Bästa Saaben?

Forum / Övrigt / Allmänt / Bästa Saaben?

Forum / Övrigt / Allmänt / Bästa Saaben?

Visar 3 inlägg - 46 till 48 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 18, 2011 at 21:02 #167338

      Saabs problem förut var väl aldrig dålig kvalitet, utan ojämn kvalitet. Vissa bilar rostade upp, andra fick oil sludge, eller växellådsras, medan åter andra bara gick och gick och gick.

      Jag har haft rostiga V4:or och tvåtaktare, men även rostfria.
      Jag har en 93:a som är så gott som rostfri, men där förste ägarens ögon skulle ha behövt kontrolleras noggrannare (den är bucklig).
      Vår gamla 900i var länge rostfri tills den plötsligt var rostig på jobbiga ställen. Och säkringsboxen var halvsmält. 🙂
      Och vår 9000CDE ser ut som en rosthög, men den är det inte.

      Min nästa bil skulle mycket väl kunna bli en 9-5 2.3t årsmodell cirka 2000. Det verkar vara en hyvens bil.

      Så – vad är då en bra bil?
      Det är en filosofisk fråga. På vilket sätt ska den vara bra? Låg milkostnad, men ändå en snabb och bekväm vardagsbil – då vinner 9000, tycker jag. Men ska den bara vara snabb och bekväm, då vinner väl nya 9-5 Aero turbo6. 😎

      Men är man ute efter en trång och bullrig men kul hobbybil, då skulle jag rekommendera en trimmad 95V4. 😉

        januari 18, 2011 at 21:07 #167339

        Alla bilar av en model går och åldras självklart inte likadant.

        Jag pratar om min bil och vad jag har hört om andras, känner en som har en högerstyrd,
        den har gått som postbil i 54 000 mil (papper finns) och varken motor eller låda är rörd på den.
        Däremot är koppling bytt X antal gånger.
        95an -78 jag hade i tre år hade haft en ägare tidigare sen ny, efter 37 000 mil var balansaxellagret kört på den.

        Det är nog bättre att bränna ur motorn ibland än å gubbköra.
        Sen spelar ju service, körsätt och mycket annat in.

          januari 18, 2011 at 22:45 #167342

          Fredde om du åker till Luleå så kan du träffa Tomas Törnqvist som bruksar sin 63:a som närmar sig 100000mil. Men tyvärr så räcker dessa inte till ändå för Melwin frågade om vilken modell som gav bästa Total ekonomi för bilens livslängd & då tror jag han menar att man får räkna om stålarna så att de är lika värda då som nu.
          Mange var inne på helt rätt spår men de som säger 9-5 undrar man hur det står till för. Åtminstone om man menar de före 04 då en rejäl uppryckning verkar ha skett.

          900:an var skapligt billig & det har aldrig varken 9000 eller 9-5 varit som dessutom inriktar sig till en helt annan kategori köpare.

          Mange jag tror att gamla 9000 har skrotats rätt tidigt pga utav att de är dyra att reparera. Kopplings haveri är dyrt & en 9000 nära slutet med ett värde på runt 25000:- med frisk koppling & nära noll med trasig så skrotar folk hellre än att laga. Sen var det väl samma på tidiga 2,3 när kamkedjan gick efter 20000mil??

          Näe Melwin har nog rätt efter sina 35År i branschen

          Fredde dessutom så bor du geografískt rätt där gamla bilar inte rostar lika mycket. Kolla viggen959 tråd så ser du hur bilarna ser ut söder om dalälven

          /Fredrik

        Visar 3 inlägg - 46 till 48 (av 48 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.