Banta / lätta en 96:a

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Banta / lätta en 96:a

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Banta / lätta en 96:a

  • Författare
    Inlägg
    • februari 20, 2013 at 12:50 #7171

      Hur många kilon kan man egentligen kasta bort från en 96 V4 utan att den slutar se ut och fungera som en sådan?
      Vill man nå extrema resultat måste man så klart spara in på varje liten småsak om den så bara väger ett hekto men det ska ju vara mödan värt också… Var sitter de stora kilona man lätt kan kasta bort och vad får Bilprovningen att protestera?

      Ni som kör/kört rally borde ha bra koll på detta.
      Vad väger en lätt rallybil, buren borträknad? (hur hemsk ljudnivån är vågar jag inte fråga…)

        februari 20, 2013 at 13:34 #52546

        Ät isbergssallad en dag i veckan istället och borsta av snön/gruset från skorna innan du sätter dig i. Visst kan du spara kilon på en race/rallybil, men för en bruksbil…? Uj, va trött du och dina passagerare ska bil på eländet.
        Jag kan komma ihåg att väga upp mina grejer till 93:an innan jag sätter ihop den får vi se.

          februari 20, 2013 at 14:12 #52550

          Det som jag kommer och tänka på är:

          1. Lättmetallfälgar

          2. Om du gillar att pyssla så borde du kunna bygga egna plastdörrar, men en mindre fyrkantsram för hålla nån styrsel när du stänger dörren.

          3. Lättviktsrutor.

            februari 20, 2013 at 14:52 #52552

            Jag byggde rallybil första gången med helt urplockad inredning och med bortskrapad underredsmassa.
            Vid reg.besiktning var bilen 20 kg tyngre än i orginal typintyg!!!
            1000 kg , det var nära att jag fick höjd vägskatt.
            En förklaring var monterad burbåge och gjutjärnsväxellåda (utan diffbroms).

            Sabbe

              februari 20, 2013 at 15:03 #52555

              En rallybil i tävlingsskick väger ungerfär lika mycket som en standardbil. Kasta ur inredningen och ersätt den med lätta stolar och en bur, ta bort underredsmassa och isolering så har du lika vikt.

              Byter du ut rutorna mot polycarbonat tjänar du några kilo.
              Byt ut skärmarna till plast och du tjänar ytterligare något kilo.
              Byt bagagelucka och motorhuv till plast, ytterligare lite viktbesparing.
              Skrapa bort all underredsmassa och ta bort isoleringen så tjänar du ca 6 kilo

              Nu har du lagt ut en förmögenhet i plast och massa arbete och tjänat ca 20 kilo. Jag antar att du skall ha kvar original inredning i bilen

                februari 20, 2013 at 20:52 #52585

                Vægde inte rallycross v4 ca 750 kg? så endel bør kunna bantas. 96v4 75mod skal vege 900 kg inkl verktyg ock reserv-hjul,eksl førare.2 letta stoler kontra org=15 kg sparat.plexi bakruta kontra org=3-5 kg .minns inte exakt

                  februari 20, 2013 at 21:12 #52590

                  Blir inte mycket bil kvar om man ska vara extrem…. Per Eklund körde med uppspänd säckväv på dörrarnas insida…. Någon stans måste man kanske dra gränsen och det kan man bara skälv avgöra.

                    februari 20, 2013 at 22:47 #52597

                    Enig! Men ørpluggar kostar ungefær 10.- ock 100kg tilsvarar ca 10 hk(i følge eksperter) men hk kontra vikt forblir en sanning.aerodynamiken er inte så langt bak Porshe,så om man beveger seg innom 150-180 km/t kan man ha hur kult som helst,evt spara fuel.ock man merker vekt-reduksjon,spesielt vid kurvtagning ock aksellerasjon.Hullborring av dør.ca 850gr,bortagning av fønster-hiss++3-4kg per dør.uorg skjærmar kontra org upptil flera kg. Lykka til!

                      februari 21, 2013 at 06:24 #52605

                      Problemet är ju att allt som väger något i en bruksbil vill man ju ha kvar!

                      I min 63:a vägde passagerarstol, baksäte, verktyg och reservdäck 48,6 kg. Plockar du ur alla rutor utom vindrutan och skruvar bort skärmarna kanske du blir av med 50 kg till… Nästa steg blir ju att ta fram hålsågen och borra ur att plåtytor, som de gjorde med Monstret.

                      Pelle

                        februari 21, 2013 at 20:20 #52629

                        Men jag har inte skrivit något om bruksbil! 😛

                        Bantningen är inget definitivt projekt men frågan har (som flera av er säkert redan förstått) gnagt i min skalle ganska länge. Jag är van vid bullriga bilar och en massa knas men mina fordon brukar ha en tendens att ÖKA i vikte med tiden så att gå åt andra hållet vore en nyttig utmaning. Jag ser det som en möjlig kul utmaning som kanske kan bli ett riktigt projekt men för att locka vill jag helst se att det verkligen går att få ner vikten rejält.

                        Tror jag hört ett påstående om en TT kortnos som utan rallybur var nere någonstans på 600-talet kilon. Om det sedan var 600 jännt eller 699 ska jag låta vara osagt. Och på tal om tvåtakt finns tveklöst ett antal kilo att spara på ett motorbyte. En luftkyld tvåtakts MC-motor med slutväxel från t.ex. en gammal merca skulle tveklöst spara fler kilon än t.ex. lättare stolar och plastfönster. Ska lättviktsspåret locka mig vill jag nog ha LITE mer 96:a kvar…

                        Om man är flitig med att kasta bort småsaker som dörrhandtag, fönsterhissar, solskydd och annat som egentligen inte väger mycket per pryl kanske det ändå kan bli några 10-tal kilon tillsammans. En plastruta där bak, bort med passagerarsätet, aldrig fylla mer än halv tank, göra sig av med reservhjulet och all massonit men spara mattorna… Borde man inte kunna spara ca 100 kg åtminstone? 100 kg känns definitivt i gaspedalen. 🙂

                          februari 22, 2013 at 08:01 #52642

                          vad är det du vill uppnå egentligen? En så lätt bil som möjligt för att se vad som är möjligt?
                          Det går säkerligen att lätta till extremgränsen och fortfarande vara laglig men vad ska du göra sen då? Titta på bilen i garaget?
                          Vad är liksom slutmålet?

                            februari 22, 2013 at 17:47 #52649

                            Hva med nyfikenhet ock egen-erfaring?

                              februari 22, 2013 at 20:55 #52663

                              Väger man allt man slänger ut, som vissa gör, så vet man mycket man lättat.

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.