- Detta ämne har 10 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2009-01-08 11:34 av .
- FörfattareInlägg
- 7 januari, 2009 kl. 17:50 #19313
Bengt Åkesson
DeltagarePresentation av Saab 95 ungefär 41,25 in i programmet. Ingen osthyvel där inte! Andra roliga tidsdokument i programmet i övrigt. Jag började i första klass i skolan det året.
/B
7 januari, 2009 kl. 19:05 #133138mats a
DeltagareÅh, är farbror så gammal?
7 januari, 2009 kl. 20:06 #133151valmet
DeltagareDå var jag kommen så här långt, men hadde ingen 95a.
url=http://www.geting.se/viewimage.php?image=143512-div%20foton%20011.jpg]
[/url]
7 januari, 2009 kl. 20:22 #133155Martin Sigge
DeltagareGert Ingemar wrote:Då var jag kommen så här långt, men hadde ingen 95a.Men 1 hk hade du i alla fall. Bättre än inget, och med klart bättre off-roadegenskaper 😀
Häftigt program, mycket go’ nostalgi!
Även yours truly började skolan denna varma sommar 🙂
greetings
Martin7 januari, 2009 kl. 20:23 #133156jonas e
DeltagareKlippet med saabs nya modell var underhållande. Kul att se hur de två herrarna satte sig i ”spyfällan” som innebar 2 extrasäten. Säkerhetstänkandet hade inte riktigt tagit fart 1959.
När jag själv var liten knatte under 70-talet satt jag i det lilla utrymmet bakom baksätet på föräldrarnas folkabubbla. Säkerhetsbälten ? barnsäten? ingen tänkte på det.
Sen kan man fråga sig om vad utvecklingskostnaden var för en ny bilmodell på den tiden, den kan inte varit speciellt hög mätt med dagens penningvärde. Jämför antalet komponenter i en 95a med det i en 9-5a.
Däremot var bilen minst lika dyr i inköp för kunden då som nu. Beg. bilsmarknaden var näst intill obefintlig, det var bilhandlarnas marknad, rosthögar såldes ut till överpriser då det fanns ont om bilar, men gott om kunder sugna på ett eget transportmedel.
7 januari, 2009 kl. 20:49 #133161Martin Sigge
Deltagare9500 kr sommaren 1959 motsvarar drygt 107 000 i slutet av 2008 om man jämför konsumentprisindex för dessa år. En ny bil för den summan idag lär väl ha en hel del mer att erbjuda en 1959 års SAAB 95 (om ni ursäktar), särskilt om man betänker att dagens bil för 107 000 är belastad med betydligt högre skatt (väl?) PÅ de 9500 tillkommer dessutom accis.
Den mekaniska livslängden för dagens bil lär vara minst dubbelt så stor, och driftsäkerheten oändligt mycket bättre. Så nog har det gått framåt. Ser för övrigt fram emot den indiska bilen för runt 2000 USD. Kolla här http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article59434.ece
7 januari, 2009 kl. 20:54 #133162Lollo
DeltagareMen de nya bilarna är desto dyrare att laga.
7 januari, 2009 kl. 21:43 #133168hotrodder
DeltagareJonas E wrote:Klippet med saabs nya modell var underhållande. Kul att se hur de två herrarna satte sig i ”spyfällan” som innebar 2 extrasäten. Säkerhetstänkandet hade inte riktigt tagit fart 1959.Skulle vilja se hela reportaget om Saab 95´an som är taget och nerklippt från Tekniskt Magasin En programserie i SVT som fanns i flera decenier med Erik Bergsten som programledare 30 år med Tekniskt Magasin Tyvärr är bara ett avsnitt från 50-talet med i SVT´s Öppna Arkiv från denna programserie. Men någon här kanske har känningar på radiohuset och kan få loss hela reportaget om 95 -59´an
7 januari, 2009 kl. 22:27 #133170le20 thomas
DeltagareMartin Sigge wrote:Den mekaniska livslängden för dagens bil lär vara minst dubbelt så stor, och driftsäkerheten oändligt mycket bättre. Så nog har det gått framåt. Ser för övrigt fram emot den indiska bilen för runt 2000 USD.Jag har svårt att se hur den mekaniska livslängden skulle kunna vara längre (bättre) på dagens bilar. 😉
Otaliga bekanta med nya bilar typ 9-5 och v70s (ursäkta svordomen)har vart tvungna att investera stora pengar på renoveringar av tex bromsar och hjulupphängning, växellåda, men även rena maskinhaverier.
Ett exempel är vissa årsmodeller av passat som fick byta bromsskivor en gång om året. Dessutom är den stora mängden elektronik och elkomponenter i dagens bilar en stor orsak till att de tveksamt kommer att bli mer än på sin höjd 20år gamla. Därefter kommer de helt enkelt att vara för dyra att laga.8 januari, 2009 kl. 11:31 #133191jonas e
DeltagareMartin Sigge wrote:9500 kr sommaren 1959 motsvarar drygt 107 000 i slutet av 2008 om man jämför konsumentprisindex för dessa år. En ny bil för den summan idag lär väl ha en hel del mer att erbjuda en 1959 års SAAB 95 (om ni ursäktar), särskilt om man betänker att dagens bil för 107 000 är belastad med betydligt högre skatt (väl?) PÅ de 9500 tillkommer dessutom accis.Det tar inte lång tid ens för en lågavlönad att skrapa ihop 107.000 kr idag, dessutom finns det lån. Om alla saknade bil idag skulle det inte ta lång tid innan de flesta hade en.
Så varför var då biltätheten 75 bilar per 1000 innevånare på 50-talet då den är 410 bilar per 1000 innevånare idag?
På 50-talet var det få förunnat att ha bil, den var fortfarande en statussymbol så konsumentprisindexet är missvisande. Har även läst att en Volvo PV kostade motsvarande ca 500.000 kr i dagens värde, alltså tom. mer än vad dagens nyare Volvo kostar.
8 januari, 2009 kl. 11:34 #133192Bengt Åkesson
DeltagareMats A wrote:Åh, är farbror så gammal?Ung i sinnet men gammal i ”stativet” 😎
/B
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.