Bantning inför släptransport?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Bantning inför släptransport?

  • Detta ämne har 28 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2015-04-22 17:41 av .
Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #202552
    sonettlll
    Deltagare

    Avgassystemet är ett Simons sportsystem för v4an, 2portinsug fanns på taunusmotorerna innan Saab började med v4, med lite tur har du en Taunus 1700cc motor, förgasaren skulle kunna vara original Taunus v4. När du tar ur motorn, kika i utblåsen om det är uppfilat, annars tror jag du har en standard 1700 fordv4..Mats

    #202556

    *skrattar gott åt Jannes fråga om drivbänk i motorrummet* Nja, bilstackarn bodde under en gran tillsammans med förra motorn (utan topplock) som var på god väg att återgå till naturen.

    Aha, Simons rökrör alltså? Ja det ser definitivt ut som fabrikstillverkat för just Saab V4. Under passagerarstolen sitter en ovanligt lång ljuddämpare. Med lite god vilja tror jag den kan anas på en av bilderna. Boaormen under hakan ser tight stukad ut, men den borde tveklöst flöda bättre än originalet.
    Boaorm under motorn, råttbo under baksätet, rester av stort getingbo samt självkomposterade trösklar och golv… Jag fick hela jäkla Skansen alltså! :mrgreen:

    Taunus 1700-motor låter rimligt. Om den har någon kul kamaxel också antar jag den i så fall är ganska snäll eftersom förra ägaren inte minns att bilen skulle varit svårkörd på något vis eller ”toppig” i karaktären. Större cylindervolym kan förklara hjulspinnet hon råkade få till inför förvånade grannar. 🙂
    Hur är effekt och vridmoment i en 17M jämfört med 1500 saabmotor?

    Nästa steg i projektet blir att se om motorn går att dra runt med ett fräscht batteri. Antar att man inte bör bruka våld mot remskivan med tanke på fiberdrevet. Jag utgår från att motorn rostat ihop helt inuti, men det finns kanske hopp när den stått med huven stängd och luftburken på plats.

    #202558
    Janne Hagnell
    Moderator

    Försök inte tvinga runt motorn!! Ur med stiften, i med diesel och låt verka. Sätt på hylsa på remskivan och lägg på liiite tryck. Ur med stiften, i med mer diesel. Upprepa så länge det behövs. Börjar det klucka om du trycker omväxlande fram och åter så har kolvarna släppt. Kolvringarna sitter fortfarande fsst, men det går åt rätt håll.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #202576

    Är ju lättare att starta med motorn kvar i bilen än att ha den lös, och att bråka med remskivan känns läskigt. Nog borde man komma åt att bruka lagom våld på svänghjulet via inspektionsluckan i växellådan? Åtminstone för att avgöra om motorn är helt ihoprostad.

    Så rutten som karossen är tänker jag inte skämmas över att underlätta mekandet genom att lägga några rejäla snitt med vinkelslip och tigersåg. Hur gör ni mer rutinerade amatörskrotare när ni slaktat en bil fullständigt och vill bli av med ägarskapet? Bilskrotarna brukar väl vilja stå för källsorteringen själva, inte gärna ta emot några plåtbitar och skriva på pappren…

    #202583
    Janne Hagnell
    Moderator

    Det beror på. Lämnar du till firmor som bara är ute efter metallen brukar det vara okej att plocka det mesta.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #226096
    vidar
    Deltagare

    Det är ju som konst! 😀 Färgskalan och kontrasterna kvalificerar för vilken utställning som helst.

    Härligt att läsa om ditt äventyr. Nånstans slår ju strapatsgenen till och bara driver en vidare när de flesta människor hade struntat i liket.

    #234160

    Först nu, långt efter släptransporten, har bantningen satt igång på allvar eftersom uppställningsplatsen behövs till vårens sedvanliga vedleverans. Verkar inte längre gå att ladda upp bilder smidigt från min pekdator så det får bli ord i stället:

    Men hallå, hade inte årsmodell 1972 golv i motorrummet? På den tänkta bilden ser man hur motorrummsgolvet bara är kvar som en smal tunga under växellådan. Framvagnstornens nedre fästen är helt separerade från karossen och inre hjulhusen rejält kexiga nertill.
    Mitt i detta brunkantade ingenting går det grova avgasröret förbi som om det bara tillbringat sin semester i jorden. Rörskarven i höjd med drivaxlarna gled isär av sig själv när jag skar av rörklämman! Verkar vara tjockt och stabilt gods i hela avgassystemet, djupt imponerande!

