Balansfaktor för en 1730cc

Forum / Övrigt / SSR / Balansfaktor för en 1730cc

• Författare

Hej,

Jag renoverar en svart motor för min 67’a med lätt trim i baktanken. Begagnad 1700 vev och smidda Diamond pistons från Chip Lamb)West of Sweden. Min maskinist har borrat motorn idag, men frågade om jag kan ta reda på vilken balansfaktor V4’an har så han kan tillverka bobvikter. Är det någon som vet balansfaktorn här på forumet. Min maskinist har aldrig sett en SAAB V4’a tills nu. 🙂

Tack på förhand,

Lars

februari 25, 2010 kl. 02:49 #153775

Ingen vet i Amerika i allafall,
        Och ingen vey hur man ska inräkna balans axlen i det hela….

Normala svaret är ’er uuuuh vi fixar det, oroa sig inte’ även när dom har aldrig sett en V4 i livet…

Själv väger jag stakarna o kolvarna och fixa som dom är samma men jag har haft 4+5 olka märke och längd stakar och därmed olike komphjöd kolvar och sä länge dom matchar, inte skickat vev o skräpet ut för balans.

Aldrig märkte ovanlif vibration eller nåt annat.
        varvar förbi 7000 i rallybilen (pga 5.45 slutdrev och 62cm höga däck) ibland upp till 7500
        har hållit bra….
        än sä länge!
        Min gamla kompis Bengt Erik Ström sa att fabrikens rally avdelning kapade av balans axlen, hade en rullage i stället för den balans lager och åkte utan.
        ’Visst hade man lite vibration vid tomgång men ven åker på tomgång?’

Vad bygger du?

Hur mycket fick du betala för vev och kolvarana?

februari 25, 2010 kl. 08:00 #153780

Ballanser är bra, vet de fa om det ger mer effekt men man får en mycket jämnare gång i motorn. Min maskin som är helbalanserad, max varv på ca 8500. Normal fall under köring max 7500. Den går fa… så mycket gämnare över hela registret än en std V4 maskin.

Prinsipen för att balansera en V4-vev är samma som en V8-vev om jag förstått rätt.
          Exakt hur de gör har jag ingen koll på men man behöver.
          Vikter på kolv, vevstaks, vevlager, kolvbult mm, allt som åker upp o ner.

Sen så sa väll saab att man inte behövde balansera motorn, vevev.
          Därav att så få vet något om balansering.
          Eller har jag fel?

februari 25, 2010 kl. 11:28 #153788

Tack för era svar. Jag hade aldrig hört talas om balansfaktorer och bobvikter innan min maskinist frågade mig om jag vet vad balans faktorn är. Jag trodde att det bara var att väga stakarna på två vågar och väga kolvarna och kanske balansera veven.
            Bygget är inte så speciellt. Har en 67’a som jag ska användas som som transport till jobbet när min ny SABB får ledigt på vintern. Det blir nog också lite backe i helgerna. Men mera på hobby sidan. Det är svårt att hitta delar i OZ (Kaross delar är svårast) Så det är mera att ha kul på heljen och visa upp en ovanlig bil än att åka fort. Det blir 1700cc med 40.33mm komp höjd, lättat flywheel, polerade kanaler, Simons 2″ avgassystem och jag är inte säker på vilken kamaxel jag vill ha än.
            Jag ska sätta ihop blocket så jag kan mäta kompressionen innan topplocken blir planade Mina uppgifter säger att den är lite under 9:1. Så den kan väl höjas lite.
            Jag betalade U$1781 fär alla delarna med frakt från ”West of Sweden” Det var:
            En begagnad 1700 vev, nya smidda kolvar, ringar, alla lager, lyftare med stötstångar, hög volym oljepump och alla packningar.
            Fuling vet du balansfaktorn som din maskinist använde? Typiskt exempel 50% etc.
            Eller är Vurpas teori rätt? jag har sökt google på Svenska och Engelska och kan inte hitta något om SAAB eller Ford V4 balansfaktor eller bobvikter.
            Min maskinfirma är väldigt anal, eller petnoga heter det nog på svenska. En svensk bilplåtslagare som jobbar på http://www.sleepingbeauties.com.au/ rekommenderade honom så han vet nog vad han gör.

februari 25, 2010 kl. 12:20 #153789

Med balansfaktor så menas kolvens och vevstakens övre 1/3-del i förhållande till den cylinderns totala motvikt. Alltså vikten av vevaxeln. För en 4:a så blir det ju 1/4 av vevaxelns totalvikt per cylinder.

Anledningen är att massan i motviken balaserar ut kolvens vikt + masskrafter som man får av last+varvtal. Vid vissa varvtal kan det uppkomma resonans så att enn viss vibrationsfrekvens överlagras och ökar i amplitud = ett helvetes ljud.

nu är jag inte någon expert i ämnet, men jag har utforskat ämnet för andra motorer som har dubbel förmåga att vibrera överlag.

Har fått berättat för mig att en multicylinder med likformig gång inte behöver någon balansfaktor. för mitt fall var den en en-cylindrig motor, som inte har någon utjämning mellan cylindrarna.

Jämför en 6:a och en 3:a som har lika antal momentpulser per varv. Jämför en 2-t med GT och std vev. ingen stor skillnad.

Vill rekommendera dig att ta reda på vad en olikformig 4:a har för balansfaktor och lägga sig någonting där i mellan. v8:or är nog bra att titta på, men använd det inte som ett riktvärde.

februari 26, 2010 kl. 12:35 #153851

Jag vet inte om någon är intresserad men jag pratade med Fulings maskinist idag. Precis som han sa. Samma som en V8’a. 100% för roterande och 50% för återgående. Jag förstår inte mycket av det men min maskinist förstår nog förhoppningsvis. 🙂

februari 26, 2010 kl. 15:23 #153854

Om man kan använda samma balansfaktor för en 90 graders V8 och en 60-graders V4 så tror inte jag att balanseringen spelar någon större roll i sig.

Viktmatchning ja, men en dynamisk balansering som har för syfte att dämpa harmoniska svängningar och det finns en tumregel som gäller för alla motorer?

mvh
                  Truls

mars 13, 2010 kl. 12:06 #154678

Nu vet jag vad maskinisten menarde med ”balansfaktor”. Vevaxel, svänghjul,tryckplatta och allt som sitter på framsidan av vevaxeln blir balanseratpå en gång. Bobvikterna motsvarar kolv och vevstakarnas vikt. Så det låter som att det blir bättre balanserat än ny. Jag gör nog det sens delar kostar mig skjortan här nere och balanseringen 1500-2000 kronor.

Men jag fick mera problem innan balanseringen blir aktuell. I förra månaden köpte jag en 1700 vev och kolvar från en respekterad säljare i Staterna. Han sa att veven var i mycket fint skick.
                    Kvittot säger:1700cc V4 Crankshaft, checked as standard within .02mm etc.
                    Jag köpte också alla lager(standard size sens han hade veven kollad med hans engineer)från honom. I alla fall, jag provmonterade vev och kolvar för att kolla toleranser och räkna ut kompressionen idag. Flexigauge på ramlagren gav mig 0.038-0.070mm och ramlagertappens diameter var 56.972-56.984mm. Workshop manual säger 0.012-0.048 spel och diametern 56.980-57.000.

Vevtapparna var 0.025-0.50 med flexigauge och diametern53.972-53.990. Shopmanual säger 0.014-0.054mm och 53.98mm.

Jag är en novis i motor renovering, så jag undrar om min säljare skulle ha sagt att veven är på gränsen att vara utsliten men du kan ha den billigare än US500 sens (it needs to be machined) Är det någon som kan hjälpa mig med dom här siffrorna. Förhoppningsvis är jag helt okunnig och för pedantisk. 🙂
                    Ska jag ringa säljaren och säga att veven behöver machining och undersized bearings.

MVH

Lars

ps. Sorry about the Svenglish, Har inte bott i Sverige på 22 år.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.