som jag inte själv kan laga , betala inte 4.500 för en service hos saab.
roligaste är att dom säger själv hos saab : det är inte fråga OM det gå sönder men NÄR .
märkligt eller….. :crazy:
Om man pratar med grabbarna på verkstaden där jag jobbar säger dom att kvaliteten stiger hela tiden. Där är man övertygad om att om inte GM hade kommit in i bilden när dom gjorde det hade det gått illa. Man är lika säker att nästa räddning kom i och med etanolen.
Men visst GM blöder och sverige är et litet land i periferin, uppbackningen från GM är inte alltid den bästa för oss som jobbar inom ÅF-leden.
Vad gäller motorproblemen ska vi komma ihåg att sk. ”oilsludge”-problem är inget saab är ensamma om. Man står och bänder i och ur motorer för brinnande livet på tex. Toyota. Däremot finns inte problemet kvar för SAAB from 2004.
Saab införde en åttaårig motorgaranti och har väl skött detta rätt bra i de flesta fall. Om än att man ställer höga krav på att servicar skötts osv.Vidare finns ju idag så mycket problem i bilar som vi slapp förr. CAN-buss-system, högprestandadieslar, xenonljus, osv…
Bilarna leverear mer på alla plan men krånglar därefter. Jag som dagligen jobbar med rätt nya bilar på en ”originalverkstad” blir ju mörkrädd. Ser bara alla problem och är glad att jag åker runt i en Audi från -93 🙂
Vi säljer 8 bilmärken och jag har prickat in ett annat, fast jag har ju 95.an iofs…november 2, 2008 at 20:51 #129740Låt oss nu inte gräva ner oss och vara negativa!
Vi är ju ett stort gäng här i klubben som om jag förstår det rätt alla gillar Saab!?
Vad vi kan göra är ju att vara positiva och ”flagga för” vårt märke.Visst är det trist med de tongångar man hör från GM angående utveckling och framtid. Själv har jag gått och väntat på en lite mindre Saab. En 9-1 full med innovation, snål och häftig motor (olika alternativ). Jag skulle vara den första som tecknade mig för en sådan.
Jag är nu pensionär. Har ägt och kört många av de modeller som funnits sedan min första 96 1965 (se min hemsida). Jag har under alla de åren och alla de bilarna inte haft några stora problem med fel och tillförlitlighet. Dessutom har jag en fantastisk fin märkesverkstad i min närhet (finns i Klippan) med kunnig personal.
Låt oss nu se framtiden an! Jag tror på SAAB!
november 2, 2008 at 21:39 #129742Kvaliten måste höjas. De äldre veteranbilarna har vi ju kanske för att dom innebär något speciellt för var och en av oss. Den bilen jag har som bruksbil måste bara fungera varje dag med minsta möjliga problem för mig, i synnerhet när man har den i jobbet. Detta gör tyvärr inte de nya SAAB:arna längre. Av de 3 sista SAAB:arna jag har haft så var 9-3 2,2 tid -99 inte bra men dock acceptabel med sina fel. 9-3 2,2 Tid -02 gick i princip helt felfritt i ca 21000 mil. 9-3 1,9 TID SC -06 var allt annat än felfri under de 15000 mil jag han med innan jag sålde den för att jag var bokstavligt talat helt ””off på den.
Nu kör jag Opel Astra 1,3 TID -08( 0.43 milen), har hunnit med 3000 mil på 6 månader, inget verkstadsbesök förrän servicen som skall göras nu. Möjligt att det är tur? Ingen SAAB har klarat 3000 mil eller 6 månader utan någon form av garanti rep.
Har en fd arbetskamrat som köpte en 9-3 1,9 TTID-08, på ca 400 mil så har den redan varit inne 3 ggr! Det kanske är otur?
Min bror kör Volvo V 70 D5-07, har gått 9000 mil på 18 månader utan något fel eller krångel, det kanske också är tur?
Däremot tror jag att SAAB ägarna är väldigt tålmodiga, framför allt eftersom man vet att det är fel lite då och då.
Sista riktiga SAAB:en är og 900 så det finns 2 sådana kvar i familjen ännu, cabben samt en 900 S -91 som är dotterns.
Gillar även de nya SAAB:arna men jag inser att dom ger mig mer problem än jag behöver.
1,9 Tid.ens problem har varit virvelspjället (insuget)spjället i detta har börjat kärva, samt att EGRen har sotat. Det tråkiga är ju om dessa fel uppstår efter garantitiden. I övrigt upplevar jag den motorn som problemfri. Det är en Fiatmotor, likaså 1,3an som sitter i en del Oplar.
(1,9an hittar man även i Suzuki SX4)
Vad som är viktigt med 1.9orna är att byta vattenpump när det är kamremsbyte vid 12000. Oavsett vad serviceintervallen säger. Min åsikt dock. Har sett några skurna pumpar som gått inte mycket mer än 12″november 2, 2008 at 22:14 #129745Som varandes ganska negativ allt som oftast om Saabs framtid måste jag bara kontra angående Saab 1,9Tid. Har kört min nu i 9månader inte något endaste problem sen leverans!
När vi köpte ny V70 2003 så var den sammanlagt 4månader på verkstan under det första 9månaderna, ganska svårslaget…
Dock dricker 1,9Tid alldeles för mycket diesel det är mitt enda skäl till varför det blir icke Saab i framtiden.
När det gäller Saabs framtid så avgörs den när GM går i konkurs, vilket jag är övertygad om att de gör.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.