    Jag har konstaterat att motorblocket är grönt under smutsen. Finns någon märkning som kan hjälpa till att identifiera en 1700 taunusmotor? Det står Fomoco III och några siffror på kamdrevkåpan. Till min stora glädje var motorn full av fräscht glykolvatten fortfarande efter 15 år i mullen. Dessutom går motorn lätt och fint att dra runt med handkraft på remskivorna med ett normalt kuggspel i balansaxeldrevet.
    Räknar med att strax få loss avgasrören från topparna och se om där är stort nog att matcha det grova avgassystemet.

    #234162

    Är det min lyckodag idag? I stället för originalmotorns ca 32 millimeters avgasportar mötttes jag av herrejössesjävlarhål på närmare 45 mm in till ventilerna! Undrar vad med som kan vara fixat med motorn? Kvinnan som ägde bilen hade inget minne av att motorn var svårkörd, men en aning busigare kamaxel är kanske ändå rimligt att anta? Berättelsen om hur hon råkade riva loss inför grannarna talar kanske mer för 1700cc än för effekt enbart med hetsig kamaxel. Förgasaren känns ganska liten i förhållande till avgasportarna men jämfört med original 96 enkelportare blir det nog ganska mycket mer flöde.

    Det hänger rejält med rostkakor inuti avgasportarna och avgassystemet har nog rostat mer på insidan än utanpå. Det är ändå så mycket rör kvar att jag tror detta system kan överleva minst ett nytillverkat originalsystem. Nu har jag förvisso nyligen bytt allt utom bakre burken (som skramlar betänkligt) på Spökplumpen, men det är ändå lite frestande att testa rallysystemet. Med bara en fullflödesburk baktill och bazookatjocka rör skulle jag förmodligen få spader på ljudnivån ganska snabbt. Kan simonrören göra något mätbart för bränsleförbrukningen vore det kanske en ursäkt, men jag som i stort sett aldrig drar motorn högre än kanske 3500 har nog inte mycket att vinna på friare avgasflöde.

    #234231

    Motorn och lådan är ur, och separerade. Att hitta ett lättat svänghjul känns inte längre förvånande. 🙂
    Svarvningen är gjord axiellt ner till några mm från startkransen och radiellt precis in till tryckplattans ytterkanter.

    Tror jag glömde nämna att oljeryckskontakten sitter på ett T-rör med givare för elektrisk tryckmätare.
    Nu vill jag väldigt gärna klura ut cylindervolym och typ av kamaxel, helst utan att lägga tid på total rivning i nuläget.
    Inför en eventuell provstart av guldklimpen vill jag dock ha totalkoll på delarna, men det får bli ett senare projekt.
    Eftersom jag inte behöver en rallymotor egentligen, kanske jag kan övertalas att byta den mot t.ex. en 850 TT i dugligt skick.
    Om det nu är en 1700 i ok skick och med lagom rolig kamaxel, vad kan den då vara värd i pengar?

    #234418

    Avgassystemet har en meterlång absorptionsdämpare under golvet och den mörkblå bakburken bär fortfarande etiketten Simon Rally Sportsystem.
    Hur illa brummar det inuti bilen av ett sådant system?

    Kopplingslamellen sades vara slutkörd, eller så var det något simplare kopplingsfel som gjorde att bilen ställdes undan ganska kort efter motorbytet.
    Hydraulslangen ser hur som helst ut som en mumie av eltejp…

    Nu är det nästan så att jag hoppas Spökplumpens helt förträffliga motor plötsligt brakar ihop så jag får en ursäkt att byta till rallymotorn efter en ordentlig genomgång, och sedan ta semester från den ibland gansa krävande ecokörningen. Men kanske kan en rallymotor rent av vara bättre än originalmotorn på att omvandla bensin till rörelse om när man som jag vill att det ska ske kraftfullt följt av frihjulningar med motorn avstängd?

