Bästa Saaben?

Forum / Övrigt / Allmänt / Bästa Saaben?

Forum / Övrigt / Allmänt / Bästa Saaben?

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 16, 2011 at 13:50 #167206
      2takt_nicke wrote:
      Jag röstar på en Saab 96/95 tvåtakt ifrån 1966. stark motor, ej separatsmörjd:)

      hur kan man tycka en 2 taktare är stark vad ligger de på? 60-70 hk?

        januari 16, 2011 at 14:05 #167207
        Per/Haninge wrote:
        NG 900 ( tidiga årsmodeller ).

        Hur resonerar du då?

          januari 16, 2011 at 14:18 #167208

          Tack för alla svar! Vi kör vidare,frågan är Bästa Saaben som tillverkats när det gäller driftsäkerhet,ekonomi,minst fel,billigast att reparera,minst fel på bilprovningen,totalekonomi.Vad tycker ni????

          Mvh Christer Melwinsson
          Saab-dåre som skruvat Saab i 35år.

            januari 16, 2011 at 14:28 #167209

            Samma svar 🙂 0g 900 har haft 2t och 99 men 900 har jag haft minst fel på och minst 2or på vid besiktningen :thumbup:

            Mvh Nisse

              januari 16, 2011 at 14:33 #167210

              Walle – bilen klara Utan bekymmer hålla dagens hastighets bestämmelser och trafik rytm. glöm inte att det är olagligt att köra fortare än 120!

                januari 16, 2011 at 15:48 #167212

                9000!! Jag älskar min -98, fantastisk på alla sätt. Med 225 under huven hänger den med det mesta av standardbilarna! Trots sina nu 22k mil är det jag gjort sen 18k bytt generator, tankband och nu byte av grenrörspackning. Drar kring 0,8 l/mil trots tidvis tung fot..

                Min 96:a är liksom fantastisk på sitt sätt, men mer av en glidare..

                [size:8pt](Skönt att en sån här tråd kan finnas utan tjafs! :applause:)[/size]

                  januari 16, 2011 at 15:49 #167213
                  900 Classic Cabriole wrote:
                  Jag tror tyvärr att våra kära SAABar kanske inte är de bilar som är bäst mot rost och har den bästa kvaliteten, där får vi nog söka oss mot Japanska bilar om vi eftersöker detta.

                  Nja… det beror nog mycket på åldern också. Japanska bilar är byggda för en livstid på 12 år och de är faktiskt väldigt noga uträknade för att hålla precis så länge. Blir dom äldre än så kommer väldigt många problem på en gång.

                    januari 18, 2011 at 17:38 #167321

                    Jag gissar att en OG 900 med H-motor utan Turbo ger & har gett bäst ekonomi utav samtliga Saabar & borde därför vara den som man kan utnämna som bästa Saaben genom tiderna.

                    2T, V4, 99, 9000 osv har nog inte mycket att ge mot dessa.

                    Tror att Matte Roswall någon gång sa att denna var Saabs Traktor…..
                    Vad han menade kan han nog själv svara på!

                    /Fredrik

                      januari 18, 2011 at 17:59 #167322

                      vi får väl se hur en 900 ser ut när den e 50 bast

                        januari 18, 2011 at 18:26 #167325
                        3% i tanken wrote:
                        vi får väl se hur en 900 ser ut när den e 50 bast

                        Hur tänker du nu?

                        Du kan inte jämföra en 900 när den är 50 år med en 2T bil. 900:an kommer att ha använts som bil till den skrotas alt blir omhändertagen. Och de som är omhändertagna vet vi nog redan i dag vilka individer det kommer vara.

                        Det finns ingen annan bil eller kommande från Saab (hoppas jag) som kommer finnas så många procentuellt kvar av som just 2T bilar.
                        Helt enkelt för dem var så dåliga som bil att ingen ville köpa dessa på 60-talet när folk böt bil, andrahandsvärdet var botten. V4:an kom och alla andra biltillverkare utvecklade nya och bättre bilar.
                        Fick höra av en sportägare att han fick knappt värdet av de nya däcken i inbyt mot en V4:a så sporten den ställdes undan i en lada.

                        Om någon motsäger detta varför finns det historier om att det stod många bilar osålda som man böt motor till V4 för att kunna sälja dom överhuvudtaget, samt att första krisen för bolaget var just pga osålda bilar.

                        Så många av dessa bilar som inte utgjorde inbytes objekt ställdes undan i lador m,m av arga ägare som köpte nästa bil utan inbyte. Och ”ladugårdsbilar” blommar upp lite här och där år efter år. Man blir aldrig förvånad över att det dyker upp ”nya” 2T bilar.

