Att varva upp och hälla vatten i insuget!

Forum Övrigt Allmänt Att varva upp och hälla vatten i insuget!

  • Detta ämne har 18 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2008-11-26 11:42 av .
Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #130753
    stefan w
    Deltagare

    Ja, gnistan lär släckas också av vattnet. Det lär hursomhelst bolma rätt bra om avgaserna, man bör nog köra en längre sväng efteråt för att ventilera ut vattnet både ur motor och avgassystem. Men jag undrar om motorn gillar den hastiga temperaturväxlingen som vattnet ger?

    #130779
    Martin Sigge
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    Har sänkt diverse fordon själv :angel: från fyrhjulingar, snöskotrar till Jeepar i vatten. Absolut viktigast är att man slår av och inte har full rulle på maskin när man dränker den för vatten går som sagt inte att komprimera.
    När det åks snöskoter på sjön här sommartid så ser de seriösa till att ha ett antal meter med rep och boj längst bak på skotern så den går att hitta igen efter man fått simma från platsen. Såfort maskin är bärgad så måste den dräneras på vatten och startas upp oerhört viktigt :lecture: med framförallt tvåtaktare.

    På sjön talar man om ”vattenslag”; topplocksbultarna brister (eller topplockspackningen blåser).

    Cheers!
    Martin

    PS, Häftigt sjöresa Hotrodder, använder du ekolod för att undvika att hamna på för djupt vatten?

    #130842
    Dicst
    Deltagare
    Stefan W wrote:
    Ja, gnistan lär släckas också av vattnet. Det lär hursomhelst bolma rätt bra om avgaserna, man bör nog köra en längre sväng efteråt för att ventilera ut vattnet både ur motor och avgassystem. Men jag undrar om motorn gillar den hastiga temperaturväxlingen som vattnet ger?

    Precis, men åt ett helt annat håll än du nog tänker på Stefan.
    :lecture: Vattnet deltar ju inte kemiskt i förbränningen, men slöar ner förbränningen eftersom det har en avkylande effekt. Däremot kan det efter ett tag bli problem med höga motor/avgastemperaturer, eftersom vattenångan för över mer energi till cylinderväggar och topp med alla problem det innebär, än vad en ”torr” förbränning gör.
    Jämför med att sitta i bastun när det är sköna 80 grader och torrt då någon kastar på vatten på stenen. Fortfarande 80 grader, men mängden värmeenergi som överförs ökar via fukten gör det svettigt värre. Eller lägg handen på en platta som är 80 grader…!

    #130965
    stefan w
    Deltagare

    Hej Dick!
    Precis! Jag har inte tänkt på det sättet. Att det påverkar förbränningen begrep jag men jag tänkte inte på värmeöverföringen, men visst, det fattar jag nu. Samtidigt så kräver vattnet en hel del energi för att dels värmas upp och sen mycket mer energi för att förvandlas till ånga, minns jag rätt så var det nåt med entalpi, så jag undrar om det blir så mycket kvar. Ångan kan iockförsig bli väldigt het om den befinner sig i tryck. Det kan väl ändå aldrig bli så varmt att vattnets syre deltar i förbränningen och vätgas bildas?

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng