B252-bygge

Forum Övrigt Projekt / Min bil B252-bygge

Detta ämne innehåller 17 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-04-06 14:56.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare

nowen
    Deltagare

Efter i omgångar haft ungefär hälften till att få ihop diverse motorprojekt så har jag till slut bestämt mig för att få tummen ur med att plocka ihop en B252, dvs en B202 med 90mm slag och 94mm borr.

Det sunda hade nog varit en B201 som borrats 94mm och excenterslipats till 83.5mm slag om man vill ha något som håller att plågas, men ska jag ge mig på 16v för första gången så kan det lika gärna vara ordentligt…

Var startar man?
    För min del var projektet officiellt igång när en T7-topp anpassades för B202-blocket.
    20160215_163859

Tanken är 4 separata spjäll och Trionic 5.5 för sprut och tändning, men mycket kan hända på vägen har man ju märkt med många projekt 🙂

• Detta ämne redigerades 3 år, 7 månader sedan av .
    Bilagor:

nowen
    Deltagare

Som tur är finns det några saker som känns påbörjade så man inte är helt på 0.

Blocket är urtaget för att klara av slaglängden
    20150824_221511

Bearbetad fabriksny vev finns att tillgå
    20160215_215300

och MC-sprutet som legat i åratal kanske äntligen får komma till användning
    20151116_204139

Bilagor:

Men hallå! Detta låter mycket spännande!!

kg70
    Deltagare

Härligt! T7-topp på långblock är något jag funderat över. Gärna mer detaljer!

K-G

Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

krister k
    Deltagare

Häftigt!!! Sugsnurra..?

M.Broberg
    Deltagare

fränt!

nowen
    Deltagare

Härligt! T7-topp på långblock är något jag funderat över. Gärna mer detaljer!
    K-G

Det kommer säkert lite mer om den biten längre fram, men i stort sett är det bolt-on.
    Det man egentligen behöver bestämma sig för är om man ska svetsa om toppen eller transmissionkåpan (eller rent av vara så ful att man täcker upp gapet med papp och silikon).
    Jag ville svetsa om toppen för då passar B212-packningen utan modifikation.

Häftigt!!! Sugsnurra..?

Ja, det blir det. Har en förhoppning om att det kommer ”räcka till” ändå 🙂

nowen
    Deltagare

De helt löjliga dubbelfjädrarna som sitter original måste bytas ut. Måste vara det svampigaste jag någonsin känt på.
    Enkelfjädrarna känns som mer normala trimfjädrar.
    20160216_212639

Kamaxlar från Gunnar ”Professorn” Lundström.
    Duration: 263 grader, lyft: 10,8 mm och nockvinel: 105-108
    Känns som de kan vara aningen för snälla, men väljer att lita på professorns omdöme tills annat bevisats 🙂
    20160216_212646

Ny koppling lär vara en bra investering och en Sachs till 8v Turbo är väl både lite standard och känns rätt.
    20160217_002057

När det gäller kolvar så går jag en billig väg och tar något som ”passar”.
    Quality Speciality Components QS-203 för VW typ4 som ska svarvas till rätt komphöjd och sedan fräsas för att vara på den säkra sidan med ventilerna om någon häftigare kam tillkommer senare.
    Plus för att det är 24mm kolvbult till skillnad från de vanligt använda typ1-kolvarna.
    20160217_002625
    modifieringarna är hittills bara skissade på papper, så färdiga kolvarna återkommer jag med.
    Tyvärr är SAABs egna 94mm-kolvar inget som går att använda med långslag,annars känns ju dom av naturliga skäl mer ”gedigna”.

4 saker parallellt nu framöver:
    1. Få toppen portad och mirad.
    2. Insugsbygge och få det matchat emot toppen.
    3. Modifiering kolvar.
    4. Jaga reda på komplett T5.5

Bilagor:

M.Broberg
    Deltagare

det vridet som blir vettefan om en 8v turbo koppling pallar. skulle kolla på 220 kopplingen som kom 1990 på turbon.

Dessutom finns det då förstärkt tryckplatta från sachs att tillgå om det skulle vara så. kräver ett svänghjul från 90-93 T16 (även Lättryckaren har detta svänghjul)

nowen
    Deltagare

det vridet som blir vettefan om en 8v turbo koppling pallar. skulle kolla på 220 kopplingen som kom 1990 på turbon.
    Dessutom finns det då förstärkt tryckplatta från sachs att tillgå om det skulle vara så. kräver ett svänghjul från 90-93 T16 (även Lättryckaren har detta svänghjul)

Hade ju kanske varit en bra sak att tänka på och dessutom spara några kronor på en billigare koppling, men får bli ett första skott med den här när den ändå finns på hyllan (och den här typen av svänghjul redan är på date med fräsen).
    Första omgången lär lådan vara det största problemet. Den är visserligen genomgången, men är helt fel startpunkt om man ska upp på några fina vridsiffror.

Det blir nollbalansering av vevpartiet så det går att byta svänghjul och koppling senare om det skulle behövas.
    Till att börja med blir det att se om innehållet i maskinen håller. 94×90 i en H-motor ger ju ett ohälsosamt bryt på ganska tunna väggar.

nowen
    Deltagare

Svänghjulet till 215mm-kopplingen blev inte helt som jag hade tänkt mig, så det blir att göra ett nytt och då för den större kopplingen.
    Den mindre kopplingen behöver dom tydligen till Volvo B230 för att det ska palla för effekten när man trimmar så den blir nog inte svårsåld i snömodden som är ute 🙂

Adapterkit för T5-trigger på remskivan ramlade ner i brevlådan igår:
    20160219_092433

Även stålstång och ett par stålfingrar införskaffade om man skulle få tid över att göra ordning på någon kokillåda:
    20160219_092452

Även en avritning av flänsarna till MC-spjällen har blivit av, men svårt att hinna någon med tid att skära till dom har jag märkt…
    20160219_093445

Hade räknat med att få iväg toppen till filaren med stort F denna vecka, men inte fått kontakt.
    Hoppas på kontakt i helgen så inte hela projektet blir hängande på den biten…

3 uppsättningar kolvar iväg för fräsning för att ha lite att labba med. Borde räcka hoppas jag 🙂

Bilagor:

saabaero
    Deltagare

Lär väl knappast bli ett problem med vridet för lilla turbokopplingen heller.
    Vet inte exakt vad den klarar men nog lär det vara över 300Nm och dit lär du väl inte komma med den ökade volymen.
    Den mindre kopplingen gör ju livet enklare för syncarna så det finns ju ingen anledning att köra större än nödvändigt.

B252 är väl fö ett ganska välbeprövat koncept i folkrace så helt kass är det nog inte
    Är veven från lång eller kort motor ?

nowen
    Deltagare

Lär väl knappast bli ett problem med vridet för lilla turbokopplingen heller. Vet inte exakt vad den klarar men nog lär det vara över 300Nm och dit lär du väl inte komma med den ökade volymen. Den mindre kopplingen gör ju livet enklare för syncarna så det finns ju ingen anledning att köra större än nödvändigt.
    B252 är väl fö ett ganska välbeprövat koncept i folkrace så helt kass är det nog inte Är veven från lång eller kort motor ?

Tror väl egentligen inte att vridet blir ett problem för kopplingen, framförallt inte före lådan ger sig, men intresset för att få fram ett program för de nyare svänghjulen fanns det gemensamt intresse för så det blir en omgång för det. Får väl helt enkelt se vad som hamnar på den här och vad som går till annat.

Veven är från en långmotor. Kunde nästan lika gärna blivit en kort, men blev smidigt i det här fallet när det fanns en ny i hyllan.

Beprövat, definitivt, men de flesta lever inte så länge. De är nästan uteslutande 8v också, så tekniskt blir dom väl mer B251 😉

För egen del är det nog mest sprutet som är den mest intressanta biten (och 16v som är ett nytt kapitel för min del). MegaSquirt har varit på G ett antal omgångar, men aldrig blivit av.

saabaero
    Deltagare

Kan tänka mig att konceptet inte är optimalt om man tänkt sig att varva mycket. Blir ju mycket sidokrafter pga de korta stakarna i B2x2

T5 är ju välbeprövad men blir kanske svårt att hitta färdigt B252 program

nowen
    Deltagare

Kan tänka mig att konceptet inte är optimalt om man tänkt sig att varva mycket. Blir ju mycket sidokrafter pga de korta stakarna i B2x2
    T5 är ju välbeprövad men blir kanske svårt att hitta färdigt B252 program

16v med hydraultryckare är ju inget som gillar varv heller så blir nog att åka mycket på vridet 🙂

Blivit lite insugplock så att herr filare kan sätta igång på riktigt.
    GSXR1000RR-spjällen har fått stå åt sidan till sina storebröder ifrån Hayabusan, vilket ”ställde till det lite” i och med att mina plattor och gummin var för det mindre spjället.
    20160227_114111

Men ett omgång med filen så ska det nog bli ordning på fortet
    20160315_213002
    20160315_213016
    20160315_212948
    20160315_212942

Bilagor:
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng