Bantning inför släptransport?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bantning inför släptransport?

  • Detta ämne har 28 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2015-04-22 17:41 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26984

    Tjo! Inom kort ska jag hämta en 96 V4 på ett vanligt hyrsläp från OK med totalvikt på 1000kg. Med min dragbil och B-kort är gränsen 1050 så jag kan inte klara det lagligt med rejälare släp och då är det lindrigare att ha lite överlast om jag fattat lagen rätt, samt att ekipaget måste vägas för att bevisa brottet.

    Till ungefär vilken vikt går det att snabbt banta ner en V4 om man är ensam och inte har tid eller fältmässiga redskapsresurser för att plocka ur motor och växellåda?
    Om jag kastar ur stolar, gummimattor, baksäte, plywood/masonit, reservhjul och batteri samt gör mig av med bakhjulen och eventuellt dränerar tank och kylsystem borde vikten minska betydligt. Förmodligen inte tillräckligt, men kanske så pass att en nitisk polis köper lögnen?

    Äh, jag försöker räkna själv: Fulltankad och körklar 920 kg enligt VHB. Tre hjul = 30 kg? Batteri 20? Framstolarna 30kg, baksäte 15? Kylvätska 10kg, Tom tank -25? Gummimattor, masonit, plywood 20kg tot? Verktyg… Tja, kanske skrotet är nere i 750-800 kg efter den bantningen, vilket innebär 100-150 kg överlast… 🙁
    Någon som vet hur illa lagen ser på sådana styggelser om jag mot förmodan blir antastad av Konstapel Krass?

    #202241
    Janne Hagnell
    Moderator

    Har ingen aning om polisen graderar övervikt. Så länge den inte är absurt stor, bara? Är det verkligen mödan värt att pilla bort 10 kg här och 20 kg där?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #202244

    Många bäckasiner små… Bantningen handlar mer om att skapa ett diskussionsunderlag inför en eventuell poliskontroll. Bara det att kärrans siffror är ok mot bil och körkort är en bra början. Surgurkan ska ändå plockas i bitar när den kommer hem så småplocket är inget bortkastat arbete. Om den SER rensad ut är chansen större att jag kan prata bort en skeptisk polis som kollat vikter i datorn. Slutligen kan jag skylla på att förra ägaren hävdade tvåtaktsmotor så kan jag dra av 50 kg till. Resten skyller jag på någon räknekunnig tomte i saabklubben. :duck

    Med tillräckligt många ord tickar klockan och fikarasten blir mer lockande för polisen än att dra fram vågen. Hoppas jag…

    #202253
    hup213
    Deltagare

    Förarens vikt, beräknad till 75 kg ingår ju också i tjänstevikten.

    Pelle i Härnösand

    Pelle i Härnösand

    #202257
    Janne Hagnell
    Moderator

    @HUP213 wrote:

    Förarens vikt, beräknad till 75 kg ingår ju också i tjänstevikten.

    Pelle i Härnösand

    För en gångs skull talar vikten till min fördel! :ID

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #200523

    Sant om tjänstevikten, men det som står i verkstadshandboken uppfattar jag som tjänstevikt EXKLUSIVE förare. En 96 V4 uppges väga 905-930 kg startklar och fulltankad beroende på årsmodell. Tjänstevikten för min 75B är 1000 kg enligt Transportstyrelsen så det verkar stämma.

    Det slog mig idag att jag har en tow-bar till volvovalpen och på denna har jag svetsat ihop ett fäste för att bogsera V4, dock med feta ”radiobilsgummistötfångaren”. Detta fäste passar alltså inte på en äldre 96:a med kromfösare. Jag antar att också plattjärnen mellan stötfångare och kaross ser helt annorlunda ut.
    Tow-bar är en helt förträfflig bogsermetod och enligt min gamla SFRO bygghandbok är bogsermetoden att jämföra med dollykärra, d.v.s. det behövs varken styrman eller trafikförsäkring till det dragna fordonet. Visserligen är det låg bogserfart som gäller men jag kör ändå sällan fortare än 60 med volvovalpen.

    Vet inte hur kexig hämtbilen är men den såg åtminstone ganska ok ut på utsidan. Är den helt rutten i nosen är tow-bar en dålig idé. Jag vågar heller inte lita på att stötfångarfästena för 76:an passar på en äldre bil. Sedan finns ju också den höga sannolikheten att hämtgurkan sitter fast i bromsarna så det blir nog kärra i vilket fall.