    #235700
    sonettlll
    Deltagare

    Det är inte fel att ha en starkare bränsleeffektiv motor om man vill ekonomiköra. Jag tror du måste byta förgasare, din solex kommer nog från en ford v6a,
    du har kuggsegment som öppnar båda portarna samtidigt,dessutom är chokespjällen borttagna i något missriktat trimsyfte.
    Satsa på en frisk Weber 32-36 DGV, eller en 36-36 DCD, dom är 2stegsförgasare som öppnar ett litet spjäll först, och det stora vid full gas.
    Väntar med spänning på att du plockar av insug och toppar så du kan se vad du har, det kanske räcker med en komplett packningssats och rengöring för att få igång den. Mats

    #253781

    Isärtagning av rallymaskinen får vänta, risk annars att min nyfikenhet bara resulterar i en massa smådelar som försvinner, rostar, repas eller kröks bland garagets allmäna bråte… Fast jag är förstås väldigt nyfiken på om motorn är en 1700 Taunus! Kan blockets gröna färgrester säga något om detta? Vad jag vet sattes inga gröna motorer i saabarna. Kan det finnas någon märkning på block och/eller insug som avslöjar något?

    EDIT/UPDATE:

    Trodde det skulle gå att grovmäta cylinderdiametern via tändstifthålen men läste sedan att skillnaden 1500/1700 sitter i slaglängden (58/66mm). Tror inte det går att nå ner så brant genom tändstifthålen att jag kan mäta slaget. Den enda märkning jag hittar på blocket är mellan oljefiltret och höger kylvatteninlopp. A-symbolen verkar vara gemensam för alla motorer och läser jag ”stämpeln” ovanför A:et (uppochner alltså) kan det möjligen stå ”WL /” där. På andra motorer läser jag spegelvända ”11”, otydbara krumelurer och diverse andra godtyckliga tecken. Jag utgår från att detta är en märkning från gjuteriet och att den inte har någon direkt koppling till den färdiga motorns egenskaper.

    Det seriösa intrycket av motorn mattades något när jag nyss skruvade av förgasaren. Trängseln kring muttrarna hade man löst genom att slå fast vanliga muttrar med mejsel i stället för att använda specialmuttrar för mindre nyckelvidd. Den saknade chokemekanismen känns även den lite vedbodsmeck. Insugsplattan har ovalt hål så att ha tvåportsförgasare med ”parallell spjällföring” känns inte heller vettigt. Tvåstegs Weber som föreslogs tidigare borde ge en mer lättkörd och bränslesnål motor för vardagstrafiken. Insuget verkar vara orört fabriksskick, alltså inte synbart bearbetat.

    Kan man genom att jämföra vevaxelgrader och ventillyft avgöra vad motorn har för kamaxel eller är en sådan undersökning allt för grov?

    #254029

    Enligt Wikipedia monterades lågkompade 1700-motorer i saabar för amerikanska marknaden 1971-1974. Där låter det också som att rallyversionerna hade 1784 cc respektive 1933 cc med effekter på omkring 150 hk. Jag misstänker att variationerna vad mycket större än så, men just 150 hk är ju lite intressant eftersom det är den maxeffekt bilprovningen godkänner. Wikipedia får det också att låta som att det förekom en hel del Ford V6 i rallybilarna, något jag tvivlar på.

    #256493
    sonettlll
    Deltagare

    Ford har aldrig gjort gröna motorer vad jag vet, slaglängden bör du kunna kolla grovt med att föra ned en grov böjd tråd i tändstiftshålet och vrida ned kolven helt, gör sedan lika i en känd motor (1500), flytta tråden mellan motorerna så bör 8mm skillnad i slag synas om det är en 1700, tråden får inte flexa.
    Ventillyftet är 6,49mm på std kam, ca 7,2mm på snälla trimkammar, 7,6 – 8mm på rallykammar beroende på tillverkare.
    Ta bort vipparmsbryggan och försök gillra upp en mätklocka på stötstången, vrid runt motorn, mät inte på ventilen, vipparmen har en utväxling på ca 1: 1,5 .
    Framför vänster topplock finns en planfräst yta med instansade bokstäver, om motorn är orörd så är det koden för motortypen, 1500-1700, högkomp-lågkomp, osv
    men jag hittar inte listan på vad dom betyder, har funnits på detta forum. Ingjutna nummer har bara med formarna att göra, Mats

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng