Behöver hjälp med hel- och halvljusproblem!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Behöver hjälp med hel- och halvljusproblem!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Behöver hjälp med hel- och halvljusproblem!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 1, 2006 at 18:25 #14158

      Hämtade in V4:an till stan idag, eftersom det är besiktning nu på onsdag.
      Såklart så har bilen fått några små elfel under vinterns dvala.

      Halvljuset är helt dött, men lamporna är hela.
      Tillsammans med detta så går det ej att “låsa” helljuset, enbart “ljustuta” fungerar.

      Vad kan vara fel? Säkringarna är hela, så vitt jag kan se. Kan det vara relät? Och isåfall, vart får man tag i ett sådant innan onsdag morgon?

      Som vanligt är man ute i sista sekunden. *suck*

      Tacksam för all hjälp och tips jag kan få!

        maj 1, 2006 at 18:51 #94545

        Låter som ljusknappen eller reläet,
        prova att knacka på reläet och slå av och på ljusknappen och rör på kablarna vid dessa.
        Det som verkar fattas är +15 spänning (tändning spänning) till reläet, vet inte om den går via säkring eller inte

          maj 1, 2006 at 18:54 #94561

          Hmm, skall testa det. Men då kommer en ny fråga från mig som inte kan något alls om denna söta bils el, vilket relä är det jag ska kika på, och vart sitter det? :O

          Kan mina två fel höra ihop med varandra, eller kan det vara två relän som gett upp? Känns lite konstigt isåfall, då jag aldrig haft problem med ljuset tidigare innan vintern…

            maj 1, 2006 at 19:06 #94562

            Har sprayat alla kontakter runt säkringsdosan samt snurrat på säkringarna, men detta har inte gett någon förändring i problemet.

            All annan belysning fungerar, såväl invändigt som utvändigt. Skumt detta, vad kan vara fel?

            Kan det hjälpa att skrubba alla kontakter som går in till säkringarna med en stålborste och spraya på med WD40? Vill verkligen inte att det ska vara något relä, det vore så skönt om man bara fick det att fungera med enklare/snabbare/billigare medel, då jag bara har imorgon på mig att fixa problemet.

            Satt och pillrade lite inne i bilen och märkte efter ett tag att oljelampan inte lös då jag slog på tändningen. Testade att vrida av och på tändningen igen, men då lös den. Kollade lite kablar och insåg då att det var lite småerjat på dess kontakt. Detta fick mig att tro att det nog är liknande problem med hel- och halvljuset, men man vet ju aldrig…

              maj 1, 2006 at 23:27 #94563

              Finns det någon här som kan förklara vart hel- och halvljusrelät sitter och vilket som är vilket?
              Kan ett relä gå sönder på ett sätt som gör att enbart ljustutan fungerar? Jag kan som sagt inget alls om detta, och känner onsdagsmorgonen komma flåsande i nacken på mig.

                maj 2, 2006 at 06:49 #94564

                Om ljustutan fungerar borde det höras ett klickande ljud från hel/halvljusreläet. Du kanske Du kan lyssna eller känna med handen vilket relä det är när du blinkar med ljustutan.

                Hoppas det årnar sig.

                MO

                  maj 2, 2006 at 11:30 #94565

                  Får ingen klarhet i problemet.
                  Vart sitter egentligen låsningen i helljuset? I relät eller i blinkersspaken?

                    maj 2, 2006 at 12:03 #94566

                    Om du har en spak som återfjädrar till utgångsläget när du växlar mellan hel- och halvljus så sitter “låsningen” i reläet. Om spaken däremot har olika lägen för hel- och halvljus så sitter den i spaken. Dock tror jag att det är det första som gäller för en V4.

                    När jag tänker närmare på saken: om halvljuset är är heldött kan det ju ändå vara normalt att ljustutan funkar. Man kan tänka sig att ljustutan upplever det som att huvudstrålkastarna är avstängda, och beter sig där efter = fungerar. När huvudstrålkastarna är på, så ska väl ljusspaken inte funka som ljustuta, utan istället växla mellan hel och halvljus. Alltså fattar varken hel/halvljusrelät eller strålkastarna när ljusknappen är på. Systemet uppfattar ingen skillnad fast du drar i ljusknappen. Detta borde innebära att Du har ett avbrott någonstans mellan batteriet och ljusknappen, eller mellan ljusknappen och hel/halvljusreläet.

                    Jag skulle kolla om det finns spänning fram till ljusknappen på instrumentpanelen. Om det gör det måste Du gå vidare och se om det finns spänning i andra änden på den kabel som går vidare från ljusknappen osv. Ett bra sätt att kolla om det finns spänning är att använda en testmejsel, eller en sladd med en glödlampa ansluten. Hoppa Du förstår hur jag menar.

                    Egentligen borde duu ha ett kopplingsschema så att du kan felsöka från början, men det börjar väl bli lite sent för det nu om Du inte redan har ett. Kan ske någon här på forumet har ett schema och kan berätta för Dig vilka sladdar Du ska kolla upp?

                    Hoppas det fixar sig i alla fall/MO

                      maj 2, 2006 at 12:46 #94567

                      Då sitter alltså låsningen i relät. Det låter trovärdigt det du menar, att helljuset inte uppfattar att ljuset är påslaget överhuvudtaget. Hur fungerar egentligen helljuset om halvljussäkringen går sönder? Uppfattar helljuset då ändå halvljuset som på? Det borde vara rimligt, annars skulle man ju bli helt utan lyse om säkringen skulle gå. Det hade underlättat kraftigt om jag hade en lista över vilken säkring som går vart! I min säkringsdosa finns bara siffror, ingen text över vilken säkring som gör vad. Jag har precis varit ute och rengjort alla kabelskor och kontakter, men det löste inte problemet.

                      Skall kolla på kontakten nu först och främst! Det börjar bli lite jobbigt dock, om jag behöver ett “nytt” relä så har jag bara två timmar på mig att skaffa det innan bildemonteringen stänger.

                        maj 2, 2006 at 13:11 #94568

                        Har verkstadshandboken etc här, vilken säkring och sånt är det du funderar över? Skulle ju kunna försöka ge dig lista “nummer = vad” om du vill.. Kollar in här igen om en liten stund!

                          maj 2, 2006 at 13:51 #94569

                          Jag skulle tro att om halvljussäkringen brinner så funkar ljuseläet ändå. Det är väl dessutom så att hö och vä halvljus inte har samma säkring? Borde inte vara så i alla fall.

                          Hoppas Emul kan ge Dig färg och beskrivning på relevanta tåtar. Det borde ju i första hand vara tamparna som går in till och ut från ljuskontakten på instrumentbrädan.

                          Förresten, Du har väl en ljuskontakt som slår på P-ljuset i första läget och huvudljusen i andra? I så fall kan Du dra slutsatser utifrån hur P-ljuset beter sig. Om det är en sådan ljuskontakt som jag tror och P-ljuset funkar, så har Du ström/spänning fram till ljuskontakten och Du kan söka felet i den tamp som går från ljuskontakten till reläet.

                          MO

                            maj 2, 2006 at 13:55 #94570

                            PS.

                            Du borde även kunna testa reläet med en sladd direkt från batteriet till rätt anslutning på reläet. Emul borde kunna ge Dig den uppgiften, och tala om var reläet sitter.
                            MO

                              maj 2, 2006 at 14:01 #94571

                              Har verkstadshandboken etc här, vilken säkring och sånt är det du funderar över? Skulle ju kunna försöka ge dig lista “nummer = vad” om du vill.. Kollar in här igen om en liten stund!

                              Det vore kanon!

                                maj 2, 2006 at 14:05 #94572

                                Jaa, jag har kollat lite extra på kontakten i bilen, och den ser bra ut. Då parkeringsljuset nämndes nu så kollade jag hur det betedde sig, och då visade det sig att det bara funkar höger bak och vänster fram…? Visst är det bara positionslamporna som används fram vid parkeringsljuset, ingenting i strålkastarna?

                                Jag har fixat fram ett extra relä (det större, det mindre fanns ej att få tag i) och ska se om det blir någon skillnad med det först och främst.

                                  maj 2, 2006 at 14:40 #94573

                                  Tiger, skriver ner vilka säkringar som är var, om du skriver årsmodell på din bil!

                                  Står ju massa om belysning i VHB, så är det nåt mer så kan du ju fråga eller ev ringa mig så kan jag försöka hjälpa dig. Du kan nå mig på 013 – 128 129. Låter som värsta pizzerianumret, men det är det inte, lovar..

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.