Att varva upp och hälla vatten i insuget!
- Detta ämne har 18 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2008-11-26 11:42 av stefan w.
-
FörfattareInlägg
-
Fick ett tips på hur man kan testa att lossa fastsittande kolvringar. Man varvar upp motorn och håller den på runt 4000 varv, sen häller man vatten i insuget…. man bör ju inte hälla för fort så det inte tar undan för då kan man nog tänka sig vad som händer..
Jag har försökt fundera på vad som händer.. vattnet kyler.. aluminium och stål krymper olika mycket.. ringarna släpper ur spåren.. kanske.. eller fastnar för evigt..
Man bör nog hälla i lite TT olja efteråt, samt byta olja/filter om man nu vågar sig på att prova detta.
Är det nån som hört om detta eller vill analysera vad som händer, eller om det fungerar??
Jag har inte gjort detta.Men jag fick tips på Fiat klubben för ngn vecka sedan ang detta.Man ska köra med förhöjd tomgång och duscha in vatten med typ blomspruta i insuget emellanåt i ca 15 minuter.Låter ju alla tiders om det skulle funka.Men tyvärr har jag en bil med insprutning så jag vägade mig inte på detta med tanke på luftmängsdmätare och annan elektronik.Annars hade det varit testat nu :deal:.Tyvärr lyckas jag inte länka till fiatklubben 😡
EDIT:Man diskuterade om fastsittande oljeringar på fiatforumet,men jag antar att principen är likadan.
Mvh MatsPå saabverkstäder utförs något som kallas “sonaxbehandling” mot fastbrända kolvringar på företrädelsevis 9-5or. (Om folk bara körde 95or istället slapp dom ju bekymmer)
Denna “Sonaxbehandling” inebär att man fyller ett par tre deciliter sonax/5-56/WD40 i loppen och låter stå över natten. Riktigt bonnmek, men det funkar riktigt bra ibland.
//Per
Nbottning wrote:På saabverkstäder utförs något som kallas “sonaxbehandling” mot fastbrända kolvringar på företrädelsevis 9-5or. (Om folk bara körde 95or istället slapp dom ju bekymmer)Denna “Sonaxbehandling” inebär att man fyller ett par tre deciliter sonax/5-56/WD40 i loppen och låter stå över natten. Riktigt bonnmek, men det funkar riktigt bra ibland.
//Per
Har precis tänkt i dessa banor innan jag fick tipset ang spraya vatten.Då ska jag skrida till verket iallafall.Återkommer med kommentarer :thanks:
Det kallas för kemisk sotning och något som man fortfarande gör. När jag började jobba på verkstad 1983 körde man med diesel, numera finns det fina verktyg. Man använder en behållare man sätter fast i huven och en slang ner i ett vakum uttag, sen reglerar man vattnet med en kran men inte mer än 2000rpm. Tänk oxå på att motorn måste vara rejält varm tex efter en motorvägs körning. Har använt detta trick med gamla jänkare som stått väldigt länge och oljeringarna fastnat. Dagens motorer har jätte problem med dåliga toleranser och det bildas mycket sot i topplock och man får något som kallas tre cylinder problem, alltså den går bara på tre cyllar väldigt vanligt i storstäder där vi bara kör korta sträckor.
Vad jag har förstått på Saabarna är detta problem, likt oilsludge, en följd av moderna motorer där man vill ha låg friktion, lättare kolvar osv för att få ner förbrukningen.
Och som Nizze skriver har motorproblemen på nyare Saabar varit främst på dem som går mkt kortkörning.
Hotrodder wrote:Titta bara vad rentvättat förbränningsutrymme i topp, kolvtopp etc. är vid ett topppackningshaveri mot en vattenkanal.Ja, en av V4orna jag köpte i början av -90 drog vatten och jag misstänkte toppackningarna men enl körjournalen så var dom bytta av föregående ägare -85…. sen såldes bilen tydligen, till den som jag köpte den av…. så det var alltså lätt att misstänka att packningsbytet inte hjälpte och det var nåt värre fel.
Jag ställde kolvarna i öd och lyste in med en liten lampa i tändstiftshålet och kunde se att ettans kolv var ren och fin. Det visade sig vara toppen som nånstans var sprucken, troligen mot insuget för vatten försvann bara när motorn gick. Toppbyte och sen så funkade det bra.Hur gick det med motorn då… tja, idag står den i garaget.. utan kompression på just ettans cylinder.
På Mitsushi´s GDI motorer är det tydligen en ganska vanlig åtgärd att ta bort sot mha vatten. Enl min “källa” så ska det tydligen gå att vräka in rejäla mängder vatten. Det som begränsar vattenmängden är när motorn stannar..
Kan tilläggas att jag aldrig provat själv
SaabAero wrote:Enl min “källa” så ska det tydligen gå att vräka in rejäla mängder vatten. Det som begränsar vattenmängden är när motorn stannar..Kan tilläggas att jag aldrig provat själv
Har sänkt diverse fordon själv :angel: från fyrhjulingar, snöskotrar till Jeepar i vatten. Absolut viktigast är att man slår av och inte har full rulle på maskin när man dränker den för vatten går som sagt inte att komprimera.
När det åks snöskoter på sjön här sommartid så ser de seriösa till att ha ett antal meter med rep och boj längst bak på skotern så den går att hitta igen efter man fått simma från platsen. Såfort maskin är bärgad så måste den dräneras på vatten och startas upp oerhört viktigt :lecture: med framförallt tvåtaktare.
Stefan W wrote:SaabAero wrote:Det som begränsar vattenmängden är när motorn stannar..Nja, för mycket vatten knäcker nog motorn totalt när förbränningsrummen överfylls, dieslar tål mindre vatten pga kompressionsförhållandet.
Iockförsig så stannar ju motorn som sagt…
Som jag fattade det hela stannar motorn pga “felaktig blandning” vid betydligt mindre mängd vatten än vad som behövs för att knäcka motorn. Det är ju inte direkt fråga om att “hälla vatten i insuget” som trådrubriken antyder…
Min egen erfarenhet säger att mängden vatten från en Saab spolarpump (ca 1bar) insprutat via en kallstartventil före turbon räcker för att en T16 ska sluta tända vid fullgas och 0,5bar laddtryck :sad2:
Blomsprutan borde ge fullt tillräcklig mängd vatten
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.