Året var 1959

Forum Övrigt Off Topic Året var 1959

Detta ämne innehåller 10 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-01-08 11:34.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19313

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Presentation av Saab 95 ungefär 41,25 in i programmet. Ingen osthyvel där inte! Andra roliga tidsdokument i programmet i övrigt. Jag började i första klass i skolan det året.

    /B

    #133138

    mats a
    Deltagare

    Åh, är farbror gammal?

    #133151

    valmet
    Deltagare

    Då var jag kommen så här långt, men hadde ingen 95a. url=http://www.geting.se/viewimage.php?image=143512-div%20foton%20011.jpg]143512-div%20foton%20011.jpg[/url]

    #133155

    Martin Sigge
    Deltagare
    Gert Ingemar wrote:
    Då var jag kommen så här långt, men hadde ingen 95a.

    Men 1 hk hade du i alla fall. Bättre än inget, och med klart bättre off-roadegenskaper 😀

    Häftigt program, mycket go’ nostalgi!

    Även yours truly började skolan denna varma sommar 🙂

    greetings
    Martin

    #133156

    jonas e
    Deltagare

    Klippet med saabs nya modell var underhållande. Kul att se hur de två herrarna satte sig i ”spyfällan” som innebar 2 extrasäten. Säkerhetstänkandet hade inte riktigt tagit fart 1959.

    När jag själv var liten knatte under 70-talet satt jag i det lilla utrymmet bakom baksätet på föräldrarnas folkabubbla. Säkerhetsbälten ? barnsäten? ingen tänkte på det.

    Sen kan man fråga sig om vad utvecklingskostnaden var för en ny bilmodell på den tiden, den kan inte varit speciellt hög mätt med dagens penningvärde. Jämför antalet komponenter i en 95a med det i en 9-5a.

    Däremot var bilen minst lika dyr i inköp för kunden då som nu. Beg. bilsmarknaden var näst intill obefintlig, det var bilhandlarnas marknad, rosthögar såldes ut till överpriser då det fanns ont om bilar, men gott om kunder sugna på ett eget transportmedel.

    #133161

    Martin Sigge
    Deltagare

    9500 kr sommaren 1959 motsvarar drygt 107 000 i slutet av 2008 om man jämför konsumentprisindex för dessa år. En ny bil för den summan idag lär väl ha en hel del mer att erbjuda en 1959 års SAAB 95 (om ni ursäktar), särskilt om man betänker att dagens bil för 107 000 är belastad med betydligt högre skatt (väl?) PÅ de 9500 tillkommer dessutom accis.

    Den mekaniska livslängden för dagens bil lär vara minst dubbelt så stor, och driftsäkerheten oändligt mycket bättre. Så nog har det gått framåt. Ser för övrigt fram emot den indiska bilen för runt 2000 USD. Kolla här http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article59434.ece

    #133162

    Lollo
    Deltagare

    Men de nya bilarna är desto dyrare att laga.

    #133168

    hotrodder
    Deltagare
    Jonas E wrote:
    Klippet med saabs nya modell var underhållande. Kul att se hur de två herrarna satte sig i ”spyfällan” som innebar 2 extrasäten. Säkerhetstänkandet hade inte riktigt tagit fart 1959.

    Skulle vilja se hela reportaget om Saab 95´an som är taget och nerklippt från Tekniskt Magasin En programserie i SVT som fanns i flera decenier med Erik Bergsten som programledare 30 år med Tekniskt Magasin Tyvärr är bara ett avsnitt från 50-talet med i SVT´s Öppna Arkiv från denna programserie. Men någon här kanske har känningar på radiohuset och kan få loss hela reportaget om 95 -59´an

    #133170

    le20 thomas
    Deltagare
    Martin Sigge wrote:
    Den mekaniska livslängden för dagens bil lär vara minst dubbelt så stor, och driftsäkerheten oändligt mycket bättre. Så nog har det gått framåt. Ser för övrigt fram emot den indiska bilen för runt 2000 USD.

    Jag har svårt att se hur den mekaniska livslängden skulle kunna vara längre (bättre) på dagens bilar. 😉
    Otaliga bekanta med nya bilar typ 9-5 och v70s (ursäkta svordomen)har vart tvungna att investera stora pengar på renoveringar av tex bromsar och hjulupphängning, växellåda, men även rena maskinhaverier.
    Ett exempel är vissa årsmodeller av passat som fick byta bromsskivor en gång om året. Dessutom är den stora mängden elektronik och elkomponenter i dagens bilar en stor orsak till att de tveksamt kommer att bli mer än på sin höjd 20år gamla. Därefter kommer de helt enkelt att vara för dyra att laga.

    #133191

    jonas e
    Deltagare
    Martin Sigge wrote:
    9500 kr sommaren 1959 motsvarar drygt 107 000 i slutet av 2008 om man jämför konsumentprisindex för dessa år. En ny bil för den summan idag lär väl ha en hel del mer att erbjuda en 1959 års SAAB 95 (om ni ursäktar), särskilt om man betänker att dagens bil för 107 000 är belastad med betydligt högre skatt (väl?) PÅ de 9500 tillkommer dessutom accis.

    Det tar inte lång tid ens för en lågavlönad att skrapa ihop 107.000 kr idag, dessutom finns det lån. Om alla saknade bil idag skulle det inte ta lång tid innan de flesta hade en.

    Så varför var då biltätheten 75 bilar per 1000 innevånare på 50-talet då den är 410 bilar per 1000 innevånare idag?

    På 50-talet var det få förunnat att ha bil, den var fortfarande en statussymbol så konsumentprisindexet är missvisande. Har även läst att en Volvo PV kostade motsvarande ca 500.000 kr i dagens värde, alltså tom. mer än vad dagens nyare Volvo kostar.

    #133192

    Bengt Åkesson
    Deltagare
    Mats A wrote:
    Åh, är farbror gammal?

    Ung i sinnet men gammal i ”stativet” 😎

    /B

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng