Avgassystem Saab 99 1974

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Avgassystem Saab 99 1974

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Avgassystem Saab 99 1974

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 28, 2008 at 12:46 #18890

      Hej!

      Jag har länge varit på jakt efter nytt avgassystem till min Saab 99:a, men inte hittat något. Det enda som finns att köpa till just minårsmodell är det främre röret och bakre ljuddämparen, men inte främre dämparen. Det enda jag hittat är för årsmodell 75 och framåt, men min är en 74:a. Nu undrar jag om det skulle kunna funka med ett sådant?

      Bilen jag har är en tvådörrars Saab 99.

      Tacksam för svar.

      Med vänlig hälsning Robin Pettersson

        oktober 29, 2008 at 05:24 #129553

        Robin,

        Hade samma problem med min -73, dvs det finns inte ljuddämpare tillgängliga,
        och dom tillverkas inte mera, undersökte om -75:ans skulle passa men det gör
        den inte, i så fall måste du modifiera / installera nya upphägningar under golvet,
        vilket givetvis är möjligt, men innebär en del arbete.
        Själv så hittade jag ett helt fräsht komplett system på skroten för sek 500
        så det löste sig för min del på ett enkelt sätt.

        Lycka till.

        Mvh,

          oktober 30, 2008 at 13:31 #129603

          Rakarör verkar ha rostfritt system till din bil. Har rostfritt på min 99:a, vet dock ej om det är därifrån, de verkar nämligen inte saluföra det längre. I vilket fall har de till din 74:a men du får ringa för prisförfrågan.

          Pris Modell år Info
          M Ring! Saab 99 CC (74) utan främre rör SAB107

          Deras hemsida: http://www.rakaror.se

            oktober 31, 2008 at 15:39 #129663

            Jonathan P,

            Klart att du har rätt när det gäller Raka Rör, samt ett antal andra tillverkare, att du kan få skräddarsytt ett rostfrirr system eller liknande, det vet vi alla, men till en kostnad av flera tusenlappar, därför nämnde jag inte detta.
            Vi pratar om Walker, etc, som tillverkar komersiella systemt till en rimlig kostnad.

            Mvh,

              november 3, 2008 at 10:31 #129770
              Jambo wrote:
              Jonathan P,

              Klart att du har rätt när det gäller Raka Rör, samt ett antal andra tillverkare, att du kan få skräddarsytt ett rostfrirr system eller liknande, det vet vi alla, men till en kostnad av flera tusenlappar, därför nämnde jag inte detta.
              Vi pratar om Walker, etc, som tillverkar komersiella systemt till en rimlig kostnad.

              Mvh,

              Du uppfattar nog det hela fel, de har system färdigtillverkat till just 74:an. Inget skräddarsytt alltså som du verkar ha fått om bakfoten, givetvis är det något dyrare men håller också förbannat mycket bättre :lecture:

                november 3, 2008 at 20:26 #129790

                koll denna annonsen!! han säljer ett avgas till -74 !
                kanske värt att kolla??

                http://www.blocket.se/vi/18792479.htm?ca=16_s

                  november 3, 2008 at 21:23 #129799

                  skruvat.se påstår på sin sida att dom har halvsats, men det verkar lite virrigt med deras bilmodeller.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.