Avtappningskran för kylarvatten?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Avtappningskran för kylarvatten?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Avtappningskran för kylarvatten?
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2010-02-21 17:28 av simme_90.
-
FörfattareInlägg
-
Hej
För några månader sedan fick jag ett läckage på kylsystemet, upptäckte att felet var avtappningskranen på motorblocket (om man nu kan kalla den det). Gick till returbilen och skruvade av en där som jag sedan ersatte den trasiga med. Problemet är att den jag skruvade dit inte heller var i bästa skick precis, som bilderna visar så blir det liksom kratrar eller urgröpningar inuti. Den jag satte dit hade på vissa ställen väldigt lite gods kvar.Vad heter denna del egentligen (avtappningskran?) antar det är i denna man placerar ev. motorvärmare. Finns det någonstans man kan få tag i en ny?
//Simon
februari 19, 2010 at 11:34 #153486Tjo, här har du. Dem kallar det bara för lock. Men annars borde det inte va nått problem å hitta en annan fin begagnad. Packning finns på saabklubbens reservdelslager. Där köpte jag.
Detta är alltså saabs nummer.
Article : Lock
PartNo : 7581259
Usage : 1987-1989, NLS-USE 9144684Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
Jaså det fanns packning och köpa, då hade jag ju inte behövt krångla med att skära till en själv!
Mailade bilpartner men dem hade inga, ha sa att dem hade utgått. Skickat mail till några andra så får se om det finns någon som har en liggandes. Tydligen är PartNo 7581259 för bilar från -87 och senare, 7500622 är för -86 och tidigare
När köpte du nya på SAAB? och hos vilken saabhandlare?
En lite fråga till, varför slits dessa så kraftigt? jag menar där är ju kanaler i motorblocket också men dessa verkar inte slitas på samma sätt.
//Simon
februari 19, 2010 at 21:12 #153503fick byta denna på min 900 förra veckan.
på en annan 900 så tillverkade jag en plåtbit istället.
februari 20, 2010 at 11:04 #153521ok,såg nu det fanns två modeller,men båda borde passa tycker jag. Förmodligen går dem sönder för att man ej byter kylarvattten nog ofta,det korrosion medel som finns mattas ju av med tiden.
Vissa lock man skruvar av är ju som nya.Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.