                        V4:or finns det också gott om orörda i fint skick, ägd av ”gubbar” som kört de få mil. Inget att förvånas över direkt. Visst försvann många via folkrace och rally men procentuellt finns det många kvar.

                        Jämför dessa bilar mot vad som finns kvar av 70-tals 900/99:or så kan man räkna de senare på ena handens fingrar typ av vad som finns kvar. 80/90-tals 900:or brukas fortfarande som bruksbilar liksom 9000 cc.
                        Och hur många 9000 CC i fint skick finns kvar?

                        Så ingen annan Saab kommer kunna överleva som just 2T/V4:or har gjort. Och det till mångas glädje och mångas förtret.
                        Men bara för det så behöver den inte klassas som en bra bil.

                        //Magnus

                          januari 18, 2011 at 19:06 #167329

                          ok varje modell har ju sin charm,så det va väl litet konstigt att jämföra men som sagt jag e insnöad på 2t och va 43 när jag skaffade den första 2008 så man har väl lite av skygglappar på sig vem vet man kanske snubblar på en og900 nån dag och då snöar man in där med. tack för din text den gav mej en eftertanke

                            januari 18, 2011 at 19:15 #167330

                            Här är mitt svar = Saab 900 gl 1981-83!!!!
                            Enkelförgasare med h-motorn,vilken motor bara går och går!

                              januari 18, 2011 at 19:34 #167331

                              Vi får väl hoppas på att SAAB tillverkar bättre och bättre bilar, ett företag som lever på meriter enbart överlever inte länge på dagens fordonsmarknad.
                              9-3an är en riktigt fin bil men med tanke på komfort och hållbarhet så säger jag SAAB 9-5, det är en riktigt rolig milmaskin. Och jag hoppas att nya 9-5an är ännu bättre och längtar efter nya 9-4 & 9-3.

                              Naturligtvis älskar jag min TT och skulle nog aldrig kunna göra mig av med den, men att säga att en bil som inte klarar mer än typ 10.000 mil innan motorn måste bytas/renoveras, bränsleförbrukning på ca 1.5l/mil och som är allt annat än utvilande att köra o.s.v. är SAABs bästa genom tiderna? Nej jag tycker inte det, kanske på sin tid men nyare SAABar är bättre och hoppas SAAB får fortsätta ta fram nya bilar! :duck:

                              ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab

                                januari 18, 2011 at 19:55 #167335

                                Saab v4, helt utan tvekan.
                                En evighetsmaskin som bara går och går.
                                Jag vet ingen som använder en 43 år gammal bil som bruksbil, självklart finns det
                                men det är knappast så vanligt.
                                Den är kul att köra, drar hemskt lite soppa, tål behandling.
                                Och kvaliten är verkligen i toppklass, gick igenom besiktningen vid 42 år ålder utan anmärkning.
                                Av klasskompisarna har min v4 fått smeknamnet “Den gamla krigaren som vägrar att dö”
                                I början när jag tog körkort så frågade vissa hela tiden: går Saaben än?
                                Det har dom slutat med nu… just för att den bara fortsätter att gå.
                                Och vilken uppmärksammhet den väcker, folk gör tummen upp och hälsar hela tiden.
                                När jag och en tjej hade crusat på en lördag kväll och många hade hälsat / gjort tummen upp så frågade hon: Varför är det så många som hälsar, känner du verkligen alla?
                                Det får man knappast uppleva om man kommer i en sunkig volvo 740 och tror att man äger stan….
                                Jag läste att nån hade skrivit att det knappast fanns nån tjej med dom rätta kroppsmåtten som gick att ragga upp i en v4, stackars dig och ni andra som tror det. Det beror knappast bara på bilen, det kanske var föraren som inte hade dom rätta kropps måtten i det falllet.

                                Huvudsaken är att varje person är nöjd med sin bil, jag brukar säga såhär när någon fäller en dum kommentar om Saab.
                                Jag har haft min Saab i snart 6 år, jag är jätte nöjd med den, sen vad du kör, det skiter jag i. Och jag tror knappast din bil kommer gå igenom besiktningen utan anmärkning OM den nu skulle bli 42 år… då brukar dom inte säga så mycket mer.

                                Jag önskar alla en god fortsättning och många sköna mil i era Saabar!

                                http://www.geting.se/viewimage/image/282888-Snyggingarna.jpg

                                  januari 18, 2011 at 20:19 #167337

                                  Är v4an en evighets maskin som bara går och går?

                                  Min hade både en sprucken avgasventil + kass balansaxel efter 10400 mil, och då har den vart sparsamt körd av äldre människor sen ny.

                                  men helt klart är det en rolig “saabig” bil som väcker mycket uppmärksamhet! 🙂

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 48 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.