Besiktning och trimmat

Forum Övrigt SSR Besiktning och trimmat

  • Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2008-02-29 16:08 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17548
    stefan w
    Deltagare

    Basiktade aeron i veckan, av nån anledning kom jag i diskussion med besiktningsmannen om V4or. Jag frågade lite runt vad som gäller på besiktningen när man trimmat. Han sa att man får höja effekten 20%. Annars var det regbesiktning Det var inte direkt vad jag hade för mig men att börja protestera och försöka tillrättavisa mitt under brinnande besiktning skulle ha varit totalt jäkla vansinne. Han antydde att han inte var helt säker på sin sak. (bes gick bra förresten)

    Är de gamla bestämmelserna med effekt si och så med skivbromsar, utväxlingar o.s.v. borta? Vad gäller IDAG?

    Mannen sa också att väg, luft, och sjöfartsverket var på väg att slås ihop tillsammans men hänvisade mig dit med mina synpunkter. Innan jag gör det vill jag höra mig för lite här

    #118864
    per f
    Deltagare

    Inget trim efter 75 är väl det man behöver hålla reda på och ja, folk lyckas ändå, men det gäller ändå inte i en flygande för det är olagligt även om besiktningen inte brydde sig/upptäckte det. De andra sakerna gäller såvitt jag vet ännu.

    #118865
    kortnos
    Deltagare

    Alltså regelverket är djävulskt bra i Sverige

    Om du uppvisar seriösa bromsar o andra likvärdiga uppdateringar för en SRFO gubbe på bilen så kan du med bibehållen årsmodell trimma upp till 200 hk lagligt på en äldre v4, du får ha 15 kw per hundra kilo så på en 1000 kilos bil, ungefär där v4 ligger så får du ha 200 kusar, sen efter typningen så behöver inte besiktningsmanne veta att du kanske ha 220, 240 i bilen :grin:… omöjligt att avgöra skillnaden

    O har man en bil som är för ny så kan du bygga om den ”lite” extra så SFRO mannen tycker du har gjort ett amatörbyggt fordon, du får tyvärr årsmodellen efter året du typa men miljökraven är väldigt liberala, inga katalysatorer o sånt jobbigt

    För övrigt:
    På besiktningens tekniska avdelnig så sa dom till mig att man fick höja 20% på effekten på en tvåtaktare max 44 kilowatt o 118 newtonmeter o bibehålla orginal trummorna, satte jag på v4 skivbromsar så fick man gå upp till 74 kilowatt o 167 newtonmeter, gå man över det då ska man nog kontakta en SFRO man o skruva på något värre i bromsväg

    #118875
    mats a
    Deltagare

    Jag har faktiskt umgåtts med tanken att, om jag inte kan fortsätta med skogsåkandet med rally-V4:an försöka konvertera och typa om den för gat-/vägbruk. Motorn är ju moderat trimmad men hållbar. Bullermässigt kan den kanske vara tveksam, även om den klarar SBF:s 100 dB.

    Hittar jag ingen kartis under våren antingen säljer jag bilen eller typar om den. SFRO kan vara en framkomlig väg. En fördel är ju att bilen finns i Vägverkets register och ursprunget kan enkelt spåras.

    Åsikter eller funderingar?

    #118876
    fuling
    Deltagare

    Mats A, din bil tror jag inte klassar in som ombyggt fordon.
    Måste gör mer radikala förändringa.
    se
    http://www.sfro.com/

    #118879
    chakka
    Deltagare

    Kortnos, de sa inte möjligtvis något om det numera är möjligt att lagligt peta i en V4:a i en kortnos? I SFRO:s bygghandbok (7:e uppl. 2002) står det fortfarande att ”Vid utbyte från 2-taktsmotor till V-4 motor (65 hk DIN) krävs dessutom att bilen är av 1965 eller senare års modell och att kraftigare framfjädrar monteras.”

    #118880
    kortnos
    Deltagare

    Pratade med SFRO gubben i östersund o han såg inga hinder att peta in en v4 motor i en kortnos, o bevisligen så har folk gjort det o kommit undan med det. Men framfjärdrana måste nog byta på grund av den ökande viken, men det är en liten sak i sammanhanget, mycket ha göra med vilken person som godjänter ens bil, är man seriös och trevlig så kommer man nog undan med det mesta på dom äldre bilarna.

    #118890
    chakka
    Deltagare

    Trevligt! Har aldrig förstått den där regeln. Och med stålknutar, skivbromsar, uppstyvad fjädring och kanske t.o.m. ett stag mellan tornen likt V4:an, borde det ju gå att argumentera för att framänden är (minst) lika stark som på en långnos.

    *suck* Nu har man nåt nytt att drömma om. Då behöver man bara få tag på en frisk -64:a, bygga ut garaget och vinna tio miljoner så man slipper slösa tid på att jobba.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng