Avgaskrav vid kontrollbesiktning

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Avgaskrav vid kontrollbesiktning

  • Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2013-06-25 18:52 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7463
    svac
    Deltagare

    Vid senaste kontrollbesiktning av min Sport -64 var besiktningsmannen mycket bestämd på att mäta avgasvärden.
    Jag har aldrig tidigare varit med om att avgasvärden mätts på tvåtaktare även om det i besiktningsunderlaget uppges CO till max 4,5 % (tidigare 5,5%).
    Samma värden gäller även äldre fyrtaktsmotorer.
    Men om det nu är rätt, vad kan man i så fall göra om värdena överskrides.
    Man ger sig ju ogärna på luftmängdskruven eftersom motorn är ganska känslig för rätt inställning för gasrespons när ingen accelerationspump finns.
    Någon annan justeringsmöjlighet känner jag inte till.

    #55015
    Dicst
    Deltagare

    Byt besiktningsgubbe/bolag. Även om de mäter har du nog undantag pga bilens ålder och modell. Det var en yngling som besiktigade min bil förra gången och han skulle mäta trotts att jag sa att ”det pajar din dyra mätutrustning”, men han gjorde det iaf och sen när han gick n för att kolla i handboken hörde jag bara ett ”Aj f-n!” bakom disken. 😈
    K-sprit-tricket lär väl knappast behövas om det är så mycket etanol som det påstås i bensinen, men det går ju att gardera med lite E85 om man kör med schysst olja?
    Annars finns väl möjligheten att ha ett snäppet större slutrör som släpper in luft…. :whistling:

    #55020
    simd61
    Deltagare

    Inte ens co-halt ska mätas på 2-takt. Det har enligt den besiktningsman jag frågade både med åldern och cylindervolymen att göra./Magnus

    #55112
    stefan
    Deltagare

    Det har inget med varken ålder eller cylindervolym att göra utan oljan i bensinen förstör ju instrumentet………………mätsond och sånt gillar inte olja i nå mängder och i synnerhet inte från en tvåtaktare.

    #55499
    potatis
    Deltagare

    Som tidigare sagt så förstör oljan i avgaserna mätinstrumenten som används vid besiktning.
    Av denna anledning finns inga krav på avgasmätning på ett tvåtakt fordon.

    #54313
    potatis
    Deltagare

    Om de menar på att de ska mäta endå, så fråga dem vad de står om motorer på 850 kubik och mindre samt 2 takt i deras kontrollhandbok.
    Då bör det komma upp något minne från utbildningen.

    #50452

    Har besiktningsmannen varit direkt dum redan innan avgasprovet kan man gott vänta till efteråt med att upplysa om det olämpliga i att låta mätaren sniffa tvåtakt… Få saker är så underbart som skadeglädjen när en elak och dryg besiktningsman gör bort sig! (been there, done that, fast inte just om avgaser) :mrgreen:

    #54772
    hubbe
    Deltagare

    Hej,

    jag har ingen bekymmer med CO halten i mina tvåtaktare. Idag åkte jag till TÜV besiktningen i Bad Segeberg.
    För tvåtaktare hade dom ett filter framför mättsonden, men dom kunde inte begripa ett CO värde på 0,35%.
    Jag åka med min trimmat Saab och skoter på 1% svenska Triboron koncentratet, och alla mina tvåtaktare överstiga inte 0,35% CO. Jag förklarat besiktnings gubben att Triboron koncentratet innehåller max 25% olja, dvs på 100l bensin max 0,25 l olja. Därfor en låg CO värde, ingen rök, ingen lukt och en lång livslängd på motorn.
    Titta på http://WWW.TRIBORON.SE

    #56994
    matthias r
    Deltagare

    Tvåtakts bensinmotorer har generellt mycket lågt CO-utsläpp så man behöver knappast oroa sig för nerslag.

    #57013
    hubbe
    Deltagare

    @Matthias R wrote:

    Tvåtakts bensinmotorer har generellt mycket lågt CO-utsläpp så man behöver knappast oroa sig för nerslag.

    Varifrån fick du den informationen, att en tvåtaktare har mindre koldioxid i avgaserna än en fyrtaktare?

    Som jag vet, pratas om tre skadliga avgaser i förbränningsmotorer.

    (CO): Kolmonoxid, det finns knappast några skillnader mellan två-och fyrtaktsmotorer.

    (NOx): Kväveoxider, två-takts motorn ger mindre än fyra-takts motor, eftersom resterande avgaser sänker förbränningstemperaturen.

    (HC): Oförbrända kolväten, två-takts motorn ger mer än fyrtaktare. Anledningen är mycket olja i spolförluster.

    Så, det är helt klart att TRIBORON koncentratet med bara 0,25 l olja på 100l bensin förbättra förbränningen och avgasvärden totalt

    #57020
    enor
    Deltagare

    @Hubbe wrote:

    Så, det är helt klart att TRIBORON koncentratet med bara 0,25 l olja på 100l bensin förbättra förbränningen och avgasvärden totalt

    Är det?? Vad är det som säger att en hemlighetsfull borförening ”helt klart” brinner ”snällare” än olja?

    #57023
    hubbe
    Deltagare

    @enor wrote:

    @Hubbe wrote:

    Så, det är helt klart att TRIBORON koncentratet med bara 0,25 l olja på 100l bensin förbättra förbränningen och avgasvärden totalt

    Är det?? Vad är det som säger att en hemlighetsfull borförening ”helt klart” brinner ”snällare” än olja?

    ENOR:

    För mig var det inte svårt att förstå, att 0,25l olja i 100l bensin brinnar snällare än 2l olja.
    Skaffa dig patentskriften, så är Triboron icke längre en hemlighetsfull borförening för dig.
    Olje tillverkare använder i årtionden Boron för att förbättra sina produkter.
    Tack vare nanotekniken, fanns det nya sätt för Triboron att använda Boron.
    Varför ska jag inte berätta om mina fantastiska erfarenheter med Triboron?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng