- Detta ämne har 47 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-18 22:45 av .
- FörfattareInlägg
- 14 januari, 2011 kl. 13:28 #23346
Melwin
DeltagareVilken Saab är den bästa och mest problemfria, genom alla år?Bäst kvalitet,bästa driftsäkerhet,minst fel,billigast att reparera?
Vad tycker ni klubbkompisar?
Vad säger ni om Saab 900gl 1981?14 januari, 2011 kl. 14:39 #167069rallysaaben
DeltagareUtifrån mina egna erfarenheter så kan jag säga följande:
Jag vet inte vad jag ska säga om just 900gl -81, men og900an över huvudtaget tycker jag är en mycket bra bil.14 januari, 2011 kl. 14:53 #167070andersson__
DeltagareSaab 9000!
14 januari, 2011 kl. 15:22 #167073soulmannen
Deltagare9000,varför inte få en undersökning lik den i tråden om annonspris där alla får rösta på sin favvo saab, bland 92, 93, v4 99, 90, og900 ng900, 9000, 9-3, 9,5.
14 januari, 2011 kl. 15:23 #167074William
Deltagare99 900 9000 går väl fint tills de rostat sig till körförbud på bilprovningen 😛
14 januari, 2011 kl. 15:33 #167075Martin
DeltagareKul, men svår fråga Melwin.
Begreppen bästa respektive mest problemfria kan ju skilja sig åt. Sedan är det svårt att jämföra olika tidsperioder. Bästa billigaste Saab jag haft är nog en 99CCGLs-76. Köptes för 800 och såldes 3k mil senare för 3.000kr. Mest komplicerade reparationen på den var nog en svetsning av främre nedre stötdämparfäste på en Saabverkstad i den gamla garnisionsstaden Breda i Holland.För att någorlunda säkert yttra sig om olika modeller krävs dessutom ett ganska långt ägande av en viss modell. Den bruksbil jag haft svårast att skilja mig från, är nog en 900i16-89. Körd i vårt hushåll cirka 23k mil. Näst på tur en 9000CSE-97 som körts runt 19k mil.
De båda bilarna har gett mycket mil för driftpengarna. 900 har överlägset mer karaktär och det känns som att man ”tar på sig” bilen ungefär som en skön jacka. I stort sett problemfri förutom då den började närma sig 30k mil.
9000 med sina fina innerutrymmen, milslukarförmåga och driftekonomi är en stark kandidat. Ett kopplingsbyte gör dock ingen glad. Tändkasetten är ett känt fel men simpelt att byta.
9-3SC 2.0T Vector har jag än så länge bara kört cirka 3k mil, med ett trilskande tändlås som byttes på garanti och en läckande styrservopump som enda större fel. Som vägkramare är den överlägsen de andra Saabarna. En riktigt rolig bil!!
Har som bekant nyligen skaffat en 9000 Aero-96 och den växer för varje dag i mina ögon. Föregående ägare har sänkt bilen, vilket lett till att den är lite för stötig på våra taskigt snöröjda vägar som mer liknar Belgian Pavé. Får se om jag ids återställa hjulupphängningen till originalspec. Vill gärna uppleva bilen på en kurvig sommarväg först. 10 mil om dan med två ordentliga kallstarter och blandad körning/landsväg ger cirka 0.75 i bensinförbrukning.
[color:#3333FF]Med detta sagt faller nog rösten i grenen bästa/mest problemfria på Saab 9000.
Att jag sedan älskar tvåtaktarna och 99:orna är en annan sak, men det var inte frågan[/color]14 januari, 2011 kl. 15:43 #167076900 classic cab
DeltagareWilliam wrote:99 900 9000 går väl fint tills de rostat sig till körförbud på bilprovningen 😛Visst har du rätt William 🙂
Bör bara komplettera listan med 92, 93, 95, 96, ng900 (GM) samt i viss mån nyare SAABar med galvsläpp. (Dock har det inte gått så lång tid att de blir utvisade på bilprovningen än…Jag tror tyvärr att våra kära SAABar kanske inte är de bilar som är bäst mot rost och har den bästa kvaliteten, där får vi nog söka oss mot Japanska bilar om vi eftersöker detta.
Men gemensamt för alla SAABar är ju att de ”sätter igång” något hos oss, kanske just för att de inte är helt perfekta.
Själv kör jag även Land Rover som bruksbil och dessa har ju vissa ”egenheter” för sig, men man fattar väldigt mycket tycke för dessa också…14 januari, 2011 kl. 17:41 #167079krister
DeltagareMina favoriter är nog og 900, samt 9000.
Hade en 900 EMS -82 som jag körde ca 10 k mil med. Köptes -98 för runt 5000:- och såldes -03 för 1500:- Då stod mätaren på runt 44 k mil, och rosten hade tagit det mesta av bilen. Men oj vad den gick fortfarande då!
Ersättaren till 900 EMS:en blev en 9000 T -87 som fortfarande rullar inom familjen. Den har hittills rullat ca 45 k mil, varav ca 15 k mil i familjens ägo. Ingen av dessa bilar har behövt några omfattande reparationer, så det har blivit billiga mil med dessa bilar!
/Krister
14 januari, 2011 kl. 17:59 #167083hans h
DeltagareVi fick vår 9000CD2.3 för fem år sedan och den har gått som en klocka sedan dess. Skammen gjorde dock att vi gav förre ägaren en flaska bärnstensfärgat skotskt guld som tack.
Den ser ut som ett vrak, men är helt rostfri under och motorn går som en klocka (den tickar lite på tomgång 🙂 ).
Den har heller inte kostat någon stor reparation. Det var väl kopplingen härom året och en växelspaksbussning.
Det är den bästa bil vi haft.
14 januari, 2011 kl. 19:34 #167096rodder76
DeltagareSvår fråga.
Jag kommer lite halvt bissart att säga 9000i, under förutsättning att den har lite utrustning, såsom ACC, ABS och farthållare. Då har man en bil som är driftsäker, utan trilskande tändkasetter, men fortfarande en komfort som inte de äldre bilarna kommer i närheten av.
Sålänge man inte är helt bakom flötet är den dessutom relativt enkel att skruva på, förutsatt att man inte anser att en korrekt uppbyggd bil är byggd som en traktor…. Tyvärr finns det några detaljer man helst slipper att byta, men i sanningens namn; vilken bil har inte det?Nu börjar 9000 komma till åren, och trots att det är en fruktansvärt bra bil i många avseenden, så förstår jag alla dem som hellre väljer en nyare modell. Både 9-3 i nuvarande snitt, och 9-5 är fina vagnar, men jag undrar om ”man” kommer vara lika belåten med dem när de är 20år gamla.
14 januari, 2011 kl. 19:39 #167098torzan
DeltagareHar kört OG 900 sen 1994 i ca 25000 mil, gillar min nuvarande 1993a med 16v 2,1 litersmotorn skarpt. Förgasarbilarna är mkt driftsäkra men har den gamla framvagnen med handbroms fram=ständigt mekande. Vanligaste reservdelen jag bytt annars är spindelled, kylare, bromsbelägg.
14 januari, 2011 kl. 20:19 #167106benny900
Deltagareog900! Köregenskaper, säkerhet, pålitlig, servicevänlig, kvalitet, karaktär, ljud, utseende, rymlig…
14 januari, 2011 kl. 21:15 #167118walle
Deltagareingen svår fråga alls mitt svar är ju saab 900 alla kategorier finns ingen bättre saab!!!
mellan 1978-1993 sen kom opel skiten å då var 900 ingen 900 utan en opel 900.14 januari, 2011 kl. 21:59 #167122putsarn
DeltagareSaab 9000 är allt för bra för att få den uppskattning den förtjänar. Den är bara en bra bruksbil i de flestas ögon.
Bättre ljudkomfort och bränsleekonomi från samma år får man leta efter. Den har allt i utrustningsväg, men ändå inget som kan krångla !? :doh:
Personligen föredrar jag de sista åren för att de är helt perfekta och saknar barnsjukdomar.
Men de första åren måste det ha varit en otrolig bil… jämfört.Ord!
Sedan finns alla andra otroligt sköna saabar, 96, 900 med alla sina egenheter!
14 januari, 2011 kl. 22:14 #167123trionic
Deltagare9000 CC 91-93 ,speciellt Aero-91:a(utan tcs) är fantastiska bilar .Styrka,Kvalite,Komfort,Körglädje.
Även CS. Aero´n finns högst upp på min lista - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.