Avstämning av avgas på 2T?

Forum / Övrigt / SSR / Avstämning av avgas på 2T?

Forum / Övrigt / SSR / Avstämning av avgas på 2T?

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 19, 2007 at 16:38 #108074

      Även 4-takts bilar har pulskanaler mellan rören. Så t.ex Sonett III:orna 🙂

        juni 19, 2007 at 20:36 #108093
        Stefan W wrote:
        …Ingen reaktion på måtten? …

        Haha, lägg av! Det är snart midsommar och semestern närmar sig. Jag är så trött i bollen att jag orkar nog inte räkna på det ens om jag fick timpenning nu. 😀 Vill bara dricka öl och vara ledig, helst inte skruva alls känns det som efter festivalhysterin.

        MEN, jag har klurat lite på det där och letat fram en design jag ska testa när orken och tiden återkommer. Om jag lyckas hitta en scanner så ska jag lägga upp en bild, men solen skiner 😎 och grillen är tänd, så jag vågar inte lova nåt förrän i augusti.

          juni 20, 2007 at 18:36 #108142
          Dicst wrote:
          Stefan W wrote:
          …Ingen reaktion på måtten? …

          jag vågar inte lova nåt förrän i augusti.

          😀 Tror jag vad jag vill om 😀 Efter grillning och några öl så kommer det att suga i Saabtarmen igen och ideerna börjar flöda, sen om det man klurar ut blir riktigt lyckat är inte så säkert 😀

          Ska bli intressant att se vad du funderat ut. Jag har bara lite vaga bilder än men nån färdig ide lär jag få till. Jag har aldrig sett nån saab med omgjort grenrör, om nån har ett sådant och vill lägga ut en bild så man kan få en uppfattning om vinklarna mellan rören så skulle det glädja mig.

            juni 20, 2007 at 20:51 #108155

            Det är nog egentligen inte så komplicerat bara man får haj på det. (Mumsmums, tugg) Ljudets hastighet vid den temperatur du har vid full acc i det avstämda området bestämmer hur lång tid det behöver för att hinna från ena porten till den andra. (Slööörp!) Minns jag rätt nu; Enligt Niklas E så är kommer pulsen helt enkelt för tidigt vid låga varvtal och för sent vid höga för att göra nytta. (Svälj) Men nånstans i mitten passar det bäst tillsammans med Saabmotorns porttider och den avstämda pipan. Ska man ha en riktig högvarvare så bör alltså vägen mellan cylindrarna vara så kort som möjligt(!?). Hur räknade du när du fick fram siffrorna ovan? Jag har inte räknat alls än…(hick) Skål! :crazy: Mmmmmm, korv med Västerviks senap! :applause: Mänsklig civilisation!

              juni 21, 2007 at 20:47 #108203

              Jo! På sid 92 i boken Two Stroke Performance Tuning av A Graham Bell finns instruktion hur man beräknar “header pipe length”, allt enligt författarens erfarenheter på området. Man multiplicerar avgasportens diameter med en faktor i ett intervall, t.e.x. 8,2-9,2 som beror cylinder volym, om det är enstegs eller flerstegs sugkona, och på om det är en Road race- eller Motorcross & Enduro maskin.
              Diametern fick jag fram genom att m.h.a. millimeterrutat papper tejpat i loppet och genom att med ett hårt föremål massera portkanterna vilket gav ett avtryck i papperet. Sen räknade jag rutor och fick arean ca 1200 mm3, sen var det bara att räkna baklänges till svaret 39 mm diam. Jag valde Motorcross & Enduro och flerstegs sugkona, sen drog jag av avståndet- avgaskanalen i blocket från blockplanet till kolven.

              Problemet är, som jag begrep redan då, att verkliga arean blir mindre än det värde jag får fram eftersom loppet är runt, och att varvtal och egenskaper som Graham Bell kallar Enduro & Motorcross, och också anger som referens, gäller motorcyklar. Man kan nog påstå att det varvtalsområde som på en 2T MC kallas mellanregister i saabsammanhang kan ses som högvarv på gränsen till rasvarv.
              Sen är det separata pipor och inte nåt som har gemensamt grenrör som han beskriver i sin bok. Det blir alltså knappast trovärdiga resultat av uträkningarna. Avgastemperaturen blir med all säkerhet helt olika beroende på diameterökningen som sugkonorna ger och det ger i sin tur olika hastigheter på tryckpulserna beroende på vart i systemet dessa är vid ett visst tillfälle och att räkna ut nåt med sådana förutsättningar är inte lätt.

              Tanken var att få en reaktion på siffrorna och kanske en tillrättavisning där ett vettigt förslag kom fram.

                juni 22, 2007 at 04:24 #108214

                Skulle man inte kunna göra en regulator som påverkar pipans längd, så att man får rätt avstämning vid alla varvtal? Typ ett teleskop vars längd påverkas av en centrifugalregulator och gaspedalens läge? (fast gaspedalens läge är väl redan givet).

                  juni 27, 2007 at 12:41 #108353
                  Sten-Arvid Larsson wrote:
                  Stefan W wrote:
                  Att stämma av ett gemensamt grenrör tillsammans med en avstämd pipa borde vara en bra början och bli mums för effekten till att börja med eftersom man får samtliga cylindrar att utnyttja pipan och det bör vara lagom med jobb att få till det. Att separata pipor är bäst är det ingen tvekan om men det är mer jobb och kräver mer plats.

                  Skymtar man insprutning på det röda monstret?

                  Och ang avgas,ingen som testat med rörliga avgasportat typ YPVS, som jag ex har på min RD500, eller skotrar osv, finns ju flera olika system.

                Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.