Avtappningskran för kylarvatten?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Avtappningskran för kylarvatten?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Avtappningskran för kylarvatten?

  • Författare
    Inlägg
    • februari 19, 2010 at 11:19 #21691

      Hej
      För några månader sedan fick jag ett läckage på kylsystemet, upptäckte att felet var avtappningskranen på motorblocket (om man nu kan kalla den det). Gick till returbilen och skruvade av en där som jag sedan ersatte den trasiga med. Problemet är att den jag skruvade dit inte heller var i bästa skick precis, som bilderna visar så blir det liksom kratrar eller urgröpningar inuti. Den jag satte dit hade på vissa ställen väldigt lite gods kvar.

      Vad heter denna del egentligen (avtappningskran?) antar det är i denna man placerar ev. motorvärmare. Finns det någonstans man kan få tag i en ny?

      //Simon

        februari 19, 2010 at 11:34 #153486

        Tjo, här har du. Dem kallar det bara för lock. Men annars borde det inte va nått problem å hitta en annan fin begagnad. Packning finns på saabklubbens reservdelslager. Där köpte jag.

        Detta är alltså saabs nummer.

        Article : Lock
        PartNo : 7581259
        Usage : 1987-1989, NLS-USE 9144684

        Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

          februari 19, 2010 at 12:52 #153487

          Hej har bytt några sådana . Har köpt dom nya på SAAB och jag tror inte dom kostade så mycket . Dom håller ju 20 – 25 år !!!!!

            februari 19, 2010 at 13:44 #153489

            Jaså det fanns packning och köpa, då hade jag ju inte behövt krångla med att skära till en själv!

            Mailade bilpartner men dem hade inga, ha sa att dem hade utgått. Skickat mail till några andra så får se om det finns någon som har en liggandes. Tydligen är PartNo 7581259 för bilar från -87 och senare, 7500622 är för -86 och tidigare

            När köpte du nya på SAAB? och hos vilken saabhandlare?

            En lite fråga till, varför slits dessa så kraftigt? jag menar där är ju kanaler i motorblocket också men dessa verkar inte slitas på samma sätt.

            //Simon

              februari 19, 2010 at 21:12 #153503

              fick byta denna på min 900 förra veckan.

              på en annan 900 så tillverkade jag en plåtbit istället.

                februari 20, 2010 at 11:04 #153521

                ok,såg nu det fanns två modeller,men båda borde passa tycker jag. Förmodligen går dem sönder för att man ej byter kylarvattten nog ofta,det korrosion medel som finns mattas ju av med tiden.
                Vissa lock man skruvar av är ju som nya.

                Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                  februari 21, 2010 at 17:28 #153584

                  Ok, tack för alla svar, får hoppas jag hittar någon SAAB-handlare som har den! Annars får väl en ditskruvad plåtbit bli lösningen

                  //Simon

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.