Att varva upp och hälla vatten i insuget!

Forum / Övrigt / Allmänt / Att varva upp och hälla vatten i insuget!

Forum / Övrigt / Allmänt / Att varva upp och hälla vatten i insuget!

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 22, 2008 at 18:43 #130753

      Ja, gnistan lär släckas också av vattnet. Det lär hursomhelst bolma rätt bra om avgaserna, man bör nog köra en längre sväng efteråt för att ventilera ut vattnet både ur motor och avgassystem. Men jag undrar om motorn gillar den hastiga temperaturväxlingen som vattnet ger?

        november 23, 2008 at 10:42 #130779
        Hotrodder wrote:
        Har sänkt diverse fordon själv :angel: från fyrhjulingar, snöskotrar till Jeepar i vatten. Absolut viktigast är att man slår av och inte har full rulle på maskin när man dränker den för vatten går som sagt inte att komprimera.
        När det åks snöskoter på sjön här sommartid så ser de seriösa till att ha ett antal meter med rep och boj längst bak på skotern så den går att hitta igen efter man fått simma från platsen. Såfort maskin är bärgad så måste den dräneras på vatten och startas upp oerhört viktigt :lecture: med framförallt tvåtaktare.

        På sjön talar man om ”vattenslag”; topplocksbultarna brister (eller topplockspackningen blåser).

        Cheers!
        Martin

        PS, Häftigt sjöresa Hotrodder, använder du ekolod för att undvika att hamna på för djupt vatten?

          november 24, 2008 at 11:48 #130842
          Stefan W wrote:
          Ja, gnistan lär släckas också av vattnet. Det lär hursomhelst bolma rätt bra om avgaserna, man bör nog köra en längre sväng efteråt för att ventilera ut vattnet både ur motor och avgassystem. Men jag undrar om motorn gillar den hastiga temperaturväxlingen som vattnet ger?

          Precis, men åt ett helt annat håll än du nog tänker på Stefan.
          :lecture: Vattnet deltar ju inte kemiskt i förbränningen, men slöar ner förbränningen eftersom det har en avkylande effekt. Däremot kan det efter ett tag bli problem med höga motor/avgastemperaturer, eftersom vattenångan för över mer energi till cylinderväggar och topp med alla problem det innebär, än vad en ”torr” förbränning gör.
          Jämför med att sitta i bastun när det är sköna 80 grader och torrt då någon kastar på vatten på stenen. Fortfarande 80 grader, men mängden värmeenergi som överförs ökar via fukten gör det svettigt värre. Eller lägg handen på en platta som är 80 grader…!

            november 26, 2008 at 11:42 #130965

            Hej Dick!
            Precis! Jag har inte tänkt på det sättet. Att det påverkar förbränningen begrep jag men jag tänkte inte på värmeöverföringen, men visst, det fattar jag nu. Samtidigt så kräver vattnet en hel del energi för att dels värmas upp och sen mycket mer energi för att förvandlas till ånga, minns jag rätt så var det nåt med entalpi, så jag undrar om det blir så mycket kvar. Ångan kan iockförsig bli väldigt het om den befinner sig i tryck. Det kan väl ändå aldrig bli så varmt att vattnets syre deltar i förbränningen och vätgas bildas?

          Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.