    #202269
    hup213
    Deltagare

    Vill korrigera förarens vikt i tjänstevikt; Skall vara 70 kg, inte 75.

    Pelle i Härnösand

    Pelle i Härnösand

    #202270
    hup213
    Deltagare

    Jag vill inte besvära dig igen, men Transportstyrelsens uppgifter får tas för vad som gäller.

    Pelle i Härnösand.

    Pelle i Härnösand

    #202441

    Hmm, jag var åter inne på tow-bar, som ju inte bara är en tekniskt utmärkt metod, utan dessutom gör ekipaget lagligt på det där trevligt diffusa sättet. Så fick jag nyss beskedet att ägaren lokaliserat regpappren och hon drog sig till minnes att bilen stått ca 15 år på samma plats som trädgårdstomte… Tror inte det är mycket till hopp om rullande hjul och jag får nog vara glad om hjulen ens följer med bilen när jag drar loss den… På torsdag hyr jag en kärra och hoppas få på skrotet. Kan vara värt besväret även om karossen är en fisksump. Ska vara någon slags rallymotor i bilen så bara att få stilla nyfikenheten är värt hämtningen. -Och så får jag ju reta frugan med att släpa hem ännu en gurka! :CE

    #202532

    Mycket hopplöst skräp har jag släpat hem under åren men detta projekt tar nog bänglighetspriset! Äventyret passerade ganska snart en psykologisk punkt utan återvändo, samtidigt som det hela tiden uppstod små förrädiska glimtar av falska förhoppningar. Vad 15 år gör med en från början ganska schysst kaross är inte precis rocket science och naturligtvis släppte båda framhjulens bärarmar redan vid första rycket. I över fyra timmar kämpade jag decimeter för decimeter med att få upp liket på ett hyrsläp som snabbt krympte i närvaro av den ruttna gurkans dåliga andedräkt.

    Tattarlassens okrönte mästaregerdock inte upp, så med plankor, spännband, spakblock och olika domkrafter gled likbilen till sist på plats med en sugpassning som hade gjort CE mått-Johansson grön av avund. Ett improviserat linjärt kullager av två plankor med några stålrör mellan gjorde mirakel under gurkan på den sida där framhjulet satt som lösast. Hemresan gick utan problem rakt genom Stockholm. Projektet är dock inte över än, skiten ska av också, och kärran ska tillbaka till OKQ8 inom fyra timmar. Enklast vore att backa mot ett träd, knyta fast rötgurkan och gasa på framåt, men det blir elakt mot släpet…

    Värt besvåret? Hmm, det tål att funderas på… Finns en del bra delar på bilen, så okej då. Det där med rallymotorn då? Tja, något bus är det definitivt med bilen, men inte det hungriga korsinsug och dubbelblåstoppar som uppenbarat sig i mina febriga drömmar. 1972 hade motorn hur som helst inte tvåportsförgasare och 2″ avgassystem med halvt ”ormbo” under hakan är inte standard. Bilen ska ha blivit betydligt piggare efter motorbytet så jag gissar på insug från -77, kanske lite större förgasare och förhoppningsvis en något rivigare kamaxel. Har jag riktig tur är blocket dessutom borrat, men om det spelar någon roll efter 15 års utomhusvistelse återtsår att se…

    #202533

    Avlastat, ja snudd på avkastat! Två rejäla trästolpar under magen på likbilen, surra bakänden i garaget, palla upp på strategiska ställen med klossar, reglar och bilhjul, sträcka upp och hasa en bit med spakblocket och till sist köra dragbil och släpvagn framåt försiktigt. Schkkrrrrrrlupp så var saaben av från flaket!

    Slutsats: Det VAR värt besväret, men OKQ8:s tusenkiloskärra är inget för en 96:a man är rädd om. Möjligen att man kan lasta en osänkt originalsaab utan att skada den om man har långa stadiga ramper och är väldigt försiktig.

    #202539
    krister k
    Deltagare

    …å var är bilderna..? 😉

    #202540

    Jasså, det ska fluktas också? Försöker ordna några rysarbilder, sådant kan ju vara kul. Jag återkommer. Ska ta en titt under luftburken också, och försöka mäta förgasarhalsarna utifall någon här kan gissa något.

    #202548





    #202551
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tänk vad fräsch en V4:a kan se ut utanpå och ändå vara helmurken under! Har de använt motorrummet som drivbänk?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng