Avgassystem Saab 900 T8

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Avgassystem Saab 900 T8

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Avgassystem Saab 900 T8

  • Författare
    Inlägg
    • mars 27, 2011 at 13:03 #25167

      Hej och hallå.
      Jag har en pikant liten situation, jag äger en 900 turbo och har stått och sneglat från “kollektorn”(eller vad den specifika delen nu heter) från turbon ett tag nu.
      Böjen är ju säkerligen 90 grader och enligt andra saabägare jag pratat med så ska den där böjen stjäla en hel del effekt.
      Kort och gott, i veckan pyste jag upp till en bekant som äger mekanisk verkstad och är en hejare på svetsjobb.
      Jag pratade med honom om han kunde svetsa ett nytt rör med en mjukare vinkel, men det är här problemet börjar.
      Vad jag fick göra så är plattan som skruvar fast röret i turbon är gjort i gjutgods, så jag kan inte ta originalplattan och låta honom svetsa på ett nytt rör.
      Bilder kan laddas upp om någon blir förvirrad, men hur som haver.
      Finns den här “plattan” att köpa i efterhand och i vanligt stål, eller finns det hela röret att köpa bland eftermarknadsprylarna?
      Finns det någon som har en sådan här platta liggandes?

      Hoppas jag blir lite klokare efter detta, så tack på förhand:)
      MVH//Calle

        mars 27, 2011 at 13:05 #183010

        Om du söker på batteriböj kommer du säkert hitta info 🙂 kallas så för att batteriet flyttas i samband med detta 🙂

          mars 27, 2011 at 13:07 #183011

          @Anderslindh wrote:

          Om du söker på batteriböj kommer du säkert hitta info 🙂 kallas så för att batteriet flyttas i samband med detta 🙂

          Yes det är jag medveten om! Men min bekante svetsman skulle göra en batteriböj åt mig, sålänge jag kunde fixa fram en fläns!

          Men annars, finns det färdiggjorda batteriböjar att införskaffa någonstans?
          Jag brukar ju kika på Speedparts, dom har ju dom flesta OG900-grejorna har jag fått för mig:)

            mars 27, 2011 at 13:44 #183012

            Speedparts har batteriböjen.
            Är man svetskunnig kan man tjäna många kronor på någon timmes jobb.
            Flänsar skulle jag letat hos KL-racing.

            En alternativ lösning som funkar ypperligt om man har TD04 turbo med 7# vinklat avgashus.
            Man slipper flytta betteriet men DP måste lossas för att lyfta ur batteriet…

              mars 27, 2011 at 18:10 #183020

              @SaabAero wrote:

              Speedparts har batteriböjen.
              Är man svetskunnig kan man tjäna många kronor på någon timmes jobb.
              Flänsar skulle jag letat hos KL-racing.

              En alternativ lösning som funkar ypperligt om man har TD04 turbo med 7# vinklat avgashus.
              Man slipper flytta betteriet men DP måste lossas för att lyfta ur batteriet…

              Duktigt att man missat batteriböjen varje jäkla gång man kikat speedparts när man ändå har kollat avgassystem.
              Förövrigt, om man funderar på att uppgradera originalsystemet på en 900 T8 ’88, ska man satsa på ett 3″‘s fullflöde, eller vad tror du?
              Och killen jag känner tror jag tar ungefär 200kr/timmen så skulle inte förvåna mig om det knappt blir så mycket dyrare att köpa ett färdigt trots allt.
              Och angående batteriet så tror jag det ska ur ändå, med tanke på slutsteg och så så har jag tänkt att installera ett batteri på 150Ah i skuffen och fimpa det fram.
              Tack så mycket för hjälpen iaf:)

                maj 15, 2011 at 15:25 #184588

                Här har du SP batteriböj. http://shop.speedparts.se/sv/prod/avgasystem/3-fullflodessystem-med-kat-2.html” onclick=”window.open(this.href);return false; 😉

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.