Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Bensinpump långnos
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 22 april, 2021 kl. 22:14 #483640
Lsoderlund
DeltagareHar fått haveri på bilen, är vevlagret som gett upp på tvåans cylinder. Veven är ute och skall iväg på renovering.
Dock råkade jag i vid ur-monteringen ha sönder själva glashållaren för bensinpumpen.
Hittar inte någon repsats eller likvärdig pump för utbyte, vart kan man hitta detta?Vore tacksam för snabba svar.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
- Detta ämne redigerades för 1 år, 11 månader sedan av .
23 april, 2021 kl. 07:10 #48365459deluxe
DeltagareDå föreslår jag att du bygger om till elpump.
Täckbricka över vakuumhålet på motorn och montera en uppgraderad elpump som säljs genom klubben.
Den glashållare du haft på din bensinpump är inte original utan eftermarknad, jag har ju sett din bil.
Med elpump rättar du till en dålig konstruktion som kom med långnosmotorn.Mvh. Håkan.
23 april, 2021 kl. 10:25 #483661Lsoderlund
DeltagareHej Håkan,
Låter som är det är det vettigaste, men hittar inte någon pump hos klubben, får leta på andra ställen.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
31 januari, 2022 kl. 17:47 #491863torj
DeltagareHej – närbesläktat ämne. Har en 2T1965 långnos. Fråga: vad har jag gjort fel och vilken skada? Jag är nybörjare här och frågan kanske ställts 1000 gr tidigare. Men…
Bra skick men jag ersatte bränslepump med elpump från Biltema. Gick bra ett tag… Ja ja,jag vet. Har nu en orginal renoveringssats till pumpen.
Vi backar ett halvt steg. Jag upplever motorn som oljebemängd och genomsur.
VAD SKA JAG OCH I VILKA STEG?
/ Tor
PS. Skämmas är väl det första steget. Bilen har stått 2-3 år då taket rasade in – men nu vill jag köra.
Ska motorn sköljas ur – finns det nån dräneringsplugg ed31 januari, 2022 kl. 19:19 #491865marcus berger
DeltagareOm motorn hoppar igång skulle jag försöka hålla den igång tills du har kört ur allt det sura som eventuellt ligger i vevhuset för nån dräneringsplugg finns inte. Sen är ju frågan om flotören i förgasaren stänger som den ska? Men börja att låt bilen gå en stund, risken att man surar ner ett eller flera stift under tiden är ju överhängande med ojämn gång som följd men det är ju bara att göra rent eventuellt att byta ut.. lycka till, det där fixar du😀💪
1 februari, 2022 kl. 17:31 #491879Lsoderlund
DeltagareBiltemapumpen ger troligen ett för hög tryck. Trycket skall vara 0.2 Bar.
Jag köpte en Hardi-pump, skalls montera på filter före pumpen.
Pluggade du den gamla pumpen korrekt? Suger den in luft där, så får du dålig smörjning med ras som följd. Skall vara tätt där gamla pumpen satt.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
14 april, 2022 kl. 09:31 #493327martin h
DeltagareLars, var köpte du din pump?
Söker nu en pump till sonen (Edvin). Han köpte en 2T -65 i höstas som tidigare ägare satt di en Biltemapump för att starta bilen, men som vi förstår så ger den för högt tryck. Sedan läcker den dessutom!
Den mekaniska pumpen har vi inte prova (bilen har stått sedan 1984)t, men när jag läser här på forumet så verkar det som elektrisk pump är att föredra.
Hittar en på Mekonomen som är från Hitachi: https://www.mekonomen.se/branslepump-hitachi-12703529Har du monterat den i motorrummet? Läste någonstans att man borde sätta den nära tanken (varför var oklart för mig).
Hälsningar
Martin och Edvin14 april, 2022 kl. 12:54 #49332997sonett
DeltagareKöp en facet med riktig tryckregulator till.
Kostar lite ,men det fungerar. - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.